Най-вероятно атентат е свалил египетския самолет

Няма оцелели от 66-те души на борда, вече са намерени отломки в Средиземно море

Катастрофата на египетския самолет, при която загинаха 66 души, най-вероятно е причинена от терористичен акт. Това обявиха египетският министър на транспорта Шериф Фатхи и  директорът на руското контраразузнаване Александър Бортников в отделни изявления. 
 
Самолетът изчезна от радарите над Средизмено море в четвъртък сутринта, като гръцките власти съобщиха, че вече са намерили отломки на 50 мили южно от остров Карпатос, който се намира между Крит и Турция. 
 
"Ако внимателно анализирате ситуацията, ще видите, че вероятността да става дума за терористичен акт е по-голяма, отколкото възможността за техническа грешка“, заяви египетският министър на транспорта. 
 
Засега обаче египетските власти разследват всички възможни версии. 
 
Шефът на руската Федералната служба са сигурност (ФСБ) от своя страна посочи, че "по всичко изглежда това е терористичен акт". Той призова всички заинтересовани страни, включително тези от Европа, "да предприемат съвместни мерки за откриване на лицата, причастни с този чудовищен акт". 
 
Това е пореден инцидент с египетски самолет през последните месеци. През март самолет на "Иджипт еър" бе отвлечен и отклонен към Кипър от мъж, който по-късно бе определен от кипърските власти като "психически нестабилен".
 
Заради богатото си археологическо наследство и курортите на Червено море Египет е популярна дестинация за западните туристи. Но египетската туристическа индустрия сериозно пострада, след като руски самолет с туристи бе свален от ислямски екстремисти през октомври 2015 г. над Синайския полуостров, както и от поредицата бомбени нападения в страната, отбелязва Ройтерс. 
Няма данни за оцелели 
 
Самолетът Еърбъс А320 на авиокомпания Иджипт еър (EgyptAir), изпълняващ полет от Париж до Кайро, изчезна през нощта от радарите. 
 
Информациите за трагедията все още са противоречиви, но експерти също коментираха, че вероятно става дума за терористичен акт. 
 
Гръцкият военен министър Панос Каменос съобщи, че самолетът е направил внезапни завъртания във въздуха - първо с 90 градуса наляво, след това с 360 градуса надясно и рязко е паднал от 10 000 метра на 4500 метра височина, преди да изчезне от екраните на радарите.
 
Първоначално гръцки медии съобщиха, че последната връзка с пилота е била три минути преди самолетът да се изгуби, като екипажът е изпратил сигнал за бедствие. По-късно обаче гръцките власти опровергаха тези данни. От пилотската кабина не е бил подаден сигнал за бедствие, като според експерти по въздушна сигурност това показва, че всичко е станало за секунди.
 
Жители на гръцки остров и капитан на гръцки търговски кораб разказаха, че рано сутринта са видели огнен взрив в небето, съобщи Франс прес.
 
Европейската служба за въздухоплаване съобщи от своя страна, че в района, където изчезна самолетът, не е имало неблагоприятни метеорологични условия, съобщи Ройтерс.
 
По неофициална информация екипажът се е състоял от двама пилоти, 5 стюарди и стюардеси и 3-ма охранители.
 
30 от пътниците са египетски граждани, 15 са французи, двама иракчани, по един британец, белгиец, португалец, канадец, суданец, алжирец, както и граждани на Чад, Кувейт и Саудитска Арабия, уточнява Ал Джазира.
 
Командирът на екипажа е бил египтянин, роден през 1980 г., и е имал 6275 летателни часа, от които 2101 - с А320. Вторият пилот е имал 2766 летателни часа.
 
След като стана ясно за инцидента, близки на пасажерите се събраха на летището в Кайро. 
 
Издирвателната операция продължава 
 
В издирвателните действия участват турски, гръцки и и френски самолети, както и американски и гръцки кораби. 
 
Възможно е да бъдат изпратени още средства в зависимост от нуждите на египетските власти, които координират търсенето, каза говорител на френския военноморски флот, цитиран от Франс прес.
 
При този вид операции първо се правят огледи на повърхността на водата в търсене на пасажери. Следващата фаза е издирването на отломки под водата и на черните кутии, за чието откриване може да бъдат използвани специализирани средства като щурмови подводници, обясни той.
 
Американският Национален съвет за транспортна безопасност (NTSB) съобщи, че двигателите на египетския самолет са произведени в САЩ. Съветът заяви, че ще съдейства в разследването на случилото се със самолета.
 
Съгласно регулациите на ООН дадена страна може да участва в разследване на самолетна катастрофа, ако двигателите на самолета са нейно производство.
 
Еърбъс А320 е един от най-използваните модели в света в наши дни. Използва се на кратки и средни разстояния, като максималният му пробег е 6480 км. Може да приема до 180 пътници.
 
Този самолет с два двигателя е един от най-безопасните в света. В анализ на Боинг за сигурността от 2015 г. се казва, че А320 е регистрирал само 0,14 фатални злополуки на милион излитания.
 
Влиза в обръщение през 1988 г. Днес по света се използват около 4000 самолета от този модел.
 
Сертифициран за полети на височина до 11 700 метра, с абсолютен таван на височина от 12 600 метра.
Споделяне
Още по темата
Още от Свят