Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Най-скъпо са излязли изборните гласовете за Бареков и "Атака"

Партиите са изразходвали близо 25 млн. лв. за двата вота през тази година

10 коментара
Волен Сидеров и Николай Бареков се ръкуват пред президентството през ноември 2013-та.

Близо 25 млн. лв. са изразходвали политическите сили за двата вота през тази година, най-скъпи се оказват гласовете, получени от партията на Бареков и от "Атака". Това показва изследване на Института за развитие на публичната среда за средствата, вложени в предизборните кампании за предсрочни парламентарни избори 2013 г., изборите за Европейски парламент 2014 г. и предсрочни парламентарни избори 2014 г.

Изследването се основава на публичните финансови отчети в Сметната палата и на официалните данни на медиите за публикуваната от тях политическа реклама.

Субсидията – допинг за политическите партии

В последната кампания за предсрочните парламентарни избори, проведени на 5 октомври, участвалите в тях 7 коалиции са декларирали приходи от 5 770 403,14 лв. като 57 процента от тях са от субсидия, 30 процента - от дарения, близо 10 процента - собствени средства на кандидатите, показват данните. Участвалите 18 партии са декларирали приходи от 7 137 233,11 лв, от които над 80 процента са от субсидия, от членски внос - 5,28 процента, от дарения - 2,38 процента.

Средствата от субсидия остават онзи допинг за политическите сили, който ги изстрелва на бързата писта в предизборните кампании, коментира председателят на УС на Института за развитие на публичната среда (ИРПС) Антоанета Цонева, представяйки данните от изследването.

Първите осем политически субекта от класацията Топ 10 на най-скъпо финансираните предизборни кампании са тези, които влизат в 43-тото Народно събрание, което е доказателство, че финансирането на кампанията е условие за изборния резултат, смята експертът.

Над половината пари – за медийни услуги

От декларираните 12 890 531,91 лв. разходи на политическите сили в последните избори 7 051 094 лв. или 54,70 процента са изразходвани за медийни услуги, сочат данните, събрани от ИРПС.

За масови прояви и агитационни материали се отчитат близо 30 процента от разходите, за материали, командировки и данъци - близо 10 на сто, за консултантски и социални проучвания - едва 1,16 процента, а отчетените разходи за възнаграждения и осигуровки на заетите в кампанията възлизат на скромните 38 910,82 лв. или 0,30 процента.

В последното перо обаче влизат възнагражденията на застъпниците по време избори, които не е възможно да бъдат на такова ниско ниво според експертите на ИРПС. За да се обяснят изразходваните средства се завишават умишлено разходите, които са публично известни, а именно тези за медии, в същото време не се отчитат реално възнагражденията за застъпници, за социологически проучвания и консултантски услуги, смята Цонева, цитирана от БТА.

Цената на гласовете

Според анализа на данните най-скъпи се оказват гласовете на ББЦ - 10,08 лв. "Цената" на един глас се определя като се разделят изразходваните в кампанията средства на общия брой гласове за партията, обясни Цонева. По тези изчисления на последните избори един глас за "Атака" е струвал 7,16 лв. и с това тази партия се нарежда на второ място по цена на един глас, а на трето място е Движение 21, което не успя да влезе в 43-тото НС с цена на един глас от 5,55 лв.

Най-ефективни се оказват кампаниите на Реформаторския блок, ГЕРБ и Патриотичния фронт, тъй като те успяват с най-малко средства да привлекат гласоподавателите - средно с малко над 2 лв. на глас.

В изборите за европарламент пък "Атака" е на първо място по "цена" на един глас - със сумата от 21 лв. на всеки глас, макар че не успя да премине бариерата, а на второ място е Патриотичния фронт - с цена от 11,16 лв. на всеки глас, показва изследването.

Петте формации, изразходвали най-много средства за медийно отразяване, са ББЦ, БСП-Лява България, ДПС, Атака, ГЕРБ. Медийната "цена" на един глас се оказва най-висока пак за ББЦ - 7,40 лв. , следвана от Атака - 4,91 лв. на глас, Движение 21 - 4,06 лв. ная глас, АБВ - 3,72 лв., РБ - 1,74 лв. ГЕРБ е на десето място с 0,59 лв. на един глас медийно отразяване.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Alex
    #10

    Има някакъв паралел: двамата най-гнусни популисти, "защитници" на бедните са похарчили най-много за да се наредят на софрата!? Не съм сигурен колко от гласувалите знаят, че "товариш" Сидеров пуши пури, които струват колкото една средна пенсия едната?

  2. В и К
    #9
  3. taro
    #8

    Избирателите са ни скъпи...

  4. Kiril Manolov
    #7

    Важно е,наистина,колко пари е похарчила дадена партия,но не по-малко важно е от къде са дошли те! Защото ако са главно от законна / за съжаление / партиина субсидия е едно,а ако са от крадени и препрани пари от частни лични и корпоративни сметки,е друго!И парадоксът е налице: колкото разточителството е по-голямо,толкова резултатът е по-малък! Значи от всички партиини принципи и идеи,най-почетно място заема сребролюбието,като път към властта!

  5. Наминаващ
    #6

    #1 "Andrea Ivanova" - За да разделиш изхарчените пари от една партия на броя на получените гласове не е необходимо да вярваш или да не вярваш в нещо, а просто да си завършил втори клас, но това очевидно е непосилна задача за теб.

  6. Milev
    #5

    И какво от това, тези гамени си живеят на наш гръб, че и пътуват из Европа. Таких надо стрелят (Илф и Петров)!

  7. Troev
    #4

    Как ще обясните слабата медийна кампания на ПФ и РБ, а техния голям успех? Без известни пък много гласували за тях...

  8. barcelonski_deactivated_1428248450
    #3

    VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVV - ПРОСТИЯ МАТРЯЛ плаща скъпо за малоумния Си избор на Изборите.

  9. Jivko Ivanov
    #2

    "Най-ефективните" кампании били на РБ и ПФ. Ами как няма да са, като имаха едни хора зад тях с много пари, които наливаха ли, наливаха... Тези изследвания могат да си ги наврът на едно място.

  10. Andrea Ivanova
    #1

    Защо не казвате, че този Институт, чиито данни цитирате, е на протестърката Антоанета Цонева? Да ме прощавате, но точно тя трябва да каже първо откъде се финансира и къде похарчи няколкостотин хиляди лева, пък тогава да обяснява за другите. За мен Протестна мрежа сериозно се дискредитира с участието си във властта и не вярвам вече нито дума на казано от тях.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.