Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Най-усърдните учители с 20% по-високи заплати от юли

19 коментара
Най-усърдните учители с 20% по-високи заплати от юли

Заради заслуги, от юли всеки десети учител ще получи 70-80 лева повече, което представлява около 20 процента от средното възнаграждение в сектора, вариращо между 350 и 400 лева. Това стана ясно в понеделник след заседание на отрасловия съвет в образованието, на което бе обсъден механизмът за диференцирано заплащане на учителския труд.

Заплатите на други 10% от учителите ще скочат с около 40 лева, а  40% ще получат минималното увеличение от 20 лева. За да проработи на практика финансовото стимулиране на учителския труд, останалите 40 процента от преподавателите няма да получат увеличение.

След няколко месеца спорове и изглаждане на разногласията между социалните партньори моделът за диференциация е най-после готов.

Идеята на просветното министерство е по-добрите преподаватели да бъдат стимулирани чрез по-големи възнаграждения. За тази година в бюджета на Министерството на образованието и науката (МОН) са отделени малко над 13 млн. лева за целта. Ако до май правителството не одобри модела за диференциация, парите ще трябва да бъдат върнати в държавната хазна.

В крайна сметка МОН отстъпи пред синдикатите, въпреки че първоначално просветният министър Даниел Вълчев настояваше всеки десети учител да получи 50% над заплатата си.

Синдикатите, държавата и училищата се споразумяха диференциацията ще се прави по 10 критерия, сред които работата на преподавателите с учениците, използването на компютри в час, участието и класирането на децата в олимпиади и конкурси, проектите и извънкласните инициативи. Значение ще има и ако учителите обучават деца с увреждания, както и комуникацията с колегите и родителите.

Всеки от тези критерии ще дава между 6 и 14 точки. Най-голяма тежест – 18 точки, ще дава показателят, който ще се определя от самите училища и детски градини, като се вземат под внимание и получените отличия.

Оценката на стандартите ще се прави от комисия, чийто председател ще е директорът на училището. В зависимост от големината на училището тя ще включва от 3 до 7 учители, които ще се избират от педагогическия съвет.

Социалните партньори са стигнали до компромисен вариант относно ролята на директора при оценяването. Въпреки тяхното искане да имат право на вето, те ще вземат крайното решение, само ако в комисията няма консенсус.

До края на април новият модел ще се “заиграе” в 15 училища в малки, средни и големи общини. Целта е да тестваме как работи моделът и ако има проблеми, да ги отстраним преди да го приложим за всички училища, обясни зам.-министърът на образованието Кирчо Атанасов.

Синдикатите от КТ “Подкрепа” предупредиха, че много хора ще бъдат недоволни от модела за диференциация, затова според тях идеята за тестване е добра. Има вероятност доста от критериите да се окажат неработещи, коментира Крум Крумов от КТ “Подкрепа”. Как, например, един учител по физическо ще използва информационните технологии в час, запита той.

В някои училища предоставените компютри стоят заключени в кабинетите и реално не се използват, посочи Янка Такева, председател на Синдиката на българските учили. Затова според нея е необходима апробацията на модела.

От МОН обаче не прогнозират сериозни проблеми и очакват диференциацията да тръгне от първи юли.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

19 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Даскал
    #19

    ктн, членът ми, може би ти избоде очите? Чети правилно, а и не това е важното, или и ти по комунистически гледаш да прехвърлиш разговора върху друга тема, защото тази е неудобна.

  2. mig
    #18

    Тези хора вериятно не са влизли в училище. Идеята е повече от абсурдна...1. Оценката ще се прави на практика от директора. Той назначава хората от комисията. Да не забравяме какви кътили има, особено притежаващи властта на работодател.2. Дали има условия учител да покаже повече от средното ниво...?

  3. Margarita Ilcheva
    #17

    Niama po-chudesno balgarsko sredstvo za dosasipvane na edna profesionalna obshtnost ot tova,koeto pravi MON.Az sam uchitel v srednoto obrazovanie ot 16 godini i znam,kato mnogo drugi,che obrazovanieto e edna ot nai-subektivnite deinosti.Edva li koito i da e moge da ia izmeri v kilograni i santimetri.Zatova pak shte se otchete porednata reforma i nai-veche shte se razgradiat krehkite kolegialni otnoshenia.S 1 kurshum-60% porazeni uchiteli i oshte tolkova satvoreni intrigi.Poznaite zashto sumata na protsentite nadhvarlia 100...

