Слаби геоложки пластове могат да променят трасето на магистрала "Струма"

Най-дългият шосеен тунел в Европа – Кресненският - ще гълта 20 млн. лв. годишно за поддръжка

Предвидени са площадки за хеликоптери и контролни центрове в случай на аварии

Най-дългият шосеен тунел в Европа – Кресненският - ще гълта 20 млн. лв. годишно за поддръжка

Най-бедната страна в ЕС ще строи най-дългия шосеен тунел на стария континент и втори в света – този през Кресненското дефиле, който освен че ще изчерпа почти целия ресурс по оперативна програма "Транспорт" – около 1.1 млрд. лв., ще гълта и близо 20 млн. лева годишно само за поддръжка. Това стана ясно на публичното обсъждане на идейния проект за изграждането на последния участък от магистрала "Струма" – 65 км от Благоевград до Сандански.

За да се осигури безопасността и бързата реакция при аварийни ситуации, ще бъдат изградени още три площадки за хеликоптери при необходимост от спешна евакуация. Ще има и контролен център, в който ще бъдат разположени машините за зимно поддържане, линейки, пожарни, камери за наблюдение.

Този участък на магистрала "Струма" е основен приоритет на правителството през новия програмен период, каза министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева във вторник по време на обсъждането в Университета по архитектура, строителство и геодезия. По думите ѝ тунел с две тръби е единственото решение, за да бъдат спазени всички екологични изисквания. Зам.-министърът на транспорта Петър Киров, който отговаря за оперативната програма, също смята, че "на този етап не съществува друга алтернатива" за пътя през Кресненското дефиле.

"След завършването на този сложен инфраструктурен проект, той ще бъде гордост за пътното строителство у нас", допълни Киров.

Според пътни експерти обаче има и други варианти. Според тях е нелогично най-бедната държава в ЕС да се изхвърля с толкова сложно и скъпо съоръжение в земетръсна зона, което ще струва милиони левове годишно.

В края на 2013 г. арх. Митко Димитров от инициатива "Граждани за София" предложи два варианта – заобикаляне на проблемния участък или, ако това не може да стане заради вече готовата екооценка, инженерно решение от къси светли и тъмни тунели с дължина 500 метра. Подобно предложение имаше и инж. Койчо Бояджиев, според когото, ако правителственият проект бъде изграден, ще означава заробване на поколения българи заради поддържането му.

Другите притеснения са свързани с повишения сеизмичен риск в района. Тунелът е проектиран така, че да издържи 9-та степен по скалата на Рихтер, каза Асен Антов, изпълнителен директор на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която движи реализацията на проекта.

"Работим с минимални радиуси, ще направим един шедьовър, на който после всички ще ни се смеят", каза многозначително бившият шеф на антикорупционното звено БОРКОР Румен Миланов. По думите му това ще доведе до ограничаване на скоростта до 90 км/час при разрешени по закон 140 км/час.

Ръководителят на проектантския екип Галина Пенева отрече. По думите ѝ "минимални радиуси" има само в участъка при Симитли. Пенева обясни, че магистралата е проектирана за скорост от 120 км/час, защото такива били нормативните документи, нищо, че в закона пише друго.

Без яснота как ще се поддържа скъпото съоръжение

Няма яснота как ще бъде поддържано скъпото съоръжение, което по план трябва да е готово през 2022 г. Засега правителството няма намерение да въвежда тол такси за платено преминаване, каза министър Терзиева. Тя не отговори дали такива се планират в дългосрочен план.

Правителствата на тройната коалиция и на ГЕРБ планираха въвеждането на платено преминаване по пътищата чрез плащането на тол такси за изминати километри, като по-справедлив модел от сегашната винетна система. С идването на власт на кабинета "Орешарски" поръчката за изграждането на тол таксите беше отменена с аргумента, че е изчерпан ресурсът по оперативната програма.

Според пътни експерти обаче тунелът няма как да се издържа от винетни такси. В момента годишните постъпления от винетки са средно около 200 млн. лв., като цената на стикера не е променяна от пет години. Противно на логиката тези пари не постъпват в АПИ, чийто бюджет се движи около 100 – 120 млн. лв. Заради хроничния недостиг на средства за поддържането на пътищата, над 60% от републиканската пътна мрежа е в лошо състояние. За 2014 г. например бюджетът за поддръжка на пътищата е около 20 млн. лв., което е почти толкова, колкото ще струва само тази на тунела.

