Неблагоприятно стечение на обстоятелствата потопи "Томас Кук"

Британски туристи чакат новини на летището в Палма де Майорка

Британският туроператор "Томас Кук" (Thomas Cook) стана жертва на няколко неблагоприятни стечения на обстоятелствата. Сред тях са промяната в навиците за пътувания, възходът на сайтовете за онлайн резервации, рязкото поевтиняване на британската лира и дори необичайно топлото лято, което отказа от пътувания европейците от северните части на континента, пише в сряда агенция Асошиейтед прес.

Собствени проблеми, като дълга от 1,6 милиарда британски лири (2 милиарда долара), попречиха на компанията да реагира на промените.

Всички тези неблагоприятни обстоятелство накараха 178-годишната компания да обяви прекратяване на дейността си рано в понеделник, създавайки неприятности на стотици хиляди туристи.

Според анализатори, цитирани от Асошиейтед прес, "Томас Кук", който беше начело на започналия в средата на 1080-те бум на пакетните почивки, реагира прекалено бавно на отказа на потребителите да купуват пътешествията си от физически офиси.

Компанията бе изпреварена от онлайн платформи като Airbnb и компании за резервации през интернет, които могат отделно да предлагат или да комбинират хотел, кола под наем и самолетен превоз. Това оказва натиск върху цените чрез сравненията при пазаруването.

Компанията има затруднения да се адаптира към променящата се среда за организиране на пътуванията и отдаването под наем, казва Майкъл Хюсън, главен анализатор на пазара в CMC Markets UK.

Компанията навлезе в онлайн бизнеса, като 48% от резервациите ѝ са направени през интернет към миналата година. Тя обаче не действа достатъчно бързо. Онлайн конкурентите ѝ в същото време не трябва да покриват разходи по 200 хотела, 500 туристически агенции и 105 самолета, които тя притежава, а действат като посредници.

Феликс Колбек, шеф на отдела за туризъм в Университета за приложни науки в Мюнхен, казва, че класическият бизнес модел при туристическите агенции и туроператорите, който бе много силен десетилетия наред във Великобритания, "от известно време е отживелица".

Колбек коментира, че при сегашната ситуация, "ако като туристическа компания нямаш екслузивен достъп до определени капацитети, хотелски съоръжения, курорти или пазари, за да можеш да ги предлагаш на по-ниски цени, имаш трудности". Главният изпълнителен директор Питър Фанкхаузер води компанията в тази посока, но се натъкна на проблеми, заради несигурността около Брекзит и по-слабата британска лира.

Не само Thomas Cook Group PLC се сблъсква с такъв натиск. Конкурентът ѝ TUI Group AG с централа в Хановер, пренасочи акцента в дейността си от туристическите оператори към собствени круизи и хотели.

Други фактори обаче атакуват британската туристическа компания. Представители на компанията посочват несигурността около Брекзит, която е свързана както с притесненията на потребителите за последиците върху финансите им, така и определения момент за напускане на ЕС, като се има предвид неизпълненият срок 31 март, който тази година съвпадна точно с подготовката за натоварения туристически период за Великден.

Туристическите агенции трябваше да определят насоки какво ще се случи при Брекзит без споразумение с ЕС. Същевременно заради Брекзит британската лира поевтиня и покупателната способност на британските туристи намаля.

След 2010 година Арабската пролет охлади желанието за пътувания до любими за британците страни като Египет и Тунис. Туристическите компании се пренасочиха към Западното Средиземноморие като испанските Канарски острови, но търсенето и за тези дестинации отслабна.

Репутацията на компанията пострада след смъртта през 2006 на двама клиенти на Корфу, Гърция, вследствие на отравяне с въглероден оксид. Делото се влачи с години, а съдебен следовател постанови, че Thomas Cook е "нарушил задължението да се отстояват интересите на клиента".

Докато компанията полага усилия да реформира бизнеса си в съответствие с новата среда и да намали разходите, тя бе ударена от необичайно топло лято през 2018 година, което според туроператора е накарало туристите от Великобритания и Скандинавия да се откажат от плановете да заминат за по-топли страни. В случая с туристите, които са взимали решение за пътуване в последния момент, се оказало, че пазарът за пътувания тип last minute е изключително конкурентен що се отнася до цените.

"Групата, подобно на конкурентите си, е засегната от комбинация от неблагоприятни условия - от политически вълнения и тероризъм в някои от най-популярните ѝ дестинации до необичайни климатични модели, заради които туристите се отказват от пътувания, а освен това несигурността около Брекзита, заради който британската лира поевтиня, отказвайки клиентите от резервации на почивки", отбелязва Хелал Миах, инвестиционен анализатор в The Share Centre.

Големите дългове стесняват възможностите на компанията за маневриране.

"Макар и другите туристически компании да са засегнати от същите фактори дългът на Thomas Cook е различният фактор", казва Миах.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес