Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Не е сега моментът за смяна на модела на партийно финансиране

11 коментара
Не е сега моментът за смяна на модела на партийно финансиране

Вълната на популистко говорене, която доминира публичния дискурс от европейските избори насам, не дава признаци на стихване, дори напротив. Последните няколко дни той се съсредоточи около промяна на модела на финансиране на политическите партии. Вместо дебатът да се фокусира върху смяната на конкретния размер на държавната субсидия, изглежда се формира консенсус за пълното ѝ премахване и заместването ѝ с форма на „отворено финансиране“ от страна на бизнеси и физически лица.

Понастоящем нито равнището на дебата е подходящо за важността на решението, нито предложенията на масата биха довели до по-добър за българската демокрация резултат. Това обаче в никакъв случай не означава, че няма нужда от дебат по темата, предвид големия обществен интерес и реакциите на партиите.

Липсите в настоящия дебат

Настоящото обсъждане започна от изнесена от вечерно шоу информация за твърде висока субсидия, без претенция за особено високо ниво на разбиране на законодателството и неговите механизми, но пък с надеждата партиите да бъдат наказани за надвзетото. Любопитното в случая е, че скоростно се породи консенсус сред парламентарно представените партии, че настоящият размер на субсидията (обичайно по 11 лева на глас за дадената партия, но според закона за партиите определяна ежегодно със закона за бюджета) е прекалено голям.

С колко точно обаче финансирането е прекалено голямо, на база на какво изчисление е направен този извод и какъв би бил оптималният му размер, така че партиите да могат да се издържат и да упражняват дейността си, не е ясно. Няма и как да е ясно, защото понастоящем липсва систематичен анализ на проблема, както и изчисление на оптималния размер на субсидията в зависимост от потребностите на партиите за поддържане на предизборните си кампании, кандидатите си, мрежата си и други подобни.

Обсъждането се фокусира върху крайното предложение за субсидия в размер един лев на глас, която очевидно е недостатъчна за покриване на гореописаните дейности, ако остане единствената възможност за това. Оттук дойде и идеята за „американски модел“, който да позволи на партиите да се финансират с каквито успеят да съберат дарения от фирми и сподвижници. Тук пък личи липсата на разбиране как работи на практика американският модел на финансиране на политическите партии – той изрично забранява директните дарения от страна на предприятия и профсъюзи, и залага много ясни ограничения за максималния размер на даренията, в зависимост от вида на кампанията и дарителя[1].

Това разминаване между желания и реалности може да се обясни по два начина – или предложилите този модел наистина не са наясно как работи партийното финансиране в САЩ, или опитват да предложат свой модел, прикривайки го като работещ някъде другаде. И в двата случая обаче е налице подмяна на логиката на финансиране, а резултатът би бил неизбежното ограничаване на партийната система до установените днес партии със силни връзки с бизнеса . Резултат, който видно би имал негативно отражения върху качеството на демократичния процес.

Поглед навън

Не е и необходимо да гледаме чак отвъд океана, за да намерим примери за различните възможности за финансиране и регулиране на партийните финанси. Европейския съюз съдържа доста широк спектър от различни подходи към урегулирането на проблема и, ако е наличен консенсус за промяна на прилагания в България модел, то опитът на различните европейски държави е подходяща отправна точка за такава промяна.

Най-общо почти всички европейски държави прилагат някаква форма на държавно финансиране за политическите партии, а най-често срещаният критерий е именно успехът им на последните парламентарни или местни избори.

Обикновено право на такова имат партии или независими кандидати, взели между 0,5% и 3% от гласовете, както и спечелилите поне едно място в съответното законодателно тяло. Към определянето на самата сума има няколко подхода:

пропорционално на броя гласове или броя места в законодателното тяло, получено от партията;

фиксирана сума за всички парламентарно представени партии;

дял от определена в бюджета за дадената година сума;

комбинация от тези подходи.

Струва си да отбележим, че, въпреки че в повечето държави, където броят гласове е определящ, подобно на България, субсидията на глас е значително по-ниска от 11 лв. Това е резултат от сравнително сходния бюджет, отделен за партийно субсидиране, и големите разлики в електоралната база, което води до разлики в субсидията на един глас.

От гледна точка на настоящия дебат обаче са по-важни моделите на финансиране чрез корпоративни и лични дарения, тъй като именно въвеждането им е на масата за преговори в момента. Повечето европейски държави изрично забраняват даренията от фирми, или поне от фирми, които участват в проекти с публично финансиране или кандидатстват за такива (тук конфликтите на интереси са очевидни). Често срещано ограничение е и приемането на анонимни дарения, както и на такива от чужди държави и публични организации като цяло.

Дания и Малта са единствените, които не ограничават по никакъв начин даренията, а Унгария забранява единствено анонимните. Често има и тавани за максималния размер на отделните дарения.

