Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Наводненията в Европа застрашават изпълнението на Пакта за стабилност и растеж

0 коментара

"Фактът, че катастрофата може да изложи на опасност изпълнението на Пакта за стабилност и растеж /ПСР/ изобщо не ме интересува". Така отговори миналата седмица германският канцлер Герхард Шрьоден, когато журналисти му зададоха въпрос какво ще бъде отражението на наводненията, които заляха Централна Европа, върху бюджета на Германия. Бюджетният дефицит на първата икономическа сила в Европа е на няколкото десети от 3-процентната граница, допустима за Брюксел.

А в началото на тази година на срещата на министрите на финансите и на икономиката на Европейския съюз Берлин се размина на косъм с наказанието на Комисията, затова че не спазва дисциплината, налагана от критериите за изравняване на икономиките на страните-членки. Колкото и парадоксално да звучи, но именно Германия, която лансира идеята за ПСР с цел да гарантира силата на еврото, бе първата държава, приканена да спазва реда.
А сега, както гласи известната поговорка - вали върху мокрото, или върху вече и без това претоварения федерален бюджет. Дъждовете, които наводниха голяма част от страната, се изсипаха с особено ожесточение върху източните райони, а те са и най-бедните. Правителството дори заяви, че бившата ГДР се е върнала с 10 години назад в развитието си и само в Саксония, макар и според неофициални източници, загубите, причинени от наводненията, възлизат на 5 млрд. евро.

Изпълнителната власт вече отпусна първия транш от 385 млн. евро и планира да задейства програма за облекчени кредити и финансова помощ за земеделието. Берлин обаче признава, че това няма да бъде достатъчно и ще са необходими милиарди евро. Застрахователите в страната споменават цифрата 15 млрд. евро, а Allianz вече даде да се разбере, че няма да бъде в състояние да покрие всички застрахователни премии.

Проучванията на всеки отделен случай се очертават да бъдат твърде продължителни. Социалдемократът Герхард Шрьодер все още не е пояснил как ще се изплащат помощите. При икономика, която е в застой от година и половина, перспективите за остатъка от 2002 година не са по-добри.

Прогнозираният растеж за тази година слабо превишава 0,7%, а 4 милиона души изпълват списъците с безработните в Германия. А сега катастрофалните наводнения изостриха допълнително сметките на държавата. Необходимостта да бъдат използвани държавни фондове, за да се възстановят засегнатите зони, би могла още повече да постави под въпрос възможностите на Германия да изпълни ПСР.

Министърът на финансите Ханс Айхел още през февруари обяви, че страната ще успее да балансира бюджета си не по-рано от 2006 година, а не както е предвидено в споразумението - през 2004 година. Ще поиска ли Берлин от Европейската комисия още по-голямо поле за маневриране по бюджетния дефицит, след като страната се намира в момента - по обективни причини - в драматично положение? Засега изказвания в тази посока няма.

Германският канцлер предпочете да се превърне в говорител на двете засегнати страни пред европейската изпълнителна власт. Шрьодер настоява, че катастрофата е проблем, който преминава границите на националните действие, а това му даде възможност не само да изпрати послание до Брюксел за необходимостта да задели пари от бюджета на 15-те за възстановяването на засегнатите зони.

Тази стъпка му позволи и да приповдигне отслабналия си политически рейтинг по-малко от месец преди парламентарните избори, на които той претендира, че ще повтори триумфа си от 1998 година. Срещата на върха за солидарност Председателят на Комисията Романо Проди изрази още в началото намерението си да анализира всички възможности Европейският съюз да окаже финансова солидарност към засегнатото население. Само преди няколко години ЕС имаше специална бюджетна линия в случай на природни бедствия, но през 90-те години тя бе закрита.

В Брюксел признават, че разходите, които ще трябва да се направят за германците и австрийците, значително ще утежни бюджета на 15-те, но от това заключение до оправдаването на сметки "на червено" има твърде голямо разстояние. Едно е проблемът да има в действителност измерение, засягащо общността, и много по-различно е това да бъде използвано като извинение за структурни бюджетни неравновесия.

Защото, поне в случая с Германия, отрицателното салдо в бюджета е нещо, което страната влачи от години, дори когато през 2000 година икономическите данни бяха твърде благоприятни за червено-зелената коалиция на канцлера Шрьодер.

