Най-тиражният вестник в Германия въвежда платен достъп до онлайн изданието си

Най-тиражният вестник в Германия въвежда платен достъп до онлайн изданието си

"Билд" (Bild) – вестникът с най-голям тираж в Германия, от 11 юни въвежда платен достъп до повечето си материали в интернет. Безплатни ще бъдат само новините, докато за ексклузивни статии, интервюта, фоторепортажи, аналитични материали и коментари вече ще се плаща.

Предприетият ход на най-масовия вестник в Германия се следи с интерес от останалите медии в страната, предаде Дойче веле.

"Билд" ще предложи на своите читатели няколко различни вида абонамент на цени от 99 цента до 15 евро на месец в зависимост от устройството, което се ползва (смартфон, таблет, стационарен компютър) и какво именно иска да види или прочете потребителят.

Изданието обещава изборът да е голям и разчита на масовата аудитория, тъй като "менюто" включва излъчване на футболния шампионат в Германия, касови филми и лека еротика. Базисният абонамент ще струва 4.99 евро на месец.

Онези, които си купуват хартиения вестник, ще могат да се възползват от индивидуален код, който им дава еднодневен достъп до платените материали в онлайн изданието. По такъв начин собственикът на вестника, концернът "Axel Springer", възнамерява с един куршум да убие два заека – да убеди читателите да плащат за материалите в онлайн изданието и да се повиши падащият от година на година тираж на хартиения вестник.

Намеренията за платен достъп до онлайн изданието на "Билд" са отдавна известни и началото на "експеримента", както го наричат останалите медии, бе предшествано от пиар акция на главния редактор Кай Дайкман.

"Експериментът" се следи внимателно от останалите медиите, а очакванията в бранша са големи. Това е напълно разбираемо – става дума за най-тиражния вестник в Германия (3.27 млн. екземпляра средномесечен тираж в края на 2012 г.) и един от най-масовите в Европа. Макар че тиражът на вестника спадна значително в последните години, сайтът му регистрира над 12 млн. уникални посещения на месец.

Успехът или провалът на новата стратегия на "Билд" може даде отговор на много открити въпроси за немската журналистика, смятат анализатори. Така например вестникът искаше да въведе заплащане за съдържанието в интернет като гаранция за запазване на качествената журналистика.

Въпросът не е в това готови ли са читателите да плащат за мултимедийни материали в мрежата (достатъчно е да се видят продажбите на музика в онлайн магазините), коментира в. "Зюддойче цайтунг" (Süddeutsche Zeitung) по повод решението на "Билд". Въпросът е ще искат ли читателите да плащат именно за сериозна, качествена журналистика или само за да гледат мачовете от бундеслигата, всевъзможните сайтове за запознанства и поразголени тела.

На първо място обаче конкурентите на " Билд" се интересуват дали изданието, което е флгаман на концерна "Axel Springer", няма да изгуби читатели.

Немската преса започна с голямо закъснение да експериментира с платения достъп до журналистически материали в интернет. Американско-британски издания като "Wall Street Journal" направиха първите опити за въвеждане на такива модели още през 1990-те години, докато немските вестници – през 2009 г. Концернът "Axel Springer" бе пионер на немския пазар, когато градските вестници "Berliner Morgenpost" и "Hamburger Abendblatt" , които предлагат предимно регионални новини, започнаха да събират пари за съдържанието си в мрежата.

Друг модел от края на 2012 г. тества в. "Ди Велт" (Die Welt), собственост на същия концерн. Изданието предоставя на читателите си безплатен достъп само до 20 статии месечно.

"Тагесцайтунг" (Die Tageszeitung) от 2011 г. въведе система на доброволно заплащане или за отделни статии, които са харесали на определен читател или за достъп до цялото онлайн съдържание.

Онлайн-издания като Krautreporter.de се издържат от т.нар. народно финансиране (краудфъндинг), тоест, събират пари от читателите си за реализацията на определени журналистически проекти.

Общо около 40 немски издания в момента използват пълен или частичен платен достъп до онлайн версиите си. Експертите смятат, че решението на "Билд" ще бъде последвано от много други. Подтик за това може да стане заплахата от закриване на печатни медии. Неотдавна спря да излиза "Financial Times Deutschland", а "Frankfurter Rundschau" и агенция DAPD обявиха фалит.

В ръководството на седмичника "Шпигел" (Der Spiegel) дълго време спориха струва ли си да се минава на платен модел. Конфликтът стана причина за уволнението на двама главни редактори, но интернет версията остана безплатна.

За момента "Зюддойче цайтунг" и седмичникът "Фокус" не възнамеряват да въвеждат платен достъп. "От моя гледна точка, да изграждаме "платен стена" за читателите има смисъл, само когато така направят всички журналистически издания. Но това все още не се е случило. Да се променя логиката на пазара, на който всичко е безплатно, ще бъде много тежко", коментира в началото на 2013 г. главният редактор на "Фокус" Йорг Квоос.

Споделяне
Още от Общество

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?