"Напъваш ги сега, да довършат и да пускаме", нареди премиерът за ремонта на "Тракия"

Пътят Пловдив-Асеновград поскъпнал тройно, а БСП блокирали строителството

Премиерът Бойко Борисов нареди в крачка да се избърза с ремонта на участъка от магистрала "Тракия" между Пловдив и Чирпан, но остана хем доволен, хем малко разстроен от строежа на пътя Пловдив-Асеновград, забавен от отчуждителни процедури и оскъпен "тройно", според Борисов.


Министър-председателят предприе в понеделник спонтанна инспекция на двата обекта, използвайки посещението си в обновената клиника по анестезиология и пребазираната клиника по неврология в Университетската болница "Св. Георги" в Пловдив. Инспекцията е документирана със снимки и видео във Фейсбук страницата на Борисов.

"Напъваш ги сега да довършат, да пускаме в четвъртък" - нарежда Бойко Борисов на Юлиян Инджов, собственик на строителната компания "ИСА 2000", която по думите на премиера е по-близка до БСП, отколкото до ГЕРБ.

"Добре, Зико, смятайте и се яви с точно за това, а не около"

Както стана ясно, ремонтът на "Тракия" върви безпроблемно, за разлика от пътя Асеновград – Пловдив, където работата се бави заради допълнителни три кръгови кръстовища, осветление, нови локални платна и отчуждителни процедури.

"Така стана малко като при шивач. Колкото построят, толкова повече искат. Сега искат локали, осветление, цялото околовръстно", коментира Борисов. На въпрос колко искат още, той отговаря: "Говорят малко като трънски майстори – 15, 20, 30...".

Така от един "транзитен път, стана градски път" и "три пъти по-скъп от четирилентов, както беше в началото", но "дано хората да са доволни", казва Борисов.

Той нарежда на "Зико" (Здравко Димитров, областния управител на Пловдив) да направи точна сметка, а не "около": "Добре, Зико, смятайте и се яви с точно за това, а не около".

Допълнителните средства са нужни за отчуждителни процедури, локални платна, три кръгови кръстовища, осветление. Така 10-километровата отсечка между Асеновград и Пловдив, която се обособи като икономическа зона, ще стане околовръстен път, но няма да бие по габарити този на София.

Липсата на локални платна се оказва най-големият проблем на пътя Асеновград – Пловдив, чийто габарит в момента се разширява, става ясно от обясненията на Юлиян Инджов. Причината е, че накацалите край пътя фабрики и предприятията няма да имат достъп до него. Така "бизнесът заминава на кино", казва Инджов на Борисов.

Борисов дава зелена светлина на локалите платна, а Зико пита дали да са 14 метра (две платна по 7 м) – такъв е габаритът на локалните платна на околовръстното на София, но Борисов разрешава по-малки. Така на пътя край Пловдив те ще са две платна по 5 метра.

Премиерът дава и картбланш да се постави осветление на трите кръгови кръстовища, което ще струва около 150 хил. лв. Така пътят ще стане по-безопасен, защото "хората не знаят за новото кръгово, свикнали са прав път и не го очакват", обяснява мъж на премиера. Подсказва му, че за удвояването на пътя Асеновград – Пловдив се говори от 1982 г. и от тогава досега са направени четири първи копки.

БСП ми блокираха строителството

Има проблем обаче с изграждането на едното кръгово кръстовище. Той е свързан с отчуждителните процедури на отсечка от 3 км, която има 39 собственика. Трима от тях не могат да бъдат открити, защото са заминали в чужбина, става ясно от обясненията на хората край Борисов.

Това спира изграждането на кръстовището, защото машините не могат да работят на терена, докато не приключат процедурите. Виновни за това са БСП. "С едно движение ме блокираха", констатира Борисов.

"И тогава си спомнете, когато БСП дойде на власт, отмени предварителното изпълнение, сиреч да не спират строителството отчуждителните процедури. Помните ли? Направиха го точно, хората да кажат- защо сега не строят", казва Бойко Борисов.

