Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Нарушителите на пътя ще плащат до 4 пъти по-скъпа "Гражданска отговорност"

Финансовият надзор прави втори опит за въвеждане на системата "бонус-малус"

13 коментара
Нарушителите на пътя ще плащат до 4 пъти по-скъпа "Гражданска отговорност"

Нарушителите на пътя ще плащат с до 400% по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност" от 1 януари 2020 г., докато изрядните шофьори ще ползват отстъпка в полицата до 25% (или 23%).

Това предвижда новият, втори вариант на Комисията за финансов надзор за въвеждане на системата "бонус-малус" у нас, след като предишният опит да ведомството да стори същото през 2018 г. се провали шумно, а тогавашната шефка на надзора Карина Караиванова се оттегли в Лондон.

Както в първия вариант, така и в сегашния се запазва рамката на системата, според която най-изрядните шофьори ще плащат с 25% (или 23%) по-евтина застраховка от стандартната, а най-големите нарушители – 400% по-скъпа.

Разликата е, че този път КФН предлага избор между две скали – едната с 15, а другата с 20 класове съобразно стъпките за намалението или повишението в цената на застраховката.

Първата скала предвижда да има пет бонус класа, тоест при които с всяка изминала година без нарушения шофьорът ще получава отстъпка от застраховката. Ако предходната година не е извършил нарушение ще му се намалява сумата с 12%, ако са две "безгрешни" години отстъпката е 15%, след това 18%, 20% и 23%, ако направи пет години без провинение на пътя. В същото време има 9 малус класа, при които всяка наказателна точка увеличава премията с от 25% до 300%. Втората скала е подобна, но с по-плавен преход между нивата.

Не всяко нарушение на пътя ще води до наказателни точки, но със сигурност по-скъпа застраховка ще плащат шофьорите, хванати да превишават скоростта. При превишение на скоростта с между 21-30 км/ч извън населено място шофьорът ще плаща с 25% или с 10% по-скъпа полица в зависимост от предпочетената скала, която КФН ще избере след месец на обществени консултации. Ако скоростта е още повече над допустимата, увеличението на сумата съответно нараства. За отнемане на предимство или опасни маневри ще се отива директно на увеличение на цената със 140% или 150%. Същото важи и за управление на автомобил с алкохол в кръвта между 0.8 и 1.2 промила.

Най-сериозно увеличение на цената се предвижда при причиняване на тежки ПТП, причинили смърт или телесни повреди. Тогава водачът попада директно в класа, предвиждащ 4 пъти по-скъпа застраховка през първата година. За да се върне на нормалната цена на застраховката ще му трябват между 9 и 13 години, във всяка от които ще му се намалява оскъпяването, ако не прави други нарушения.

За разлика от стария вариант на системата, предложен от КФН, този път бонус или малус класовете ще се определят само за лицата, които са собственици или водачи на автомобилите, но не и на самите возила. За целта в застраховката собственикът задължително ще вписва имената на хората, които могат да шофират автомобила му.

При продажба на автомобила новият собственик няма да търпи вреди заради предишните нарушения, извършени със съответното МПС, но има предпазни клаузи, за да се избегнат злоупотреби.

Предвижда се всички собственици и шофьори да стартират на чисто, тоест от неутрален клас на 1 януари 2020 г., като за целите на системата ще се ползват само нарушенията, извършени след тази дата.

Всеки ще може електронно да проверява на сайта на Гаранционния фонд с ЕГН и електронен код своя бонус или малус клас, като той ще може да се оспорва.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Kruger
    #13
    Отговор на коментар #12

    За какво наказание говорите? Всеки може да продава услугата си (примерно застраховка Г.О.) на каквато цена иска и поради каквито причини иска - негова си работа. И всеки може да си я купи или да не си я купи от него, а от другиго. То и сега си е така. И ще е така. Това е фундаментален принцип в пазарната икономика, няма нищо общо с правото и никакви глупости на КФН. А сговарянето за цени между различни доставчици на една услуга е картел и за това трябва да следи КЗК и да го наказва и разваля.

  2. Естествено
    #12

    Наказанието два пъти за едно нарушение е потъпкване на фундаментален принцип в правото. Потресен съм от факта, че подобно нещо не просто се предлага, а се предлага за втори път.

  3. Kruger
    #11

    Нещо не разбирам. КФН ли ще застрахова? И сега всеки застраховател може да избира дали да записва ГО, какво портфолио от клиенти да си прави, как да ги обслужва, какви тарифи или индивидуални премии, отстъпки или увеличения (бонуси, малуси) да прави, така, че да има достатъчно добра печалба за акционерите си, изпълнявайки всички законови изисквания за ликвидност. Какви са тези поредни глупости и какво значение имат? КФН картел някакъв с държавани наложени цени на частни търговски дружества ли ще прави? Това просто е безсмислица и няма как да стане. Пореден цирк!

  4. lz2gkk
    #10

    И аз ще напиша същото, дано някоя калинка се усети накрая - само парите с които набутваш застрахователя да са водещи при малуса, за нарушенията на правилника си има предвидени наказания. А и не може за едно нарушение две институции да те наказват. Правиш катастрофи, плащаш, не правиш, не плащаш. И сега, като ще влизат по-вече пари при застрахователите, защото 25%/400% до това води, да не се оплакват, че парите пак не стигат.

  5. Petio Petkov
    #9

    По-подробно по въпроса - Във Франция, Италия, Румъния и други европейски държави при определяне на коефициента бонус-малус се вземат предвид само НАРУШЕНИЯ, ПОРАЖДАЩИ ЗАСТРАХОВАТЕЛНИ ЩЕТИ - т.е. плащане на застрахователно обезщетение. За останалите - надвишил скоростта, говорил по телефона, отнел предимство, алкохол в кръвта и т.н. си има глоби, отнемане на свидетелството и други наказания. При това, ако нарушител, причинил щета, покрие всички разходи, коефициентът му остава непроменен.
    Само констатираните

  6. Javor
    #8

    Спокооойно....до дни ще се появи шофьора на Тодор Живков и ще каже че не е справедливо и няма да допусне тази система...както стана с не плащането на първия ден от болничните....не го ли научихте тоя ФАРС?!?

  7. Естествено
    #7
    Отговор на коментар #6

    Къде прочете за щети? Нарушенията ги санкционира КАТ. А жертвите и сега си намаляват. Виж статистиките. Я да ме просветлиш къде по света действа подобна система? Не просто бонус-малус, а подобно безумие. Та да видим как е в цивилизования свят от десетилетия. Със сигурност в цивилизования свят държавата не съдейства за рекет на гражданите си.

  8. dimitardi100
    #6

    Справедливо е този , който прави нарушения и причинява щети да плаща повече от спазващите правилата ! Джигитите по пътя ще намалеят и България ще се доближи до нормалните държави !

  9. dimitardi100
    #5

    Най-после ! В целия цивилизован свят това е така от десетилетия ! Не ясно защо , несправедливата комунистическа система за гражданска отговорност продължи толкова дълго и упорито ! С новата система нарушенията и жертвите на пътя ще намалеят !

  10. Естествено
    #4
    Отговор на коментар #2

    В България хората ще бъдат наказвани два пъти за едно и също нарушение - веднъж от КАТ и втори път от застрахователите, независимо дали застрахователити са понесли някакъв негатив или не. Предполагам, че аргументите пак са свързани с "войната по пътищата".

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.