Търговете стартират през втората половина на годината

Последният участък от магистрала "Струма" от 65 км е с прогнозна стойност от 1.7 млрд. лева. Той е разделен на три подучастъка, които ще се разиграват на четири търга.

Първият подучастък е от Благоевград до Крупник с дължина от 21 км. Той е с прогнозна стойност 150 млн. лв. и търгът за него ще бъде обявен през лятото, каза министър Терзиева. В този подучастък има и един малък тунел от 2 км при село Железница. Неговата прогнозна стойност е 200 млн. лв. и търгът ще бъде обявен в края на годината.

Вторият подучастък е между Крупник и Кресна с дължина от 22 км. Тук се намира най-дългият тунел през Кресненското дефиле от 13.3 км с прогнозната стойност е 1.1 млрд. лв.

Съоръжението ще е на около 30 – 40 метра дълбочина, съобразено с геологията. Ще влиза откъм Крупник преди Кресненското дефиле и ще излиза западно, след Кресна.

Планира се изграждането на напречни връзки между тунелите за пешеходци, както и на напречни връзки за навлизане на коли между двата тунела. Търгът за този участък ще бъде обявен в края на годината.

Последният подучастък между Кресна и Сандански е с дължина от 23 км. Предвижда се строеж на два пътни възела, шест надлеза и подлеза и десет моста с обща дължина от около един километър. Прогнозната му стойност е 200 млн. лв., като търгът ще бъде обявен през лятото.

Плановете са първо да започне строителството на надземните участъци, а след тях и тунелите.

Шест площадки за отдих

За разлика от други министри на регионалното развитие, които обясняваха, че не могат да се строят места за отдих с европейски пари, ние се предвидили осем площадки за отдих през 15 – 20 км, каза министър Терзиева.

По времето на ГЕРБ новите участъци от магистрала "Тракия" между Стара Загора и Карнобат бяха изградени без места за отдих, като се разчиташе бизнесът да направи бензиностанции, което обаче се случва с бавни темпове. Това принуди пътната агенция да постави химически тоалетни, някои от които бяха откраднати.

Трафикът от магистралата ще се управлява от контролен център. Ще бъдат монтирани модерни инфрачервени камери, с които няма да се допускат извънгабаритни товари или преминаването на тежкотоварни автомобили със "загрети части" през тунелите.

Проблеми със строежа на сегашните участъци, нови пускови срокове

Има проблеми и с двата строящи се в момента участъци на магистралата - от Дупница до Благоевград и от Сандански до ГКПП Кулата, стана ясно по време на дискусията.

Трасето от Дупница до Благоевград се строи от обединение, в което влизат италианската "Импреза" и българските "Пътстрой 92" и "ГБС Инфраструктурно строителство". Те работят заедно с археолозите от БАН, които проучват 18 могили.

Междувременно в участък от три километра между Дупница и Бобошево се се появили слаби геоложки пластове и може да се наложи изместване на трасето, коментира зам.-министърът на регионалното развитие Мирослав Мазнев, който отговаря за пътищата.

Извършваните археологическите разкопки и късно даденото разрешително за строеж заради създаването на новото Министерство на инвестиционното проектиране, са причина досега да бъдат завършени едва 7% от строителните дейности, сочи доклад на пътната агенция до парламентарната комисия по еврофонвдовете.

Изпълнителят разчиства трасето, отстранява хумусен пласт и строи малки и големи съоръжения, изкопи и насипи, според доклада на АПИ. Към момента няма искане от страна на изпълнителя за удължаване на срока на строителството, който трябва да приключи през март на 2015 г.

Заради внезапно появили се инженерни мрежи, графикът за завършването на отсечката от Сандански до Кулата беше удължен на два пъти. Новият пусков срок е 15 октомври 2014 г. Въпреки това няма видим напредък по изпълнението на 15-километровата отсечка като строителните работи стоят на 36% изпълнение вече повече от година.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?