Най-скъпият жп проект у нас поевтинен с над 90 млн. лв.

Сн. БГНЕС

Класацията с предпочетените кандидати да модернизират трите отсечки от жп линията Елин Пелин – Костенец бе обявена в понеделник от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Те бяха предизвестени с отварянето на ценовите оферти в края на януари, когато стана ясно, че предварително сочените за фаворити консорциуми с български компании, които през последната година редовно печелеха почти всички поръчки, губят надпреварата с минимална разлика.

Сложените на първо място предложения са с около 94 млн. лв. по-ниски от стойността на обявената поръчка с три позиции за общо 1.024 млрд. лв. без ДДС.

Най-сложният и скъп участък от Елин Пелин до Вакарел на релсовия път е спечелен от обединението ДЗЗД "Джен-Дуй ЖП Елин Пелин" с оферта от 498.800 млн. лв. без ДДС. В консорциума влизат две турски фирми - "Дженгиз Иншаат Санайи ве Тиджарет Аноним Ширкети" АД и "Дуйгу Мюхендислик Иншаат Туризъм Дъш Тиджаред ве Санайи Лимитед Ширкети" ООД.

"Дженгиз" построи у нас, заедно с друга турска компания – "МАПА", построи 19-километровата магистрала "Люлин", която вече е част от магистрала "Струма". От пускането на "Люлин" през пролетта на 2011 г. обаче магистралата е непрекъснато в ремонти, а политиците често я сочат като пример за оскъпено и некачествено строителство. "Дженгиз" е един от големите турски холдинги, които развиват дейност в строителството, енергетиката мините, туризма, авиацията и застраховането. В строителството има опит в изграждането на магистрали, тунели, летища, язовири, газопроводи.

Италианско-българският консорциум "Салчеф-Гигастрой" печели най-лекия за изграждане жп участък между Вакарел и Ихтиман с предложена цена от почти 126.396 млн. лв без ДДС. Тази позиция е с дължина 20 километра и ще има 3 моста. Срокът за изпълнение е 4 години (48 месеца). Италианската "Салчеф" участва в модернизацията на жп отсечка от Стралджа до Церковски. Софийската "Гигастрой" пък е участвала в модернизацията на междугарието Огняново – Стамболийски. И двата обекта са част от жп линията София – Пловдив – Бургас.

За изпълнител на третата позиция – между Иптиман и Костенец, е избран консорциумът "Булрейл 2018" с участници "Чайна Комюникейшън Кънстракшън Къмпани" ЛТД и "Трейс - София" АД. Неговата цена е 283.803 млн. лв. без ДДС. Заради голямата разлика с останалите предложени цени в тази част от поръчката НКЖИ поиска обосновка и явно я е приела, след като обединението води класация за този участък.

Железният път между Ихтиман и Костенец е с дължина 11 километра, от който близо половината е под земята. В проекта е заложено изграждането на 8 еднотръбни тунела с обща дължина от 5478 метра, както и 13 моста и виадукта. Срокът за изпълнение е пет години и половина (66 месеца).

Целият проект се финансира от ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 и е на стойност 1,024 млрд. лева без ДДС. След като бъде приключен, скоростта на влаковете по трасето ще може да достига 160 км/ч за конвенционални влакове.

В рамките на проекта ще бъдат изградени над 20 км тунели и 23 моста и виадукти, с обща дължина около 3 км. Предвижда се модернизация на 5 жп гари, както и премахване на всички пресичания на едно ниво между жп транспорта, автомобилното движение и пешеходците.

Очаква се договорите с избраните изпълнители да бъдат сключени до края на февруари 2019 г., допълват от НКЖИ.

Компанията посочва още, че преди дни е бил подписан договор за изграждане на тягова подстанция Казичене, която също е част от проекта Елин Пелин - Костенец. Изпълнител е обединение "ТПС" ДЗЗД, което включва "ВДХ" АД и "Еврометал строй-В" ООД, а срокът за приключване на дейностите е до 27 месеца.

Споделяне

Още от Бизнес