Най-новите членки на ЕС ще останат под опеката на Брюксел

Най-новите членки на ЕС ще останат под опеката на Брюксел

В някои отношения Румъния и България все още ще бъдат третирани като кандидатки за членство в ЕС, след като Европейската комисия (ЕК) зашлеви София, като ѝ предостави статут на "трета страна" в областта на авиационната безопасност, съобщава сайтът EUobserver, цитиран от Портал Европа.

Макар че двете балкански страни планират големи тържества за присъединяването им към ЕС от 1 януари, голяма част от блясъка на членството е затъмнен от перспективата за продължаващ контрол от страна на Брюксел - дори след присъединяването - в областите, в които България и Румъния не отговарят на европейските стандарти.

Представители на ЕК ще продължат да извършват мониторинг върху техния "напредък", особено по отношение на престъпността и корупцията, безопасността на храните и - както стана ясно непосредствено преди Коледните празници - за безопасността на българската авиация.

В сряда Брюксел съобщи за "много сериозни пропуски" в проверките, извършвани от българската Гражданска въздухоплавателна агенция (ГВА) на летателната годност и поддържането на самолетния парк. Това накара ЕК да стигне до извода, че няма друг избор, освен да ограничи привилегиите на българското членство в ЕС.

Задействаната от Брюксел предпазна клауза означава, че българските авиокомпании няма да бъдат разглеждани като авиокомпании на ЕС, а като на трета страна, които например нямат автоматичното право да извършват полети вътре или между страните членки.

ЕК има проблем и с летателната годност на българския авиопарк, в който все още има самолети от марката "Антонов", произведени в бившия Съветски съюз.

Над 100 самолета от съветско време нямат сертификат за летателна годност и ЕК не знае дали са изведени от употреба, заяви представител на ЕК. В същото време той успокои пътниците, че "значителна част от тези самолети не превозват пътници".

 

ЕК предупреди София, че през февруари "черният списък" на ЕС ще бъде актуализиран и българските авиокомпании, които не покриват критериите, ще бъдат забранени" - акт, чрез който българските превозвачи ще попаднат в общ списък със съмнителни компании като киргизстанската Fab-Air и конгоанската Mango Airways.

Запитан дали междувременно не е опасно за пътниците да се качват на български самолет, представителят на ЕК каза, че съгласно наложената предпазна клауза всяка страна от ЕС решава индивидуално дали да продължи или да прекъсне двустранните авиационни договори със София.

В същото време София и Букурещ се готвят за продължаващите партньорски проверки на ЕК в областта на правосъдието и вътрешните работи.

Особено България е разглеждана от Брюксел като неготова да се справя с престъпността и корупцията. И двете страни трябва да отговорят на конкретни критерии, за да избегнат задействането на предпазни клаузи на по-късен етап.

Това би се изразило евентуално в непризнаване на решенията на румънските или българските съдилища в ЕС, припомня EUobserver.

Сякаш присъединяването не се е случило, София и Букурещ ще бъдат третирани с почти същия инструментариум на мониторинга, известен от минали периоди, като редовни доклади за напредъка и посещения на експерти.

Режимът, наложен на двете най-нови страни членки, е забележително по-строг от този за 10-те държави, които влязоха в ЕС през 2004 г. и на които бяха наложени само някои ограничения в износа на селскостопански продукти, каквито се предвиждат и за България и Румъния.

Независимо от мерките, заради които двете страни рискуват да им се лепне етикета "втора класа" членки, говорителят на председателя на ЕК Жозе Мануел Барозу определи това третиране като нещо обичайно.

"Тук няма никаква изненада. Това е резултат от присъединителните механизми, които имаме. ЕК, България, Румъния и страните членки са съгласни с тези мерки", се казва още в публикация на EUobserver.

Споделяне
Още от Европа