Наетите руски лобита на Запад

Опитите на Русия да лансира пред света положителен имидж на "надежден енергиен доставчик", както и на сигурен доходоносен рай за чуждестранните инвестиции, играят огромна роля в политиката на страната. За целта руските държавни компании наемат западни фирми за връзки с обществеността да тръбят за гарантираните ползи от партньорството с Русия.

Доказателства за това могат да се открият в интернет страницата на американското Министерство на правосъдието в раздела за регистрация на договори с чуждестранни агенции (Foreign Agents Registration Act – www.justice.gov/criminal/fara). Най-скъпият договор от списъка е сключен между руското правителство и нюйорксата "Кечъм" (Ketchum) чрез неин клон във Великобритания. Фирмата трябва да вземе 2 млн. долара, за да осигури "комуникационна подкрепа" на руското правителство в САЩ по време на срещата на страните от Г8 през 2006 г., която се състоя в Санкт Петербург.

"Кечъм" е част от огромната американска корпорация за връзки с обществеността "Оминком" (Omnicom) . Според договора "Кечъм" се съгласява да изработи прессъобщения, таблици с данни, да уреди интервюта...и да организира срещи между руските домакини и американски общественици, често цитирани по медиите като специалисти в областта на дипломацията и външната политика, с академици и писатели.

"Кечъм" сключва още един договор за солидната сума от 845 хил. долара с руското правителство през януари 2007 г. Договорът е за срок от два месеца, а предметът му е "популяризиране на енергийната сигурност". "Кечъм" поясняват пред FARA, че кампанията им ще е насочена към правителствата и медиите на страните членки в Световната търговска организация (СТО), като Великобритания, САЩ, Германия, Франция, Япония и Канада. "Кечъм" ще им "помогне" да разберат колко са важни енергийната сигурност и приемането на Русия в СТО, както и фактът, че страната е рай за чуждестранни инвестиции.

Един от най-скъпите договори пък е сключен между руската държавна енергийна компания "Газпром" и "Гавин Андерсън и компания" (Gavin Anderson and company).

През март 2007 г. "Газпром" започва да плаща по 100 хил. долара месечно на агенцията, за да популяризира името на руската компания сред финансови издания, както и за да подобри разбирането на обществеността за нейните основни бизнес стратегии. Руският енергиен гигант е усетил, че негативните публикации за дейността му вредят и е решил да плати щедро, за да обърне ситуацията.

Дъщерната на "Газпром" – "Газпром Експорт", също ползва услуги на агенции за връзки с обществеността в периода 2006 – 2007 г. Тя обаче избира "Кечъм" да изработи кампанията ѝ, не "Гавин Андерсън". Причините могат да се търсят във факта, че изпълнителният директор на "Газпром Експорт" Александър Медведев предпочита "Кечъм", точно както премиерът Владимир Путин.

"Кечъм" уведоми FARA през август 2007 година, че "Газпром Експорт" ще плаща 247 500 долара месечно (147 500 долара повече отколкото компанията майка "Газпром" плаща на "Гавин Андерсън") за техните услуги. Описанието на тези услуги е кратко: "Кечъм" ще изпълнява различни дейности, включително уреждането на интервюта на представители на "Газпром" и медиен мониторинг.

GPlus Europe, филиал на "Кечъм", бе наета от Кремъл през 2007 година да подобри връзките с медиите. Те подписаха сделка за управление на медийната политика и защита на правителството, включваща работата на GPlus в Брюксел и Париж, както и поддоговори с консултантите Dimap в Берлин и Reti в Рим.

GPlus бе наета още от "Газпром Експорт" да промотира идеята, че "Газпром" и "Газпром Експорт" са напълно прозрачни. Екипът на Gplus, работещ за "Газпром Експорт", е от 14 души, като четирима са ангажирани с PR в Германия.

Твърди се, че лидерът на екипа е Милина Монцекова, която придружаваше Александър Медведев при неговите посещения в Европа. Шефът на екипа в Германия е Петър Вит, бивш постоянен представител в ЕС.

Водещ член на екипа е Грегор Крюзхубе, който според интернет страницата на GPlus Europe е прекарал десет години в Европейската комисия като говорител и политически съветник на двама комисари. Последният му пост е бил при Гюнтер Ферхойген, зам.-председател на ЕК.

Според изданието EUObserver никой не е склонен да се присъедини към PR сектора за по-малко пари. Един среден европейски чиновник като Крюзхубе получава у дома най-малко 6 000 евра на месец за предишната си работа, а Петър Вит – 7 000 евро.

Въпреки всичко, GPlus не само оправяше образа на "Газпром Експорт". Gplus бе критикувана от базираната в Брюксел PR фирма Aspect Consulting, че е част от руската пропагандна машина и за промотирането на руската гледна точка за войната с Грузия.

В пика на газовата криза между Русия и Украйна на 25 януари тази година GPlus бе спряна от Регистъра за лобистите на ЕС заради неразкриването на три свои клиента.

Петер Гиулфорд, един от основателите на GPlus, заяви, че компанията е информирала през декември ЕК, когато се е присъединила към регистъра, че има споразумения за конфиденциалност с трима клиенти, които не желаят да бъде разкривана самоличността им. Двама от тези клиенти вече не се представляват от фирмата.

"Ние сме били супер прозрачни", заяви той, независимо, че въпросните клиенти вклочваха две търговски асоциации и една корпорация.

Репутацията на "Кечъм" може да бъде още повече дискредитирана, след като бе разкрита информация в медиите за сенчести сделки на "Газпром".

Споделяне

Още от Свят

Трябва ли да се отворят ресторантите?