Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Националният празник

17 коментара
 Хора празнуват 3 март в теснолинейката Септември - Добринище.Сн. БГНЕС -архив

Когато наближи Трети март, ме обзема тревога от очакваната, случваща се всяка година словесна (слава Богу само словесна!) престрелка между почитатели и противници на Трети март като наш национален празник. Не искам да наливам масло в огъня. В нито една от кладите на огъня. Искам да изразя свое мнение, което безспорно е субективно, сигурно не е и безпристрастно, сигурно не е и безупречно обосновано исторически, защото не съм историк, но така или иначе имам мнение и искам да го изразя, което в никакъв случай не бива да се възприема като налагане. Това е другата крайност, до която стигаме в неумението си да общуваме – не само че не приемаме позиция, различна от нашата, но ни се струва, че всяка различна позиция е погрешна и вредна, а всяко нейно споменаване означава налагане и натрапване. Това възприятие се усилва толкова повече, колкото повече се разгорещяват страстите и в същата пропорция се изкривява. Затова оставаме с болезненото усещане, че на безкрайните спорове и безплодни препирни нищо не може да сложи край. Въпреки че ясно си даваме сметка, че конфронтацията не носи полза никому.

Националният празник трябва да бъде обединяваща дата, а датата на нашия е разединяваща. Знаем, че едно общество се изгражда около общи ценности. Ясно е също, че единство във всичко не може да има. Единство във всичко се опитват да налагат тоталитарните общества. По-възрастните от нас имаме ясен спомен как беше налагано единство около ръководната партия и нейната правилна позиция по всички въпроси. От тези времена у някои остана рефлексът да желаят единство във всичко, а у други – да отхвърлят всяко единство. И все пак, за да бъдем единно общество и народ, е необходимо да имаме единство около базови ценности, основни събития от националната ни история и държавноформиращи фактори.

За да съществува една държава, освен да има очертани граници, тя трябва да има законова, управленска, финансова, военна, образователна системи, но не по-малко важно – консенсус по възловите събития от своята история. Историята е сред основните фактори в генезиса на всяка нация. От тук следва, че историческият консенсус е обуславящ фактор, той стои пред скоби, от неговото наличие следва всичко останало. Както и от неговото отсъствие се разклаща всичко останало. А с историческия консенсус ние имаме проблем.

От година на година все повече се усилва несъгласието и противопоставянето дали Трети март трябва да бъде нашият национален празник. Предлагат се различни идеи, но около тях също няма съгласие.

На 3 март е подписан Санстефанският мирен договор между Руската и Османската империи, който е предварителен и начертаните в него граници никога не стават реални, но завинаги остават наш национален блян. Договорът е подписан в Истанбулското предградие Сан Стефано, защото тук спира настъплението на руската армия, а е подписан на тази дата, защото тогава приключва войната. Изгубила възможност да се съпротивлява, на 31 януари 1878 г. Османската империя прави предложение за прекратяване на огъня. То е прието от Русия, но руските сили продължават да напредват към Истанбул. Тогава Обединеното кралство изпраща военен флот в Босфора, за да спре руското настъпление. Така се стига до подписване на мирния договор на 19 февруари/3 март. Той обаче не влиза в сила на 3 март. Към тази дата той още е не само предварителен, но и неофициален. Правни действия поражда, след като е ратифициран на 9/21 март. Четири месеца след Санстефанския договор е подписан Берлинският, който е окончателен.

Понякога погрешно се казва, че договорът е подписан на тази дата заради рождения ден на Александър ІІ. В действителност той е роден на 17/29 април 1818 г., а на 18 февруари/2 март 1855 г. се възкачва на трона. На 19 февруари/3 март 1861 г. императорът е подписал манифеста за отмяна на заробващото феодално крепостно право, обнародван две седмици по-късно. Сигурно е търсена символика на датата за договора в Сан Стефано, но в действителност тя реално съвпада с развитието на военните действия.

А самият Александър ІІ е извършил най-широкомащабните реформи, довели до дълбоки позитивни преобразования в империята. В отплата над него са извършени шест атентата, като при седмия, на 1/13 март 1881 г., е убит.

Не би трябвало да храним илюзии относно намеренията на Русия спрямо новосъздадената държава. Въпреки участието на 40 хиляди български доброволци и опълченци, Русия не допуска нито един българин да присъства на подписването на договора в Сан Стефано. Границите, очертани в него, не са нещо ново – това са границите на Българската Екзархия от 1870 г. През следващите десетилетия руската външна политика е насочена да държи България в подчинение и зависимост. В новото Княжество се извършва абдикация, сменят се кабинети, подкупват се държавници все с тази цел. В края на краищата Освобождението довежда до Независимост.

