Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

НАПИ пак с "твърдо намерение" бързо да започне магистрала "Струма"

10 коментара
НАПИ пак с "твърдо намерение" бързо да започне магистрала "Струма"

Ръководството на Националната агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) за пореден път обяви, че автомагистрала "Струма" ще се строи без забавяне, като началото щяло да бъде още в края на септември. Оптимистичното на фона на двегодишното отлагане на строителството и проблемите на агенцията с Брюксел обещание е направил нейният изпълнителен директор Янко Янков на среща в Благоевград, инициирана от областния управител Владимир Димитров. В разговора е участвал и председателят на Надзорния съвет на НАПИ Иван Атанасов и експерти от агенцията.

Повод за срещата са опасенията на местните власти и обществеността в района, че изпълнението на проекта за тази стратегически важна пътна артерия за Югозападна България отново ще се забави. Те се засилиха, след като преди около 2 месеца от НАПИ, която е бенефициент по Оперативна програма "Транспорт" (ОПТ), обявиха, че искат европейските пари, предназначени за отсечки от магистрала "Струма" (Долна Диканя – Кулата), да отидат за дострояването на магистрала "Тракия".

Според ведомството, за две от отсечките на "Струма", за която от ЕС дават 600 млн. евро, няма дори и проектна готовност. Затова от агенцията предлагат парите да се пренасочат към пътя София – Бургас, а дострояването на "Струма" да стане през следващия програмен период на ЕС – 2014 – 2020 г. Впоследствие обаче на идеята се противопоставиха министрите на рагионалното развитие и на транспорта и нейното обсъждане отшумя.

"Твърдото намерение на ръководството на агенцията е още в края на третото тримесечие на 2009 г. да започне строителството на ЛОТ 1 и ЛОТ 4 и участъците, за които има проектна готовност и ОВОС (оценка за въздействие върху околната среда)", каза Янко Янков. По думите му има вариант да бъде включен и част от ЛОТ 2, който завършва при "Антените" край Благоевград.

Същевременно той изрази тревога от продължаващата тенденция от последните години на места да има трудности по отчуждаването и по приемането на ОВОС в районите на ЛОТ 2 и ЛОТ 3 - това са участъците между Дупница и Благоевград и на юг към Кресненското дефиле.

"А ако кметовете и общинските съвети ни помогнат, можем от 2010 г. до 2013 г. да приключим изграждането. Изключваме Кресненското дефиле, където строителството, очевидно е, че ще бъде много трудно, по-продължително и сигурно ще бъде извършено през втория период след 2013 г.", добави Янко Янков.

Той даде пример със съседна Гърция, където строителството на магистрали започва там, където е най-лесно - в равнинните участъци, а за следващи етапи се оставят по-сложните участъци, където се налага изграждането на тунели и други пътни съоръжения.

Председателят на Надзорния съвет на НАПИ Иван Атанасов също изрази притеснения от забавянето на отчуждителните процедури и се обърна за съдействие към кметовете на общини и общинските съвети. Това по думите му не само възпрепятства проектирането на ЛОТ 2 и ЛОТ 3.

Завършените отчуждителни процедури са и едно от изискванията на оперативната програма"Транспорт", поради което не можели да стартират и търговете за ЛОТ 1 и ЛОТ 4, за които има готови проекти и действащ ОВОС. Затова се бавело и началото на строителството на тези участъци. "Очевидно това ще стане след няколко месеца, а за останалата част до Благоевград няма все още технически проект", каза Атанасов.

Търговете за двата лота на магистралата се отлагат повече от две години. А заради нередности в пътния фонд при предишното му ръководство Еврокомисията замрази плащания за над 1 млрд. евро за пътища. Напоследък от Европейската комисия отчете подобрение в работата на пътната агенция по отношение на прозрачността. Комисията обаче не е взела все още решение за окончателното деблокиране на средствата.

Тъй че не е ясно как при все още незапочнати тръжни процедури строителството на магистралата ще започне в края на третото тримесечие.

"Нашето намерение е в най-скоро време автомагистрала "Струма" да бъде построена така, че Благоевград да се свърже изцяло с магистрала със столицата и да се постигне това, което местните хора от дълги години мечтаят", заяви изпълнителният директор на НАПИ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Да!
    #11

    Магистрала така и така няма да има.

  2. 14.12.
    #10

    А защо не построят 7-те км от магистрала Люлин, за да се прекрати най-сетне адът, който настъпва всяка сутрин и вечер в Княжево?

  3. Ментата
    #9

    Кога ли ще завърши?

  4. Дядо
    #8

    А мангизи от къде? Завършени ли са започнатите магистрали, та и нови да почват?Освен като предизборно мероприятие на "Партията", нищо друго не прозира зад тази новина. Лъжци мръсни са те, комунистите.

  5. АБФК
    #7

    За магистрала "Струма", за която е обявено еврофинансиране проекти още НЯМА!За АЕЦ Белене само за проучвателни работи са похарчени вече 700 млн евро!И там проект няма.Просто се харчат пари.

  6. STEFAN D-r D TCHOLAKOV-SVERIGE
    #6

    ДОБРО УТРО ШВЕЦИЯ .........http://www.youtube.com/watch?v=gkw-vZgB5jc.....ЛЕКА НОЩ НА БЪЛГАРЧЕТАТА В АМЕРИКА .........http://www.youtube.com/watch?v=9lp0IWv8QZY&feature=related.....СТЕФАН Д-Р Д ЧОЛАКОВ.....http://www.stefan-tcholakov.com/index.php?p=bg_roman.....ШВЕЦИЯ

  7. читател
    #5

    Защо Струма е приоритетна? Та нали затова бяха направени толкова предварителни подготовки да се усвоят средствата. Затова и беше толкова важно г-н Паскалев да стане кмет, а Поцков който изпълнява поръчките на икономическия кръг около Паскалев да продължи да бъде "велик пътищар", а истината е че е кръщелник на бивш директор на Техноекспортстрой който е един от ръководителите в този кръг. Свържете това и с присъствието на Техноекспортстрой в концесията на АМ Тракия, също така и с водещата роля на този

  8. Кирил
    #4

    Не магистралите ни пречат, а червените сачми в главите на комунягите. БКП /Банда Крадливи Партизани / Айде на тези избори да ги изметем от власт !!!

  9. Факт
    #2

    АБФК = Абсолютно Болен Фанатичен Костовак

  10. TNT
    #1

    Магистрали - грънци. Тамън тръгнеш да излизаш от софия и хоп магистрала. Супер (нищо, че ограничението е 90). Точно набереш скорост и тя свърши. После минеш през някое друго дефиле и хоп пак магистрала... тамън набереш и тя свършила... така чак до Гърция и там хоп магистрала и си караш без да свърши... Това е на юг от софия на изток нещата са почти толкова безнадеждни. На север никой не си и прави илюзия, че нещо щесе промени на запад... чакаш ад стигнеш до Ниш та да може да се движиш що-годе нормално.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.