Наказания за шофьорите без "Гражданска отговорност", поискаха застрахователи

Водачите на моторни превозни средства без задължителна застраховка "Гражданска отговорност" да се санкционират като извършители на престъпление, предложиха представителите на седем застрахователни дружества във вторник.

Под искането застанаха ЗПАД "Алианц България", ЗАД "Булинс", ЗПАД "Булстрад", ЗК "Български Имоти", ДЗИ "Общо застраховане" АД, ЗК "Орел", и ЗПАД "AIG България", които владеят 70% от пазара на застраховката "Гражданска отговорност".

Наказанието може да не е затвор, но санкцията за водач без тази задължителна застраховка да е поне полагане на обществено-полезен труд, уточниха дружествата в съвместна декларация.

Според тях причината 40% от шофьорите в България да нямат задължителната застраховка е заради липсата на контрол и защото не им се търси наказателна отговорност.

Ниският обхват на застраховани водачи е най-големият проблем за застрахователите. Това заплашва от фалит компаниите и застрашава интересите на клиентите им. Има опасност да се повтори ситуацията от 1996 г., когато се сринаха много търговски банки. Сега обаче това ще са застрахователи, предупредиха дружествата.

Големите застрахователи смятат, че в момента добрите водачи плащат деянията на лошите. Това е така, защото причинилият катастрофа водач не понася наказание, а щетите на потърпевшия се изплащат от гаранционен фонд, средствата в който са от платените застраховки на добросъвестните водачи, поясниха те.

Теменуга Нинова от "Алианц България" даде пример с Унгария, където за шофьор без "Гражданска отговорност" глобата е до 1500 евро и отнемане на свидетелството за правоуправление. То се връща, когато водачът представи валидна застрахователна полица и е платил глобата си.

В Германия също се налага глоба, отнема се шофьорската книжка и ако глобата не се плати в срок, нарушителят влиза в затвора. Случаите на водачи без "Гражданска отговорност" там са единични, каза Нинова.

Към "Гражданска отговорност" се подхожда като към обикновена застраховка, а тя е с изключително високи лимити на отговорност, обясни Румен Янчев от "Булстрад". Никой няма намерение да плаши хората с жестоки санкции, но явно намесата на регулаторните органи е наложителна, каза той.

Янчев призна, че премиите по застраховката са много висок процент от средната работа заплата в страната.

Друг проблем е наличието на изключително голяма нелоялна конкуренция на пазара, казаха още водещите застрахователи. Използват се евтини похвати и екзотични примамки на клиентите - от печени пилета до бензин. Но тези "бонуси" не могат да свършат работа, ако настъпи нещастие, смятат те.

Дружествата от бранша още веднъж призоваха за по-скорошно решаване на въпроса с регулаторния орган. От година в Комисията за финансов надзор няма заместник-председател с ресор застраховане.

Преди седмица Народното събрание отхвърли предложението до избирането на зам.-председател да бъде назначен временно изпълняващ, посочен от председателя на комисията.

Мястото бе овакантено, когато Румен Гълъбинов напусна поста. По закон заместниците на председателя на Комисията за финансов надзор се избират от парламента.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?