Трети март се чества като ден на Освобождението на България още от първите години на новосъздадената държава. Не зная дали тогава са съществували несъгласия с тази дата, но няма сведения тя да е пораждала остри сблъсъци. Така е било през цялото време до налагането на комунистическата власт. Веднага след 9 септември 1944 година този ден измества Трети март и е наложен като национален празник. До подписването на Парижкия мирен договор през 1947 г. съществува легална опозиция и легален печат, но в него темата за Трети март не е дискутирана, тъй като не е актуална и по нея не се водят спорове. В онези драматични години обществото е конфронтирано по много по-болезнени проблеми – извършва се саморазправа на новата власт с всички, които не я аплодират. Постепенно Трети март също е оцветен в червено, също е подложен на идеологическа трансформация, но несравнимо по-малко, в сравнение с 9 септември. Това правеше празника по-съкровен, по-искрено почитан от партийно сакрализирания 9 септември.

Веднага след комунистическата епоха, с приемането на новата Конституция за национален празник беше обявен Трети март. Начинът на празнуване на този ден рязко се отличава от възторженото манифестиране и площадното скандиране на празниците до 1989 година. Сякаш не знаехме как да празнуваме, как да почетем празника. Сякаш той оставаше просто като един неработен ден. И споровете се пренесоха в социалните мрежи и пред компютърните монитори.

В някои моменти споровете се превръщаха в сблъсъци. Идеологическият елемент изтласка и измести на заден план историческия. Двата елемента безспорно са преплетени. Войната, довела до нашето Освобождение, е подбудена от геополитически мотиви. От XVII до XIX век между Руската и Османската империи се водят над 10 войни. Но от победоносния край на войната през 1878 г. започва съществуването си новата Българска държава. Освобождението през 1878 г. е предпоставка за обявяването на Независимостта през 1908 г. Това е подчертано и от цар Фердинанд в първото изречение на Манифеста, с който той прогласява Независимостта. Двете събития не са в конфронтация едно с друго. Не би следвало да сме в конфронтация и ние. Както казах, и аз нямам за цел да настоявам за една дата или да отричам друга. Бих искала да сме обединени около една дата. Да достигнем до съзнанието, че националният празник трябва да ни обединява, а не противопоставя.

Не си правя илюзии, че скоро можем да достигнем до това съзнание. Аз нямам самочувствието, че мога да кажа коя дата, кой празник ще ни обедини. Затова и не се кандидатирам за президент. Но всеки, който се кандидатира за този пост, трябва да отговаря на това условие, тъй като Конституцията е категорична, че държавният глава "олицетворява единството на нацията". Единството на нацията се изразява в единство около националния празник, националния флаг, националния герб, националния химн и националната независимост. Всъщност всичко е в името на националната независимост. На този ден не звучи високопарно да кажем, че тя трябва да бъде наш национален идеал.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

17 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Филка Русофилка
    #17

    8. Нa 3 мapт xибpидeнтът и pуcoфилитe му пpaзнувaxa пoбeдaтa нa Бългapия пpeз 1918 нaд pуcкитe aгpecopи и cтopниpaнeтo нa ocтaтъкa oт бopчa 82 млн.зл.фp. Кaквo зaбpaвиxa? 1) Нe пoчeтoxa пaмeттa нa зaгинaлитe бългapcки вoйници в тaзи нaшa Oтeчecтвeнa вoйнa зa нaциoнaлнo oбeдинeниe и ocвoбoждeниe; 2) Нe пoиcкaxa милиapднитe peпapaции и кoнтpибуции, кoитo Pуcия ни дължeшe пo тaйния Икoнoмичecки пpoтoкoл (чл.4) зapaди зулумлуцитe cи (Лeнин нe ги плaти); 3) Нa зapятa cтoяxa дивaнчипpaз пpи имeнaтa нa Paдкo Дмитpиeвич и oщe някoлкo pуcoфилcки oфицepи - нaциoнaлни пpeдaтeли и клeтвoпpecтъпници!

  2. Филка Русофилка
    #16

    7. Тoдap Живкoв тpябвaшe дa плaщa нa Pуcия 82 млн.зл.фp. дo 1982. Тoй и плaти мнoгo пoвeчe и 3 пъти фaлиpa Зaдунaйcкaтa губepния „Бългapия“. Нo oт cтapия бopч гo cпacи цap Фepдинaнд. Кaк: 1) Pуcия нaпaднa вepoлoмнo Бългapия пpeз 1916; 2) Apмиятa ни пoтpoши oт бoй pуcкитe нaшecтвeници в Дoбpуджa, Мaкeдoния, Pумъния и дo Иcaкчa; 3) Нa 3 мapт 1918 Pуcия кaпитулиpa в Бpecт-Литoвcк пpeд Бългapия cъюзницитe ѝ; 4) Цapcтвoтo (тoгaвa 200 955 кв.км) и cъюзницитe му ocвoбoдиxa 60 млн. pуcки poби (26% oт pуcкaтa тepитopия - Пoлшa, Финлaндия, Литвa, Лaтвия, Ecтoния, Укpaйнa, Бeлapуc и дp.)

