Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Нанков след разпита за Своге: Трябва да има наказани държавни служители

Превишената от шофьора скорост не е безспорно доказана, смята адвокатът му

14 коментара
Снимка: БГНЕС

Задължително трябва да има наказани служители на държавната администрация заради нехайството на органите по отношение на сигналите за дефектната настилка на пътя за Своге, където в събота стана трагичната катастрофа със 17 жертви.

Това мнение изрази регионалният министър Николай Нанков след близо 3-часовия си разпит по случая в следствието в четвъртък. Заедно с него показания дадоха шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Светослав Глосов, както и над 20 други държавни служители.

Разпитаните са предоставили на разследващите цялата комуникация по рехабилитирането на участъка между АПИ и строителната фирма "Трейс". Освен това е станало ясно, че в петък сутринта ще бъдат взети проби от асфалта за целите на досъдебното производство, за да може след това да започне ремонтът на пътя.

Нанков определи факта, че от "Трейс" са се съгласили да положат нова настилка едва след трагедията при неколкократно изразен категоричен отказ за това преди това, като "много интересен".

Той и Глосов отказаха да влязат в спор с компанията по отношение качеството на ремонта, заданието му и дали е в нормите наличието на варовик в асфалта, тъй като това е предмет на разследването.

Министърът бил готов да отговаря политически и чрез реакция

"В качеството си на министър, в морален аспект, винаги бих могъл да отговарям, включително и с политическа отговорност. Политическата отговорност невинаги се поема с оставка. Политическата отговорност понякога е в кризисна ситуация да се отреагира правилно, да се предприемат крути действия и за в бъдеще, да се подпомогне максимално разкриването на истината. Споменах още от първия ден, че най-важното в момента е справедливостта. Има органи, които могат да коментират", каза още Нанков по повод изявлението на премиера Бойко Борисов, че ще се търси наказателна и политическа отговорност на онези, които са допринесли за инцидента.

Глосов бе помолен да коментира мантинелата на завоя, където автобусът бе навлязъл в насрещното платно, блъскайки два автомобила и падайки след това в дерето. Според свидетелства на очевидци и местни жители тя навлиза в платното и така принуждава по-големите превозни средства да навлязат в насрещното платно.

"Отново сме сезирали общината за тази мантинела. Спекулираше се, че сме я отремонтирали некачествено. Не, не сме отремонтирали и не сме я поставяли", заяви шефът на АПИ, уточнявайки, че съоръжението е отговорност на общината.

Защитата се съмнява в основното доказателство срещу обвиняемия

По-рано през деня адвокат Христо Ботев, който защитава единствения обвиняем за катастрофата Григор Григоров, каза, че превишената скорост на автобуса не е доказана категорично. Както е известно, според превозното средство се е движело с 53 км/ч при максимално разрешени 40 км/ч. Това е и основната причина Софийският окръжен съд да уважи преди ден искането на обвинението и да определи на Григоров домашен арест.

"Обвинението гради теорията си въз основа на показанията на тахошайбата, а в съдебната практика е спорно дали показанията на това устройство могат да дадат категорични данни за скоростта в конкретен момент. Обикновено се вземат предвид само, когато са комбинирани с други данни – ако има експертиза на спирачен път, например", обясни юристът пред бТВ, подчертавайки, че "всички казват, че той е карал бавно".

Както и в съдебната зала в сряда, Ботев подчерта, че евентуалната вина за катастрофата на клиента му е само част от цялата ситуация, довела до трагедията край Своге.

"Никой не влиза в същността на проблема и според мен това тук не е водачът. Според мен държавата е виновна в тази ситуация", заяви адвокатът, добавяйки, че когато има подобен инцидент, се слага едно лице, което да поеме вината, защото "така сме свикнали и така се случва винаги".

"Държавата е виновна в тази ситуация"

Ботев обаче бе категоричен, че ще се бори "със зъби и нокти" по делото срещу Григоров да бъде установена цялата истина: "Ако г-н Григоров има вина, да си понесе конкретната вина, но не и всички други да останат невинни!"

По отношение на цитираните от прокуратурата показания, че клиентът му е водил разговор с пътничка не посредствено преди катастрофата, което според е доказателство, че вниманието му е било разсеяно, адвокатът каза, че Григоров няма ясен спомен за това.

"Той каза, че по принцип рядко води дълги разговори с пътниците, но не си спомня да е говорил конкретно с някого непосредствено преди инцидента. Самата жена също не помни кога точно са си обменили реплики."

Колкото до другия довод на обвинението – че шофьорът е допуснал да влезе в насрещното и да удари две коли преди автобусът да падне в дерето, Ботев посочи, че "колкото и бавно да караш на този завой, с такъв вид транспортно средство навлизаш в насрещното". Причината е в поставената на завоя мантинела, която допълнително стеснява платното, в което се е движел Григоров.

Адвокатът ще обжалва домашния арест на Григоров

Адвокатът на шофьора подчерта, че ще обжалва пред Софийския апелативен съд мярката на клиента си, тъй като не разбира необходимостта тя да бъде толкова тежка. Той все пак изрази удовлетворение, че Григоров не е бил оставен в следствения арест.