ЕС, като пазител на данъчната праволинейност, побърза да заяви, че "е прекалено рано да се направи оценка на макроикономическите последици от наводненията" и на тяхното отражение върху изпълнението на ПСР. Проди предложи да се пренасочат структурни фондове, имайки предвид, че всички засегнати райони получават въпросните субсидии по силата на 1-вата или 2-рата цел, с която те са създадени.

Така част от парите ще се прехвърлят между отделни програми и вътре в самите програми, за да се отговори на най-неотложните потребности при възстановяването. Към този механизъм на помощ, който не е нов, защото бе използван през април тази година, за да се окаже подкрепа на Канарските и на Азорските острови, ще се прибави и създаването от 2003 година на нов фонд за природни бедствия, в който първоначално ще има 500 млн. евро.

Планът на Брюксел би могъл да се изрази в 1 млрд. до 2 млрд. евро, според различни източници, въпреки че германските власти и ЕС не пожелаха да оповестят повече конкретни цифри, освен цитираните преди 500 млн. евро. Главната Дирекция по земеделието също предложи да се използват максимално гъвкаво действията, заложени в програмите за развитие на земеделието.

Комисарят по селското стопанство и риболова, Франц Фишлер, говори да се изтеглят напред датите за преките плащания за земеделските производители, да се разреши използването на запасите от храни и да се увеличат средствата, които националните администрации отпускат по плановете за подпомагане на селото, които в момента достигат до 50%. За страните-кандидатки комисарят по разширяването Гюнтер Ферхойген спомена възможността да им се подаде ръка чрез програмите за предприсъединяване, за да се финансират помощите за Словакия и Чехия.

Програмата PHARE би могла да получи допълнителна дотация от 10 млн. евро, които да бъдат предназначени изцяло за планове за възстановяване. Прага, освен това, първоначално може да разчита на 48 милиона евро от ISPA за транспортните мрежи и защита на околната среда, които тази година не бяха използвани, и вероятно ще се отклонят, за да бъдат покрити отчасти щетите от природното бедствие. Буря на неравновесията? Брюксел извървя участъка от своя път. Какво обаче ще правят сега Германия и Австрия?

Няма съмнение, че Берлин е изправен пред по-голямо изпитание, защото към големите щети от наводненията се прибавя и въздействието на парламентарните избори, насрочени за 22 септември. През тези дни канцлерът Шрьодер бе на висотата, продиктувана от обстоятелствата. Това е единственият начин да остане начело на изпълнителната власт, след като 4-те милиона безработни в страната му започнаха сериозно да отдалечават тази възможност.

Министерството на финансите е наясно, че ще трябва да дава обяснения за направените разходи на държавни пари, но това означава и да се засили натискът върху дефицита, който през първото полугодие достигна 2,7 на сто от БВП. Когато бурята бушуваше, това не бе тема, обезпокояваща правителството. Сега, когато дъждовете затихват, въпросът със сметките на хазната трябва да се изясни. Федералният канцлер заяви, че няма мотиви, поради които Германия да не изпълни споразуменията от ПСР, но Deutsche Bank побърза да отбележи, че най-вероятно няма да може да избегне превишаването на бюджетния дефицит в границата от 3%, позволена от Европейския съюз.

През последните две години бюджетният дефицит на Германия в буквалния смисъл надхвърли всички очаквания. През 2001 година се колебаеше около 1,1%, но в крайна сметка достигна 53,8 млрд. евро или 2,6%. През тази година нещата изобщо не се подобриха, защото през февруари министърът на финансите Айхел бе принуден да "затегне колана" на провинциите, за да спаси реномето си пред Комисията, когато комисарят по икономиката и финансите, Педро Солбес, поиска да задейства механизма за "ранна тревога".

По този повод главният финансист на Германия призна, че едва през 2006 година страната ще успее да изравни баланса си. В Австрия мащабите на щетите не са толкова големи, ако използваме абсолютни понятия. Правителството на Волфганг Шусел обаче, което изчисли, че ще са му необходими 3 млрд., за да се справи с тях, допусна, че Австрия няма да може през тази година да изпълни критериите за финансова стабилност, определени в Маастрихт.
Австрия постигна нулев дефицит през минала година, но по всяка вероятност през 2002 година ще се доближи до 1,5% от БВП, който така или иначе е далеч от 3%, разрешени от Брюксел. Наводненията от това лято обаче натежаха с 0,5% на 1%, който първоначално бе предвидила Австрийската централна банка. Тя прогнозира, че страната отново ще бъде в състояние да представи оздравени сметки през следващата година.

© Copyright Mediapool

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.