Най-усърдните учители с 20% по-високи заплати от юли

Най-усърдните учители с 20% по-високи заплати от юли

Заради заслуги, от юли всеки десети учител ще получи 70-80 лева повече, което представлява около 20 процента от средното възнаграждение в сектора, вариращо между 350 и 400 лева. Това стана ясно в понеделник след заседание на отрасловия съвет в образованието, на което бе обсъден механизмът за диференцирано заплащане на учителския труд.

Заплатите на други 10% от учителите ще скочат с около 40 лева, а  40% ще получат минималното увеличение от 20 лева. За да проработи на практика финансовото стимулиране на учителския труд, останалите 40 процента от преподавателите няма да получат увеличение.

След няколко месеца спорове и изглаждане на разногласията между социалните партньори моделът за диференциация е най-после готов.

Идеята на просветното министерство е по-добрите преподаватели да бъдат стимулирани чрез по-големи възнаграждения. За тази година в бюджета на Министерството на образованието и науката (МОН) са отделени малко над 13 млн. лева за целта. Ако до май правителството не одобри модела за диференциация, парите ще трябва да бъдат върнати в държавната хазна.

В крайна сметка МОН отстъпи пред синдикатите, въпреки че първоначално просветният министър Даниел Вълчев настояваше всеки десети учител да получи 50% над заплатата си.

Синдикатите, държавата и училищата се споразумяха диференциацията ще се прави по 10 критерия, сред които работата на преподавателите с учениците, използването на компютри в час, участието и класирането на децата в олимпиади и конкурси, проектите и извънкласните инициативи. Значение ще има и ако учителите обучават деца с увреждания, както и комуникацията с колегите и родителите.

Всеки от тези критерии ще дава между 6 и 14 точки. Най-голяма тежест – 18 точки, ще дава показателят, който ще се определя от самите училища и детски градини, като се вземат под внимание и получените отличия.

Оценката на стандартите ще се прави от комисия, чийто председател ще е директорът на училището. В зависимост от големината на училището тя ще включва от 3 до 7 учители, които ще се избират от педагогическия съвет.

Социалните партньори са стигнали до компромисен вариант относно ролята на директора при оценяването. Въпреки тяхното искане да имат право на вето, те ще вземат крайното решение, само ако в комисията няма консенсус.

До края на април новият модел ще се “заиграе” в 15 училища в малки, средни и големи общини. Целта е да тестваме как работи моделът и ако има проблеми, да ги отстраним преди да го приложим за всички училища, обясни зам.-министърът на образованието Кирчо Атанасов.

Синдикатите от КТ “Подкрепа” предупредиха, че много хора ще бъдат недоволни от модела за диференциация, затова според тях идеята за тестване е добра. Има вероятност доста от критериите да се окажат неработещи, коментира Крум Крумов от КТ “Подкрепа”. Как, например, един учител по физическо ще използва информационните технологии в час, запита той.

В някои училища предоставените компютри стоят заключени в кабинетите и реално не се използват, посочи Янка Такева, председател на Синдиката на българските учили. Затова според нея е необходима апробацията на модела.

От МОН обаче не прогнозират сериозни проблеми и очакват диференциацията да тръгне от първи юли.

Още по темата
Още от България

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: