Настъпление на автомобилите с алтернативно задвижване

28 модела ще дефилират на Автосалон София 2017

Настъпление на автомобилите с алтернативно задвижване

Електрификацията, споделената мобилност и автономното управление са трите стълба, които ще движат автомобилната индустрия напред през следващите години.

Някои страни вече обявиха намерения да забранят продажбата на нови коли с двигатели с вътрешно горене. Норвегия и Холандия се готвят да направят това през 2025 г., Германия - от 2030 г., а Франция и Великобритания – от 2040 г.

От 2015 г. Европейската комисия има програма за стимулиране на електрическата мобилност, а ратифицираната в края на същата година в Париж декларация за климата постави за цел поне една пета от автомобилите на стария континент да бъдат електрически до 2030 г., което е около 100 млн. такива автомобили.

Към момента България почти не участва в тази програма, но се надяваме това да се промени, коментира Храбрин Иванчев, член на Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители (ААП).

На есенното изложение на Автосалон София 2017 (13 – 22 октомври) ще бъдат представени 70 технологични новости и автомобилни премиери. От тях 28 са на автомобилите с алтернативно задвижване – хибридни, плъг-ин и електрически, каза Александър Миланов, председател на Управителния съвет на ААП.

Електромобилите навлизат като буря

Електрическите автомобили ще навлязат като буря в живота ни, прогнозира Храбрин Иванчев. Те са значително по-икономични и екологични, но засега големият им минус е цената. Те са значително по-скъпи от традиционните автомобили, електрическите - двойно, а хибридните - с до 50%, посочи Иванчев.

Според него това ще се промени до 5 години. Цената на батериите им вече е с над 50% по-ниска на киловатчас и предстои да пада.

Другият проблем с пробега на автомобила също се решава. Ако първите електрически коли бяха с батерии от 20-30 киловата и изминават пробег от 150 – 200 км, то електромобилите от второ поколение вече са с батерии от 50 кВ и пробег 400 км.

Постепенно се разрешава и въпросът с инфраструктурата, като се строят все повече зарядни устройства.

В България няма бонуси за покупка на електромобили

Засега България остава извън бурята. До момента регистрираните у нас електромобили са 500, а заедно с хибридните техният брой става около 2000, каза Храбрин Иванчев.

В други държави има стимули за купуване на електромобили. В съседна Румъния например държавата дава 10 000 евро за покупката на електрически автомобил и 4000 евро за хибриден.

У нас единственото предимство е, че си освободен от местен данък за превозното средство и имаш право на безплатно паркиране в синята и зелената зона на София. Някои зарядни станции пък предлагат засега да си заредиш колата безплатно.

От Асоциацията на производителите на автомобили са внесли предложение държавата да дава субсидия от 5000 евро при покупка на нов електромобил и 2500 евро за хибриден, както и да не се плаща ДДС. Тези предложения обаче нямат подкрепата на финансовото министерство. Причината е, че въпросът е спорен, тъй като на практика облекченията ще отидат отново при богатите българи, които могат да си позволят да купят по-скъпи автомобили.

Така засега единствено държавната и общинската администрация могат да си купят без пари електрически автомобили, финансирани със средства от продажбата на държавни парникови газове. За тази година отпуснатият бюджет е в размер на 1.3 млн. лв.

Другият проблем е липсата на изградена инфраструктура за зареждане на автомобилите. Към момента има 32 точки за зареждане на коли на ток в цялата страна – в София, Пловдив, Варна, Бургас, Сандански и Благоевград с общо около 80 колонки. Това е голям успех, ако се има предвид, че до преди две години зарядните станции бяха едва няколко, коментира Иванчев. Неотдавна от Националната браншова организация за електрическа мобилност (ИКЕМ) обявиха, че плановете им са през 2018 г. техният брой да се утрои.

Стара или нова кола

Ако се чудите кое е по-изгодно дали да си купите нова, или да си вземете кола на старо, отговорът може да намерите на есенния автосалон в София. В него ще участват 65 фирми с 3000 модела от 44 световни марки – 36 автомобилни и 8 мотоциклети.

Плюсовете на новата кола са, че ще има по-ниски разходи за гориво и за експлоатация, заради обикновено 5-годишната гаранция, която се дава. В момента има и много изгодни лизингови схеми. Заедно със стопанското оживление това доведе до 18% ръст на продажбите през тази година на нови автомобили у нас. За първите 8 месеца на годината общо са купени 19 556 автомобила.

Въпреки това като цяло колите втора употреба остават предпочитани, като съотношението е 10:1 в тяхна полза, показват данните на КАТ. Според тях по-малко от 5 на сто от автомобилите у нас са под 5 години, а над две трети са над 15 години. Средната възраст на един автомобил е 18 години. Причината за това е, че данъците за старите коли са значително по-евтини, както и застраховките им.

По тази причина от Асоциацията на автомобилните производители настояват за промяна на данъчната политика и въвеждането на принципа замърсителят плаща, без ДДС, ако автомобилът се ползва за стопанска дейност, по-строг контрол при технически преглед на автомобилите и въвеждане на регистрационен режим за автосервизите, за да се знае във всеки момент какво е състоянието на колата.

Заради по-високите данъци на новите коли от асоциацията водят дело за дискриминация.

Споделяне
Още от Бизнес