НДСВ ще търси консенсус за образованието само с партиите с шанс за парламента

Само политически сили с шанс да прескочат бариерата от 4% на предстоящите избори ще бъдат поканени от НДСВ за участие в надпартийното споразумение за инвестиции в образованието. Това съобщи финансовият министър Милен Велчев, който е инициатор на идеята за споразумението. На брифинг в Министерския съвет Велчев бе подкрепен в начинанието си от своя колега, министърът на образованието Игор Дамянов.

По думите на Велчев, ако участниците в националното споразумение са твърде много, има опасност да не се постигне консенсус.

В момента министерствата на финансите и на образованието обсъждат общи варианти на това споразумение, до началото на политическия сезон те щели да бъдат готови.

Обсъждат се няколко възможности, като например да се определи процент от БВП, който да се отделя за образование или да се определи процент на ежегодно нарастване на средствата.

Целта на споразумението е да гарантира адекватно финансиране на образованието през годините преди и след присъединяването на България в Европейския съюз.

Финансовият министър допълни, че само парите няма да решат проблемите в образованието, а трябват редица реформи в сектора.

Финансовата обосновка за необходимите реформи е представена в доклада на финансовото министерство за образованието, който Велчев внесе в правителството. По повод многобройните критики в доклада за сегашното състояние на българското образование, Игор Дамянов коментира, че не приема като упрек констатациите.

По думите му, доклада на Велчев е първият сериозен опит от 15 години насам за истински анализ на състоянието на българското образование.

Подчертавайки качествата на финансовия министър, Дамянов публично похвали Велчев, че на два пъти изпитвал бъдещия си колега в правителството и двата пъти му писал шестици.

В скоро време МОН щяло да представи стратегия за развитието на българското образование, каза още Дамянов.

Докладът не е насочен срещу министър Дамянов и ръководството на министерството, подчерта и Милен Велчев. Той оправда колегата си, че през последните една-две години са направени и редица положителни неща в системата. Като примери Велчев посочи въвеждането на стандарти за финансиране на общинското образование, изграждане на информационна система на образованието, с която ще се постигне точно отчитане на броя на учениците в страната, предприемане на стъпки за повишаване на съотношението ученик-учител, което в България е много по-ниско в сравнение с другите страни, както и засилената подготовка по чужди езици.

Още от България

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?