НДСВ защити договора за “Тракия”, левицата поиска вето върху сделките до изборите

В петък НДСВ официално защити в парламента договора за автомагистрала “Тракия”, а от левицата поискаха управляващите да замразят до изборите всички по-големи сделки.

Интересите на България в концесионния договор за автомагистрала "Тракия" са защитени, обяви председателят на ПГ на НДСВ Станимир Илчев от парламентарната трибуна. Мнозинството направи парламента пряк съучастник на правителството в сключването на най-неизгодната и престъпна сделка за последните 15 години, опонира също от трибуната депутатът от левицата Иво Атанасов. От името на Коалиция за България той призова Народното събрание да приеме решение за целесъобразността на сключената в началото на седмицата сделка.

Само преди ден обаче управляващото мнозинство прекрати работата на анкетната комисия, създадена да провери целесъобразността на концесията за “Тракия” с българо-португалското дружество, като не позволи удължаване на срока на работа на комисията. Депутатите в нея така и не получиха достъп до договора между правителството и концесионера, подписан във вторник от регионалния министър Валентин Церовски.

Въпреки това днес левицата отново настоя парламентът да приеме решение за целесъобразността на концесионната сделка за "Тракия", след като изслуша премиера Симеон Сакскобургготски и министъра на регионалното развитие за параметрите на сделката.

В декларация социалистите настояха правителството незабавно да прекрати договарянето и сключването на големи приватизационни и концесионни сделки до изборите, включително почти финализираната процедура за летищата във Варна и Бургас.

Отпаднаха всякакви съмнения, че зад сделката стои лично премиерът Симеон Сакскобургготски, заяви Иво Атанасов и упрекна правителството, че се крие зад парламента, за да не отговаря на въпросите около концесията – защо магистралата бе отдадена без търг или конкурс, по какви критерии е избран концесионера - португалско-българския консорциум, защо държавата ще компенсира концесионера при по-нисък от заложения трафик, как е изчислена таксата за пътуване по магистралата.

Отговори на тези въпроси не се дават, повториха от левицата.

В защита на сделката лидерът на ПГ на НДСВ Станимир Илчев повтори цифрите за преките ползи, които очаква държавата от концесията, обявени от регионалния министър Церовски при подписването на договора – над 3 млрд. евро от концесионното възнаграждение, над 700 млн.евро от данъци, над 3 млрд.евро от ДДС, разкриване на над 1000 нови работни места с постоянна заетост.

Илчев посочи, че за първи път международен частен капитал се ангажира в строителството на крупен инфраструктурен проект в България, и то капитал с напълно ясен произход.

На упрека на опозицията, че е предвидена твърде висока цена за строителството той заяви, че цената на километър магистрала няма да надвишава 2.7 млн.евро, при средна цена за строителството на подобни проекти в еврозоната между 5 и 12 милиона евро по официални данни на Европейската комисия.

Илчев обяви, че с подписването на договора кабинетът Сакскобургготски е заел национално отговорна позиция, а опозицията го използва за политически предизборен шум.

Шефът на царската група обвини колегите си от ляво и дясно, че се противопоставяли на модернизирането на пътищата.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Смятате ли, че президентът е "сготвил" премиера със снимките от спалнята?