НАСА търси щатен пазител на планетите

Досегашният пазител на планетите в НАС Катрин Конли

Американската космическа агенция търси да назначи щатен служител "офицер за планетарна защита". Според публикуваната обява предлаганата годишна заплата за пълен работен ден е от 124 406 долара до 187 хиляди долара. Кандидатури се приемат до 14 август, но позицията е открита само за американски граждани с висше математическо образование, както и такова по физически науки.

Макар да звучи като шега, всъщност работата е много отговорна.

Предпочетеният пазител на планетите ще получи три годишен договор с възможност за удължаването му с още две.

Офицерът за планетарна защита ще е отговорен да не допуска евентуално замърсяване на Земята с органичен материал при завръщането на космически мисии на НАСА, както и обратния вариант – да се изнася в космическото пространство и на други платени биологичен материал от Земята. На практика пазителят на платените ще следи излитащите и кацащите космически екипажи и совалки да са стерилни и да не изнасят или внасят различни микроби. Той ще има правомощия да предлага мерки и да дава съвети за предотвратяване на планетарни замърсявания.

Изданието "Бизнес Инсайдър" коментира, че това е втората такава позиция в света. Другата идентична е в Европейската космическа агенция.

На практика от 2014 г. НАСА има служител, който се занимава с такъв тип защита от биологична зараза. Това е Катрин Конли, която обяснява, че сегашната обява за работата е в резултат на релокация на досега заеманата от нея позиция в офис за сигурност на американските космически мисии, който е бил независим технически орган. Конли обаче не посочва дали самата тя ще се кандидатира за поста в НАСА.

Фактически позицията пазител на планетите е открита в резултат на ратифицирания през 1967 г. от САЩ Договор за космическото пространство.

Споделяне
Още от Общество

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?