  4. Нели
    #16

    нищо неразбиращ от образование човек може да предложи. И без това в съвременните училища няма нормално оценяване на знанията на учениците. Дори в т.н. елитни училища, където 90% от учениците завършват с "Отличен" повечето от тях не заслужават и "Добър". Сега при това положение всички учители ще се впуснат да пишат отлични бележки защото от това ще зависи заплатата им.Директорите също ще държат на това, защото училищата с отличници ще получават по-висок бюджет. Това е новата простотия на Вълчев.

  5. томов
    #15

    Добре е учителите да получават заплатата си за свършена работа, а не за водени часове, защото в крайна сметка от училищата в България 90% излизат говеда, а останалите 10% бягат от страната.От друга страна не директорът е човекът, който трябва да прави тази атестация, защото най-малкото е политически обвързан и субективен. Трябва да си има обективна система за оценяване работата на преподавателите и от това да зависят заплатите им. Мина времето, когато се плащаше, за да не се работи:)

  6. Ники
    #14

    Отново до болка познатото от времето на Живков подмазвачество и слагачество ще определя кой от преподавателите е по-усърден и успешен. И това ще се определя не от независима комисия, а от шефа и от приближените му. Това го няма в никоя от нормалните държави. Но нас ни управлява сбирщина от комунисти, царисти и турци. Това обяснява всичко.

  7. STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SVERIGE
    #13

    НА БЪЛГАРИЯ СА НУЖНИ ВЕРНИ УБИИЦИ, - - - НА БЪЛГАРИЯ СА НУЖНИ ВЕРНИ УБИИЦИ, ПЛАТЕНИ УБИИЦИ, ЗА ДА ЗАЩИТАВАТ Ю Д Е Й С К И Т Е КАПИТАЛИСТИЧЕСКИ ИНТЕРЕСИ НА САЩ - ИЗРАЕЛ И Ю Д Е Й С К И Т Е ПРЕСТЪПНИЦИ В БЪЛГАРИЯ ! ТЕЗИ НОВИ КЛАСИЧЕСКИ УБИИЦИ В МУНДИРИ ЩЕ УБИВАТ ВСЕКИ ПО НАРЕЖДАНЕ ОТ ВЪНКА Ю Д Е Й С К И Т Е НАЧАЛНИЦИ ! М А М А Т А ВИ Д Е Й Б А ЗАЩО ТРЯБВАШЕ ДА СВАЛЯМЕ КОМУНИЗМА В БЪЛГАРИЯ ЗА ДА СЕ НАСТАНАТ Ю Д Е Й С К И Т Е ПРЕСТЪПНИЦИ ОТ САЩ - ИЗРАЕЛ И ДА НИ УБИВАТ ! СМЪРТ НА ПРЕСТЪПНИЦИТЕ ! ВЪН БАЗИТЕ НА САЩ ! НИКЪКВО НАТО СМЪРТА ЗА ПРЕДАТЕЛИТЕ И УБИИЦИТЕ НА БЪЛГАРИЯ ! - http://www.stefan-tcholakov.com/ - СТЕФАН ЧОЛАКОВ - ШВЕЦИЯ

  8. ктн
    #12

    Да беше научил поне членуването. На какво ги учиш тези деца, като един текст не можеш да напишеш правилно.А че обективни критерии няма да има, това е ясно. Достатъчно е в комисията да има един човек на директора. Той предлага заплатата на конкретен учител (съгласувана с директора). Другите ако я приемат, ясно е. Ако не я приемат - директорът е арбитър. Пито-платено.

  9. Omega
    #11

    Da, da, uvajaemi g-n Tcholakov, mnogo e lesno ot Shvecia da mi se oplakvate kolko bilo lo6o, 4e svalili komunizma. Vie kude bqhte togava, 4e ne ni dadohte akul?Do administratora: Nali uj ne dopuskate obidi na etni4eska osnova? Ili antisemitizma za vas ne e na etni4eska osnova?

  10. ктн
    #10

    Прави ми впечатление, че са заложени абсолютни величини за измерване. Така учителите с по-добри ученици ще имат по-добри заплати. А това може да не отговаря на качеството на вложения от тях труд. Друго е, ако се измерват относителни величини. В началото на годината - тест за оценка на възможностите на децата. В края на годината - също. И се измерва разликата. Е, трудно е за реализация, но нали в министерствата вземат по-високи заплати от нашите, за да правят и по-трудни работи.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.