"Националната лотария" се оказа топ рекламодателят на 2017 г.

Хазартната фирма се охарчила с 23 млн. евро за реклама, която по принцип е забранена

"Националната лотария" се оказа топ рекламодателят на 2017 г.

Бедните българи, които масово дават последните си пари, за да търкат лотарийни билети, дотират солидно не само бизнеса на хазартния бос Васил Божков, но и телевизионния бранш.

Хазартната компания "Националната лотария" е рекламодател №1 по обем на направените разходи за реклама на пазара на телевизионни и печатни медийни услуги през 2017 г., става ясно от анализ на специализираната агенция "Медия клуб", цитиран от в. "Сега".

От данните на агенцията, която ползва изследване на компанията "Нилсен", се вижда, че "Националната лотария", която се държи от две компании, в които акционер е бизнесменът Васил Божков, е безапелационен лидер сред рекламодателите у нас от всички бизнес браншове.

Според информацията компанията е вложила към 23 млн. евро в телевизионна и печатна реклама през 2017 г. Сумата изглежда огромна и не е ясно дали не е завишена, предвид официалния отчет на "Ню геймс" (едно от двете дружества – организатор на лотарията, б. ред.) за 2016 г., според който приходите на дружеството са 173 млн. лв., а разходите му за основна дейност – 101 млн. лв. По закон наградният фонд на всяка игра трябва да е равен на минимум 50% от стойността на отпечатаните билети. Отделно държавната такса върху хазарта е 15% от стойността на залозите.

На втора и трета позиция в класацията на топ рекламодателите са фирми от други сектори – хранителната верига "Лидл" и компанията за препарати "Проктър енд гембъл". Техните разходи за реклама обаче са доста под тези на "Националната лотария" и възлизат на по около 15 млн. евро за всяко от дружествата.

Сред топ рекламодателите в сектор "Хоби, мода, спорт", където влиза и хазартът, присъства и друга фирма от сектора "игри на щастието", в която участва Васил Божков - "Евробет". Тя е другият водещ частен организатор на лото и лотарийни игри и стои зад игрите на "Лотария България". Рекламните ѝ отчисления за 2017 г. според "Медия клуб" са били в размер на около 2 млн. евро, тоест значително по-ниски от тези на "Националната лотария".

От данните на "Медия клуб" може да се направи абсурдният извод, че най-много милиони за реклама у нас се изливат от сектор, чиято реклама по принцип е забранена. Според чл. 10 от Закона за хазарта пряката реклама на хазарт е забранена, което обаче не пречи "игри на щастието" законно да се въртят всяка вечер по национални ефирни медии, особено в ефира на "Нова телевизия", и то в часовия пояс на "Лека нощ, деца"

.

Както Mediapool писа, Държавната комисия по хазарта, която по закон контролира рекламата на "игрите на щастието", счита, че предаванията и интервютата с "късметлии" са законни. Доказателството е, че почти няма наложени санкции за незаконна реклама на хазарт или спрени излъчвания. Най-вероятно предаванията ползват изключения в закона, които допускат излъчването на реклама, когато става дума за теглене на тиражи или обявяване на резултати или печалби от игрите.

Преди около две седмици финансовият министър Владислав Горанов освободи по взаимно съгласие досегашния председател на комисията по хазарта Огнемир Митев. От екипа на новата шефка Мария Филипова обещаха пред Mediapool до края на седмицата да отговорят как ведомството тълкува излъчването на хазартни игри по телевизията и дали това е законна реклама на хазарт.

Според експерти рекламата на хазарт по телевизията трябва да се ограничи. Бившият шеф на ДКХ Калоян Кръстев смята, че агресивната реклама е един от основните фактори за разцвета на лотарийните игри у нас през последните години, защото числовите игри изискват продажби на огромен брой билети, което е невъзможно без агресивно промотиране сред масовата публика.

Още от Бизнес