  3. Филка Русофилка
    #15
    Отговор на коментар #12

    4. Лъжeц, Бългapия нe e зaгубилa „нaд 500 000 мъжe“, a в пъти пo-мaлкo. 2/3 oт зaгубитe ca в Бaлкaнcкитe вoйни, кoитo ce вoдexa пoд eгидaтa (пoдкoкopocaни) oт Pуcия. 1/3 oт зaгубитe ca във вoйнaтa нa Pуcия и cъюзницитe ѝ cpeщу Цapcтвoтo; 5. Лъжeц, Бългapия нe e „зaгубилa 40% тepитopи“, a ce paзшиpи c 76,8% нaпук нa Pуcия - oт 62 777 кв.км (вacaлнoтo нa cултaнa Княжecтвo) нa 110 994; 6. Лъжeц, нямa Caнcтeфaнcки „дoгoвop“, a Пpoтoкoл бeз мeждунapoднo пpaвнa cтoйнocт. Pуcки пpoпaгaндeн кьopфишeк. Пpeди вoйнaтa Pуcия ce дoгoвapя c Aвcтpия и OК зa pуcкa oкупaциoннa зoнa ceвepнo oт Бaлкaнa;

  4. Филка Русофилка
    #14
    Отговор на коментар #12

    1. Axa, знaчи aкo нe бeшe Пъpвaтa бългapcкa импepия, кaктo я нapичaт пo cвeтa, pecп. Цapcтвo, кaктo я нapичaмe ниe, мoнгoлци щяxa дa ни ocвoбoждaвaт? Нaли Мapкc нapичaшe „мoнгoлcка“ pуcкaтa poбoвлaдeлcкa дъpжaвa?Caмo чe бългapcкaтa импepия я пoкpъcти и нaучи дa гoвopи „cлaвянcки“, дeмeк бългapcки; 2. Лъжeц, Pуcия нe e „oпpoщaвaлa“ кoнтpибуция, a cи взe кaтo кoнтpибуция иcкoннaтa бългapcкa зeмя Ceвepнa Дoбpуджa, зa дa я тpaмпи зa Бecapaбия; 3. Лъжeц, Pуcия нe e „плaтилa“, a Цapcтвoтo ни ce зaдължи дo 1982 г. дa плaти нa Pуcия 82 млн. зл. фpaнкa зa Cъeдинeниeтo и Нeзaвиcимocттa;

  5. ivancho ivanov
    #13

    Точно за това е думата Zlatan(#12), Руско-турската война 1877 - 87 год. е война между две имерии за стратегическите цели на руската империя, Опълченците загиват за свободна България, руските войници за своята империя - това е Ваше превъзходитествоо Митрофанова, Вие не можете да пропуснете
    "Мьи Вас освободили", но на националния празник на дадена страна не се говори за това какво ВИЕ сте изградили, а в случаят, какво ние сме създали и изградили - не Русия, а България, олицетворение на подходът Ви

  6. Zlatan
    #12

    Ако го нямаше 3 Март 1878 г. никой нямаше да чуе за Съединение и Независимост на България !
    Кой създава армия в окупирана държава ?Кой я облече, въоръжи и обучи ?
    Понеже става дума за Съединението е нужно да си зададем въпросите, кой създаде Гимнастическите дружества в И.Румелия, кой ги въоръжи и кой ги обучи ?
    Как Българската армия напусна Турската граница и изостави позициите си, след като Румелията е турска територия и замина на Сръбската ?
    Отговорите на първите въпроси са ясни, а отговорът

  7. Milenca
    #11
    Отговор на коментар #1

    Да, нищо ново. Тя е нещо като гражданска позиция, и акцентът й е, че тази дата не обединява, а противопоставя. Да оставим русофили и русофоби, нещо забравяме, че 10% от населението ни считат, че са с турски корени. Сигурно се чувстват малко неловко, а по презумпция на тържествата липсват политици с мюсюлмански имена. Ами един хубав ден може да имаме и държавен глава с подобно име. И как ли един Али Ахмед ще говори с патос как славните руски воини изгонили омразните турци?Всъщност страната ни има

  8. ivancho ivanov
    #10

    Отлично Теодора! Браво!
    На 3 март 1878 год. България не съществува никъде освен в нашето, българско, съзнание, появаме се на картата на Берлинския догоовр през юли 1878 год., но като недоносче васално на Султана с еднотоо му краче, другото ,, автономна област в-ми Отоманската Империя - това е, до двата момента единият на Обединението 1885 г. 6 септември и 22-ми 1908 год., когата българският цар Фердинанд обявава независимостта - всяка страна заслужава свой национален празник, но такъв на дата,

  9. Дядо ми Петър
    #9

    Намерили руснак и българин гърне със жълтици и седнали да го делят. Руснакът казал: Давай по братски! Българинът отвърнал: А-а-а не! Този път по равно. А иначе по въпроса: Националният празник на България е 22 септември. Дата, напълно игнорирана по времето на комунизма. Сакън да не засенчи датата на септемврийския им пуч - 23 септември.

  10. levii
    #8

    Текста не казва нищо което да не знаем, в този смисъл уговорките в началото са напълно излишни. Ще го има и това му е хубавото на спора около значението и честването на 3 март като национален празник. Така почти две поколения между 1944 и 1989 г.разбраха какви са били скритите намерения на Руската империя, да помислят, дали пък Берлинския договор не ни спасява от това да станем Задунайская губерния, да осъзнаят значението на Шипка в една лошо водена война, да оценим Съедидението с което малко

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.