НДСВ отрича връзка между Ирак и преговорите с ЕС

Председателят на ПГ на НДСВ Пламен Панайотов, външният министър Соломон Паси и министърът на отбраната Николай Свинаров отхвърлиха връзка между преговорите ни с ЕС и българската позиция за Ирак. Преди два дни министърът по европейските въпроси Меглена Кунева заяви, че евентуална подкрепа от България на втора резолюция на ООН за Ирак може да забави преговорите с Европейския съюз.

Не може да се очаква забавяне на европреговорите заради българската позиция за иракската криза, каза днес Пламен Панайотов. Николай Свинаров определи като некоректна схемата, която обвързва двата проблема. Иракската криза може да окаже негативно влияние върху цялостния процес на разширяване на ЕС, но това не е свързано с българската позиция в Съвета за сигурност, каза Соломон Паси.

Говорителят на Външно Любомир Тодоров пък заяви, че на този етап няма никакви основания да се твърди, че българската позиция в Съвета за сигурност може директно да се отрази на хода на преговорите с ЕС.

Самата Кунева днес се опита да смекчи собственото си изявление отпреди два дни. В предаването "Блиц" на радио "Свободна Европа" и bTV тя заяви, че не свързвала онзиденшния си отговор директно с новата резолюция в ООН, предложена от САЩ, Великобритания и Испания, а говорела по принцип за атмосферата на предприсъединителните преговори.

Лидерът на БСП Сергей Станишев обаче днес веднага използва нейното изявление, за да подсили внушението на левицата за необходимост от промяна на българската позиция за Ирак. Има сериозни индикации, че българската позиция може да попречи на страната за присъединяването ѝ към ЕС, заяви той.

От СДС призоваха главният преговарящ да не търси извинение в иракската криза за работа, която самата България не е успяла да свърши в преговорите с ЕС.

НДСВ: Няма връзка между европреговорите и Ирак

Схемата на обвързване на българската позиция по иракската криза с преговорите на страната за членство в ЕС е некоректна и тя няма да сработи, коментира министър Николай Свинаров след среща на ръководството на Политическия съвет на НДСВ. Той е зам.председател на управляващата партия.

Нещата не се разделят на позиция на ЕС и на САЩ, заяви Свинаров и напомни, че освен Вашингтон, вносители на проекта за нова резолюция в Съвета за сигурност са и две държави членки на ЕС - Великобритания и Испания.

Председателят на парламентарната група Пламен Панайотов също заяви, че не би могло да се очаква забавяне. "Напротив, очаквам, че българската позиция, като активен член на антитерористичната коалиция, занапред ще покаже още повече резултати, които са положителни за всички национални приоритети на България", каза той.

Кризата в Ирак отлага множество процеси и не би било учудващо, ако има негативно влияние и изобщо върху разширяването на ЕС, но това по никакъв начин не е свързано с българското гласуване в Съвета за сигурност на ООН, бе коментарът на външния министър Соломон Паси. Той визира тезата, че в момента евросъюзът е съсредоточен върху кризата и е оставил на по-заден план проблемите на разширяването си.

"На този етап нямаме никакви основания, че позицията ни в Съвета за сигурност може директно да се отрази на хода на преговорите при положение, че обща позиция на ЕС няма", според говорителя на МВнР Любомир Тодоров.

Той припомни, че има обща декларация на 15-те страни - членки, включваща както позициите на Великобритания и Испания, така и на Франция и Германия, но няма обща позиция на ЕС. Ако такава имаше и България се отклони от нея, то тогава би могло да се спекулира за ефект върху предприсъединителните преговори, но към момента тази ситуация не е налице, допълни говорителят. Тодоров каза още, че теоретично България трудно би могла да излезе извън гамата на позициите на европейските страни, в единия полюс на която се намират Лондон и Мадрид, а в другия - Париж и Берлин.

При завръщането си от Гърция миналата седмица Кунева обясни: "Не би трябвало двустранните политически отношения да се отразяват върху процеса на преговорите за присъединяване, но е напълно възможно, защото целият процес на интеграция преминава и през двустранните отношения ". Тя допълни, че не очаква проблеми с по-дългосрочен ефект и дори ако нещата се позабавят, накрая ще завършат добре.

Днес Кунева заяви, че не е давала еднозначен отговор, защото преговорната политика била политика на нюансите. Тя не свързвала отговора си директно с предложената от САЩ втора резолюция на СС на ООН, защото никой все още я нямал като текст, а и по нея имало различни нюанси. Затова на въпроса за подкрепа на резолюцията, Кунева отговорила, визирайки атмосферата.

Текстът на проекта за нова резолюция на ООН по иракската криза, в обем една страница, бе внесен още преди десетина дни от САЩ, Великобритания и Испания в Съвета за сигурност, където България е непостоянен член.

СДС: Преговорите с ЕС зависят от темпа на реформи в България, а не от иракската криза

Преговорите за членство означават изпълнение на определени критерии, затова не може да се говори, че те могат да бъдат затруднени от позицията ни по иракската криза, това означава подмяна на ценности, опонира на Кунева бившият главен преговарящ и настоящ зам.шеф на СДС Владимир Кисьов. Неговото мнение било потвърдено и на срещите му с германски политици в Бундестага преди седмица, въпреки че Берлин се противопоставя на стратегията на Вашингтон по иракската криза.

"Голяма част от самите страни -членки на ЕС не подкрепят френско-германската визия за разрешаването на кризата, това означава ли, че те ще бъдат изключени от съюза?", запита риторично Кисьов.

Той допълни, че не трябва да се търси външно извинение за несвършена работа в България по предприсъединителния процес, като посочи за пример преговорите по глава "Правосъдие и вътрешен ред". Забавянето при глава - посочена като пример и от Кунева - е заради несвършената работа в България, както и поради лошата PR-кампания за съдебната ни система от страна на изпълнителната власт, посочи Кисьов. Той визира критиките на вицепремиера Николай Василев, определил съда като главна пречка за приватизацията в България.

Зам.лидерът на СДС напомни за неуспешния старт на съдебната реформа от управляващите чрез промените в закона за съдебната власт, отхвърлени от Конституционния съд като противоречащи на основния закон в държавата.

Ако заради различия в позициите по иракската криза някои страни членки на ЕС станат по-взискателни или заядливи към България, отговорност на българското правителство е да убеди съюза да не третира неравностойно кандидатките, допълни Кисьов.

Още от България