НАСА доказа, че на Марс има течащи реки

1 коментар
НАСА доказа, че на Марс има течащи реки

НАСА обяви разкриването на основната тайна на Марс – на планетата са намерени реки – сезонно появяващи се потоци от солена течна вода. Това съобщи американската агенция в понеделник на специална пресконференция. Резултатите от проучването са публикувани в сп. Nature Geoscience.

Сезонните потоци от течна солена вода се появяват в топлото време на годината и изчезват в студеното. Планетолозите са стигнали до тези изводи, анализирайки висококачествени снимки, получени от High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE), апаратура, която се намира на Mars Reconnaissance Orbiter (MRO).

Специален метод е позволил да се проведе по-детайлен спектрален анализ на снимките и да се видят наличието на сниманите марсиански склонове от хидратирани соли (перхлорати). Някои от перхлоратите позволяват на водата да бъде течна при температури, достигащи минус 70 градуса по Целзий. И преди учените знаеха за наличието на перхлорати на Марс, но за първи път те са в хидратирана форма.

Според учените, на Марс потоците от солена вода се появяват и изчезват от склоновете на хълмовете. Общата широчина на потоците по принцип не превишава пет метра. Според откривателите, соли са открити само в районите, където текат сезонните реки. По съседните участъци не са открити следи от такива съединения. Планетолозите отбелязват, че наличието на солена вода е важно за потенциалното съществуване на живот на Червената планета (водата без соли бързо би замръзвала).

На 7 април 2015 г. НАСА обеща да намери в близките 10-20 години извънземен живот. С такава прогноза излезе и главният научен съветник на агенцията Елън Стофан.

На 15 май 2014 г. Стофан заедно с колегата си Джим Адамс на симпозиум в лондонския Музей по естествена история, посветена на усвояването на Луната, посочи, че главната задача на НАСА е стъпването на човек на Марс.

В момента в орбитата на Марс има пет американски космически апарата. "Марс Одисей" (Мars Odyssey) е там от 2001 г. Откривателят на солените потоци MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) е пристигнала там през 2006 г., а MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN) – през 2014 г. На повърхността на Червената планета се намират марсоходите "Опортюнити" (Opportunity), който е рекордьор по продължителна работа на повърхността на планетата от 2004 г. и "Кюриозити" (Curiosity) от 2012 г, който пък е най-тежкият апарат там.

САЩ подготвят две лаборатории. Първата от тях InSight трябва да замине за Марс през март 2016 г., за да изследва каква е температурата в недрата на планетата на различна дълбочина до 5 метра. Втората Mars 2020 се планира съответно за след четири години, когато на платената ще се достави сонда, подобна на "Кюриозити", която трябва да събере данни за възможността да се пилотират полети до планетата, тъй като за 2030 г НАСА планира да изпрати на Марс астронавти.

Очаква се полетът на кораба "Орион" след 15 години да продължи 500 денонощия и заради това на Международната космическа станция се провеждат експерименти по продължителен престой на човек в космоса. "Орион" се проектира от компанията "Локхийд Мартин" ( Lockheed Martin), а в орбита трябва да го изведе разработваната от компанията "Боинг" (Boeing) свръхтежка ракета SLS (Space Launch System).

Първият тестови полет на "Орион" беше през декември миналата година, а изпитанията на SLS са насрочени за 2018 г.

1 коментар

1. pstoychev

Тази година след дъждовете започна с кв. Аспарухово, след това Мизия, Югоизточна България, Кюстендил, Пловдив, сега и Марс. Да се готви Юпитер.