Текстът, за който той говори, беше отменен от Конституционният съд през 2013 г., след сезиране на БСП. От 2014 г. обаче Борисов отново е на власт и можеше да промени това. През 2014 г. сегашният вицепремиер и външен министър Екатерина Захариева, която по това време е служебен вицепремиер и регионален министър, заяви, че правителството готви промени в Закона на държавната собственост, според които евентуални обжалвания на отчуждителните процедури няма да спират строителството, но това така и не се случи.

Удвояването на пътя Асеновград - Пловдив започна в началото на август 2017 г. и по план трябва да приключи тази есен. Дали това ще се случи зависи от "скоростта, с която работи администрацията", по думите на Инджов, защото техника и работници не могат да влязат и да работят в проблемния 3-километров участък.

Изграждането на пътя Асеновград - Пловдив се финансира с 25 млн. лв. от еврофондовете. По думите на премиера с новите екстри 10-километровия участък се е оскъпил три пъти, но точната сметка ще стане ясна, след като я представи областния управител на Пловдив.

Напъваш ги сега, да довършат и да пускаме в четвъртък

"Напъваш ги сега да довършат, да пускаме в четвъртък", казва Борисов на Юлиян Инджов, собственик на строителната фирма "ИСА 2000", която по думите на премиера е по-близка до БСП, отколкото до ГЕРБ.

Строителят му обещава да работят денонощно и да изпълни поставената задача, а човек от екипа на Борисов отбелязва: "Като в "Господари на ефира" – обещано, изпълнено".

Движението по ремонтираните 22 км на магистрала на "Тракия" край Пловдив в посока Бургас ще бъде пуснато в четвъртък. След това започва ремонтът от другата страна на магистралата в посока София. Той ще приключи до 15 юни, обещава Инджов.

Той не поема ангажимент единствено за маркировката. Причината е, че се полага нов вид пътна маркировка – горещ термопластик. Тя е по- устойчива от боята, но полагането ѝ става по-бавно, необходимо е и време за да изстине, а сега температурите вече са високи през деня.

Участъкът между 134-ти и 156-ти километър на магистрала "Тракия" на територията на областно пътно управление Пловдив е строен през първата половина на 90-те години и от тогава не е ремонтиран. Сега се прави основен ремонт на пътя – оправя се основата, полагат се два пласта биндер и накрая се слага сплит мастик, обяснява Инджов.

За да не се образуват коловози и вълни, характерни за новопостроените участъци с европари, са положени около 7800 кв. м ПВЦ мрежа и близо 6800 кв. м стоманена мрежа, по данни на АПИ. Мантинелите са двойни.

В момента движението на леките автомобили в ремонтирания участък е прехвърлено двупосочно в платното за София. Тежкотоварният трафик е пренасочен по обходен маршрут - от пътен възел "Пловдив Изток" при 133-ти км на магистралата по път I-8 и II-66 до пътен възел "Плодовитово" при 165-ти км и обратно.

В четвъртък движението ще се прехвърли обратно – двупосочно в платното посока Бургас, а това в посока София ще бъде затворено за ремонт.

Ремонтът на 22-та километра от магистрала "Тракия" ще струва на държавния бюджет около 30 млн. лв. Поръчката беше възложена на пътноподдържащата обекта фирма – държавната "Автомагистрали", която е наела за подизпълнител "ИСА 2000", стана ясно по време на инспекцията.

Изненадващата премиерска инспекция на магистрала "Тракия" и на пътя Асеновград – Пловдив стана докато ресорният министър на регионалното развитие Николай Нанков и председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Дончо Атанасов пътуваха към Велико Търново, за да обсъдят с обществеността и кметовете от региона трасето на магистрала "Хемус".

Още от Бизнес

Защо управляващите избират Цацаров за шеф на "Антикорупция"?