НАП се кълне, че никога повече няма да иска подмяна на касовите апарати

Министерството на финансите най-вероятно ще удължи срока за новия софтуер

Снимка: БГНЕС

Националната агенция за приходите се кълне, че сегашната подмяна на касовите апарати, която трябва да се случи до 31 март за регистрираните по ДДС фирми, е последната задължителна подмяна на този вид устройства в историята на агенцията.

Всяка следваща подмяна ще бъде доброволна, като агенцията ще даде възможност в бъдеще касови бележки да се издават от мобилни устройства и чрез други модерни технологии.

"В ерата на модерните технологии няма как да сме завинаги женени за хардуерна технология от ХХ век", твърдят данъчните.

С обещанието се ангажира ръководството на агенцията, което в четвъртък даде пресконференция, за да отговори на исканията на бизнеса да се удължи срокът за подмяната на касовите апарати и софтуера за управление на приходите на фирмите, регистрирани по ДДС, който е 31 март.

Владислав Горанов решава за удължаването до десетина дни

В понеделник Българската стопанска камарата (БСК) направи кръгла маса с около 90 представители на фирми, които се оплакаха, че 95% от бизнеса към момента не е готов за новите изисквания. 65% от анкетираните от камарата предприемачи пък заявяват, че няма да се справят в срока до 31 март.

Още в понеделник финансовият министър Владислав Горанов даде сигнал, че има готовност да удължи срока, ако се установи, че голяма част от бизнеса наистина няма готовност за промяната. В тази връзка зам.-директорът на НАП Пламен Димитров заяви, че агенцията има срок до 22 февруари да докладва на финансовия министър каква е готовността за изпълнението на наредбата, като след това той ще прецени дали срокът да бъде удължен. За целта данъчните чакат данни от засегнатите бизнес асоциации.

Възможно е сроковете да бъдат разделени, така че подмяната на касовите апарати да остане до 31 март, а синхронизирането на софтуера да бъде удължено, тъй като проблемът е основно по отношение на софтуера.

През миналата година Министерството на финансите промени наредба 18 с аргумента, че масово при проверките на търговски обекти се установява укриване на оборот средно между 30% и 70%. От това бюджетът губи около 500 млн. лв. годишно. Най-рисков е браншът "Хотелиерство и ресторантьорство". При 85% от баровете и дискотеките са установява укриване на оборот, твърдят от НАП.

Касовите бележки ще отиват в НАП до 5 минути

До 31 март всяка регистрирана по ДДС фирма трябва да смени или актуализира софтуера за управление на продажбите и касовите си апарати.

От 1 април 2019 г. самостоятелната употреба на софтуер за управление на продажбите и касов апарат е забранена, както и издаването на т. нар. служебни бонове. Ще се издават касовите бележки с QR код, които ще се отчитат в НАП до 5 минути. След това клиентът ще може да сканира кода и да провери дали покупката му е регистрирана в данъчната агенция и съответно – дали върху нея е начислен ДДС и са платени данъци.

До края на май регистрираните по ДДС задължително трябва да подадат в НАП с електронен подпис информация за софтуера, който използват във всеки търговски обект. Компаниите ще могат да ползват само одобрен от данъчните софтуер, който няма да позволява манипулации. Сега има случаи, при които с натискане на 2-3 клавиша се активира функция в НАП да се докладва само всяка втора или всяка трета касова бележка, твърдят данъчните.

Занапред при проверки инспекторите ще имат достъп до т.нар. одиторски профил в софтуера за продажби на фирмите, чрез който ще проверяват реалните обороти.

По последни данни на НАП броят на касовите апарати, които отговарят на новите изисквания и вече издават касови бележки с QR код, е около 30 000. Актуализираните фискални принтери са 500. Същевременно, общият брой на касовите апарати на регистрираните по ДДС дружества е 185 000 към края на 2018 г., като 40% от тях могат да бъдат софтуерно доработени, без да се налага смяна на хардуера. Фискалните принтери пък са 40 000. По данни на НАП фирмите само с един касов апарат са близо 76 000.

НАП е тествала сървърите и информационните си системи за промяната

За последните четири месеца НАП е провела над 80 срещи с бизнес организации и разработчици на софтуер, по време на които се изглаждат всички проблеми около изпълнението на наредбата, каза ръководителят на пресдирекцията на агенцията Росен Бъчваров. По думите му постепенно се изчистват проблемите с големите фирми, които работят с международни софтуерни програми.

В НАП няма да се докладват всички актуализации на софтуера, а само тези, свързани с продажбите, казаха още от НАП по повод оплаквания на бизнеса.

Активно се работи и с асоциацията за електронна търговия. Представителите на организацията едва наскоро разбрали от НАП, че електронните магазини са търговски обекти и трябва да издават касови бележки (освен ако 100% от плащанията не са по банков път, б. р.). "Разговорът беше шокиращ и за двете страни. Бяхме много изненадани, че те не смятат, че трябва да издават касови бележки", казаха от НАП.

В момента тече регистрация на онлайн магазините, чиито краен срок е 29 март. Скоро предстои да се разпише в наредбата и т. нар. електронна касова бележка, за издаването на която обаче отново ще е нужно фискално устройство.

Не очакваме проблеми със сигурността на информационната инфраструктура по приема на касовите бележки, казаха още от НАП. Агенцията разполага с една основна и една резервна сървърна система. Проведени са тестове с 4 млрд. касови бележки, при положение че след промяната НАП очаква годишният брой на касовите бележки да бъде 2 милиарда.

Дори при повреда в клетката на мобилния оператор няма автоматично да се спира работата на търговския обект. В наредбата е предвиден срок от 24 часа, в който фискалното устройство ще продължи да опитва да изпрати данните, като очакването е в този срок работата на клетката да бъде възстановена.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?