Разследващите настояха да му бъде определена втората по сила мярка за неотклонение, въпреки че той е с чисто съдебно минало, известен адрес и е обвинен в причиняване на транспортно произшествие по непредпазливост. Дори наблюдаващият прокурор Диана Давидкова определи действията му непосредствено преди катастрофата, като „почти незначителни нарушения на Закона за движение по пътищата“, но въпреки това не се съгласи, че е могло той да бъде с по-лека или дори никаква мярка.

Още преди да бъде поставен под домашен арест, на Григоров бе забранено да напуска страната и му бе отнета шофьорската книжка, което де юре изключва възможността да се укрие или да извърши престъпление ако бъде пуснат на свобода. Въпреки това и прокуратурата, и съдът, приеха, че има такава опасност, защото обвинението му предвижда от 5 до 20 години затвор.

Протестите срещу опасния път за Своге продължават

Протестите на жители на Своге и околните села срещу състоянието на настилката от пътния участък, на който в събота стана трагичната катастрофа, продължават и в четвъртък. Демонстрации ще има всеки ден от 18.30 часа до 6 септември, включително. Недоволството на хората ескалира заради данните, че властите са неглижирали множеството сигнали, че положеният асфалт е некачествен, вследствие на което гумите на превозните средства не правят добро сцепление с него, особено при дъжд.

Както е известно, при трагичния инцидент на 25 август настилката беше мокра заради падналия дъжд. Впоследствие регионалният министър Николай Нанков призна, че в нея е бил вложен варовик, което от една страна е недопустимо, а от друга – не е било посочено в документацията на АПИ при приемане на рехабилитирания път от строителната фирма "Трейс".

Три от пострадалите в катастрофата жени, настанени в „Пирогов“, все още са с опасност за живота, информира в четвъртък директорът на болницата проф. Асен Балтов. Предстоят да им бъдат направени контролни рентгенови снимки и скенери.

Към момент е възможно само една от настанените в „Пирогов“ оцелели при инцидента да бъде изписана, уточни той. При жената с лицево-челюстна травма са се установили и фрактури на шийни прешлени, заради което трябва да се прецени дали ще бъде оперирана веднага, или трябва да се изчака. Предстои консилиум, на който това ще се уточни. Ако няма да бъде оперирана, най-вероятно ще бъде изписана до края на седмицата. Тя е контактна и адекватна, уточни директорът на болницата.

Друга от пациентките все още с опасност за живота, макар че при нея се наблюдава известно подобрение. В сряда е била оперирана пациентка, която е с фрактури на бедрото и таза. Тя е в реанимация, чувства се добре и е контактна и адекватна, уточни още проф. Балтов. Предстои гръбначна стабилизация и на друга пациентка, която също е контактна.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Kiril Kovatchev
    #14

    Европа дава пари на България да си оправи пътищата на европейско ниво. Избраните от българите управници открадват парите и пътищата си остават същите. Същите но не съвсем, защото са остарели още а проблемите са маскирани отгоре, отгоре. Българите разбира се обвиняват европейците са своите беди. Как да си признаят че твърде често бъркат в избора си на управници?

  2. Ощавен маркиз
    #13

    Пардон, да се чете външно-ЛЯВО ЗАВИВАНЕ... шОФьорите знаят какво имам предвид.

  3. Ощавен маркиз
    #12
  4. Това включва ли и минстри на регионалното развитие?

  5. Филка Русофилка
    #10

    Всеки стар шофьор ще кара на този участък в средата на пътя, за да „изправи завоя“. Ще го направи съзнателно, в нарушение. Защото, очевидно пътят прави чупка надясно, а някой се е постарал да я направи по-остра, като е извил десния бордюр на правия участък наляво, т. е. стеснил е пътя баш в завоя, а не предварително. Отгоре на всичкото, точно на завоя стърчи застрашително края на мантинелата. Всичко ще мине благополучно, ако шофьорът е преценил, че има добра видимост за насрещното движение, за да

  6. join_alex
    #9

    Много агресиран с подобни новини и дейсвтия след трагедия...не се ли научихме вече

  7. Vidco91
    #8

    Пред този завой, където (какво беше на практика показано!)) не могат нормално да се разминат две превозни средства, особено ако едното е бус, трябва да има знак "разминаването забранено" с две противоположни стрелки, едната от които червена, за да е ясно кой пръв да навлезе в завоя.

  8. emigrant
    #7

    Ето пример за това как трябва да изглежда този път https://www.alamy.com/stock-photo-approaching-a-sharp-bend-on-a-rural-road-with-views-of-the-countryside-17417591.html

  9. emigrant
    #6

    Много интересна снимка. Колата кара в средата на пътя и най-вероятно това е защото не си личат белите разделителни линии на асфалта. В нормалните държави тези разделителни линии не се правят само с боички, които личат само преди избори. Добавя се смеска като цимент и тези линии дори се усещат като преминеш отгоре с гумите на колата. Освен това добавят хората светлоотразители между линиите за да са сигурни, че ще ги забележиш при дъжд или през нощта. Ама за какво да говорим - в България се наливат едни милиони за пътищата. Този път трябва да е грапав, каменист за планински условия. С просто око се вижда, че е гладък като за права магистрала в полето.

  10. Vidco91
    #5

    Мутром@ймуните от прокуратурата ще затънат в собствените си л@йн@, ако решат да мерят спирачен път, защото тогава ще трябва да кажат колко е коефициентът на сцепление на пътя-убиец, ремонтиран от фирмата ТРЕЙЗ-ТРУП, както някой удачно ги преименува.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.