Не бива да забравяме и прозрачността на партийните финанси – при въвеждането на система, базирана (предимно) на дарения и частна подкрепа, публикуването на публична информация за партийните финанси, размерът и източникът на даренията, както и начинът на тяхното изразходване се оказва особено важно. Тук европейският опит не се различава значително – почти всички изискват източниците на финансиране на парламентарно предоставените партии да са публично достъпни.

А България накъде?

Настоящият текст не си поставя за цел да излага конкретно предложение за промяна на модела на финансиране на политическите партии, тъй като подобна задача е немислима в рамките на статия или едно обсъждане. Не се опитва и да оценява всички последствия, отвъд очевидните притеснения за оцеляването на малките и извънпарламентарните партии, както и състоянието на демократичните процеси.

Длъжни сме обаче да подчертаем дебело, че на този етап дебатът по темата е лишен от експертност и от реални алтернативи, а бързият преглед на прилаганите в ЕС модели ясно демонстрира, че има много възможни подходи. Особено важно е да бъде избран този, който най-добре отговаря на електоралните и институционалните особености на страната.

Засега обаче вместо от експертност и анализ, дебатът е доминиран от популизъм. По тази причина и на този етап е за предпочитане да не пристъпваме към каквато и да било промяна на модела.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ImBlack
    #11
    Отговор на коментар #10

    Така е, но все пак ми се иска да не е така ...

  2. pepe
    #10
    Отговор на коментар #9

    Под държави с 200 годишен опит в превратностите на демокрацията Британия /с Брекзит, Фараж и Джонсън/ и САЩ /с Тръмп за президент/ ли имаш предвид? :) Или ЕС с "новите /си/ десни" популисти, за които иначе също "разузнаванията" би трябвало отдавна да знаят, че са платени/"подпомогнати" от русия, перманентно неразбирателство между държавите, хронично зле работеща администрация и трайно "запецнал" разкрачен между федерализма и национализма, с който така и не успява да се раздели, въпреки всички усилия и доводи?За тези ли говориш, или съм пропуснал някой? :)Никога не подценявай способността на отделен човек или група хора /независимо от размера й/ да се осере. :)

  3. ImBlack
    #9
    Отговор на коментар #7

    Кобург-Готски беше логично следствие на разочарованието на избирателите от "демократическите ни активисти", които в зародиш бяха инфилтрирани от болшевишката ДС, същата, която даде горещ старт на свои хора под формата на безлихвени кредити да станат "бизнесмени", мафиоти и в последствие олигарси.Имаше една руска компютърна игра, в която се казваше : "Штирлиц знал, что многие считают его глупым, но идиотом он не был."Същото може да се каже и за разузнаването на "западните ни партньори". Съвсем наясно

  4. pepe
    #8
    Отговор на коментар #1

    Това можеше и да е вярно, ако само можехме да повярваме, че това са пари, събрани от тези партийни субсидии.Което си е нагла манипулация - умишлено разпространявана!И като всяка добра манипулация, то е наполовина вярно - т.е. теоретично не е невъзможно /и разбира се на "официална" сметка ще се държат пари, за които теоретично, ще може да се твърди, че са ОК/, но за да откриеш проблема трябва да помислиш поне малко. А проблема е, че ГЕРБ въобще не би могъл да функционира, поддържайки целия си апарат

  5. pepe
    #7
    Отговор на коментар #6

    След изпълнението с "царя" и западните ни партньори не вярват нито в компетентността и способностите на демократическите ни активисти, нито в здравия разум и способността за вземане на правилни решения, дори и всъщност в самото желание за демокрация у българския избирател. И бих казал, че имат сериозни основания за това. Затова и "смениха модела" и изнамериха подходящ за нас модел на политик, когото да подкрепят - Бойко Борисов.

  6. ImBlack
    #6

    Е хубаво ще говоря с евфемизми, щом филтрите ви са толкова "изтънчено чувствителни".
    В България "финансирането" на партиите и политиците от бизнеса е факт от началото на "прехода". В държавите, в които има гражданско общество и върховенство на закона, когато бизнесът "инвестира" в политици и партии с цел бъдещи печалби от обществени поръчки и сигурен достъп до европейски фондове, му казват КОРУПЦИЯ. Когато иде реч за дребен и среден бизнес, "финансирането" става под натиск със заплаха за съществуването

  7. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #5
  8. ефрейтора
    #4

    p.s Но плагиатстват...Това е патентования 'Принцип на ефрейтора"!

  9. ефрейтора
    #3

    Този институт е открил фундаментален принцип-моментът за промяна никога не е точно сега...

  10. Знайко
    #2

    При има-няма 4 милиона участващи в изборите става въпрос за 40-тина милиона лева. Народе! Толкова ли си загубен? Бъзикат те с някакви дребни суми (подобно на апартаментите), а ти гласят 3 милиарда за Газпромовския транзит, да не говорим за многото милиарди за АЕЦ-Белене и т.н.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.