Най-обвинявани за неразборията с е-винетките са АПИ и фирмата изпълнител

Най-обвинявани за неразборията с е-винетките са АПИ и фирмата изпълнител

Обществото е на мнение, че най-виновни за неразборията с електронните винетки са фирмата изпълнител и Агенция "Пътна инфраструктура", следвания от правителството и с много малък процент – регионалното министерство, но близо 40 на сто от гражданите обвиняват всичките накуп за проблемите със закупуването на електронни стикери, които заменят от началото на 2019 г. старите хартиени винетки. Това сочи проучване на социологическата агенция "Афис", извършено след 1010 пълнолетни български граждани и разпространено в понеделник.

Според него малко над 19 процента от запитаните смятат, че вината е на фирмата, изработила системата – австрийската "Капш", 17 процента обвиняват пътната агенция, а 12 на сто считат, че проблемите са заради правителството. Малко под 4 процента са на мнение, че в кашата е замесено регионалното министерство, а че виновни са всички тези изброени твърдят 39.06 от анкетираните.

Едва една четвърт от нуждаещите се от винетка шофьори са успели да закупят или презаверят електронния документ за 2019 година. А една пета са онези, които са опитали да сторят това, но не са успели, сочи още изследването. Над половината от водачите на МПС обаче все още дори не са опитвали да закупят или презаверят електронна винетка – било защото не се нуждаят от такава, било защото още не е изтекла валидността на предишните винетни стикери.

Проблемът реално засяга около 800 хиляди души, тъй като едно четвърт от 3.25 млн. души с книжки шофират само в рамките на населеното им място и нямат нужда от стикери. 55 на сто от пълнолетните български граждани декларират, че шофират. Половината от тях твърдят, че са зад волана всеки ден, а всеки четвърти шофира няколко пъти в седмицата. Още 3 процента имат книжка, но не карат кола.

Данните на агенцията сочат още, че 56 на сто от домакинствата притежават по едно МПС, а 13.4 на сто – повече от едно, и хипотетично почти всеки ден по пътищата у нас се разминават, условно казано, около 2.5 млн. души, управляващи МПС. В сметката не влизат чуждестранните шофьори.

От агенцията обръщат внимание, че случаят с трудностите за купуване на винетки не може да се разглежда изолирано, тъй като замисълът на системата предполага в парите от продажбата им ще се финансират изграждането и ремонтът на пътните участъци. В този контекст казусът с електронните винетки е част от по-голямата картина – как работи държавата и администрацията в този сектор, който е свързан, освен с управленски решения, и с безопасността на голяма част от българските граждани.

Оценката на гражданите за качеството на пътните строежи и ремонти обаче е, че българите плащат по-скоро за лошо пътно строителство и лоши пътни ремонти.

22 на сто от хората посочват, че всекидневно минават с колата си по опасни новопостроени или новоремонтирани пътни участъци. Всеки пети отвръща, че това му се случва почти всеки ден, а 43 на сто декларират, че това им се случва няколко пъти месечно или по-рядко.

"В крайна сметка излиза, че да се движим с коли по пътищата ни се налага все по-често, но за сметка на това необходимостта от това крие все по-големи опасности. Но плащаме на държавата за това, а както се оказа в началото на годината, не можем и да си платим, дори да искаме", заключават от "Афис".

Споделяне

Още по темата

Още от България