Недостигът на работна ръка кара променя политиката на японските компании

Недостигът на работна ръка кара променя политиката на японските компании

Мусаки Харада иска да напусне работата си като рецепционистка в компания за управление на ресторанти в Токио и да се премести в маркетинга на производител на дрехи. 24-годишната жена обаче казва, че не иска просто по-голяма заплата. Следващият ѝ работодател трябва да подобри качеството ѝ на живот.

"Ако ме попитате дали искам повече пари или по-гъвкаво работно време, ще избера по-гъвкавото работно време," казва тя.

"Искам скоро да се омъжа и да имам семейство. Искам да съм сигурна, че ще имам време да се грижа за децата си", допълва тя.

Населението на Япония намалява и японските компании са принудени да променят начините за привличане на служители като Харада в условията на все по-малко работна ръка, пише агенция Ройтерс.

В национален мащаб се предлагат 1,62 работни места на един търсещ работа. Това е най-силното търсене на служители от над 44 години.

Равнището на безработица е 2,4 процента, което е 25-годишен минимум, а реалните заплати с отчитане на инфлацията са спаднали през пет от последните шест години.

На масата с предложения освен заплатата вече са и гъвкавото работно време, личните придобивки като детска градина и дори подпомагане за плащането на наема.

Такива придобивки за служителите, които са нещо обичайно в САЩ и Европа, едва сега стават актуални в Япония, която доскоро разчиташе на културата на пълно отдаване на работодателя в замяна на сигурна работа и постоянно увеличение на заплатата.

Toyota например откри 24-часова детска забавачка през април за служителите, които работят на смени в заводите близо до централата ѝ в град Тойота.

Японските компании стават по-гъвкави що се отнася до това кога и къде работиш, казва пред Ройтерс Тошиаки Мацумото, главен изпълнителен директор на компанията за човешки ресурси HR Strategy.

Някои компании, като Jtekt Corp, най-големият доставчик на автомобилни кормилни системи в света, просто местят част от дейността си по-далеч от конкуренцията.

Jtekt Corp миналата година преряза лентата на нов център за разработки в северната японска префектура Акита, известна с ориза, сакето и едноименната порода кучета, а не с инженерство.

Съоръжението, в което ще се разработва технология за безпилотни автомобили, е далеч от други компании, които търсят служители в същата област.

Досега компанията, която е ключов доставчик на Toyota Motor Corp, е наела 20 инженери и планира почти да удвои работната си сила до края на годината.

В големите градове е трудно да разпространиш ясно посланието, че търсиш служители, тъй като се конкурираме с много компании за едни и същи квалифицирани работници, каза ръководителят на центъра Фуками Имаи.

Denso Corp, друг доставчик на Toyota, поема в обратната посока, като премества част от проучвателната си дейност в Токио. Компанията залага на факта, че градът е по-привлекателен от неприветливата Нагоя, където е централата ѝ.

"Някои компании предлагат безплатна храна или подпомагат плащането на наема, така че служителите да намалят времето за пътуване до работа," казва Мацумото.

"Някои предоставят консултации и отпуска за двойки, които се опитват да заченат," допълва той.

Необходимост от адаптиране

Япония е имала най-многобройно трудоспособно население през 1995 година - 87 милиона души, а се очаква до 2065 година то да спадане до 45 милиона.

Компаниите, които не реагираха бързо на демографските промени, са силно засегнати.
Silicon Technology, производител на материали за полупроводници, управлява завод в провинцията, който работи с половината от капацитета си, тъй като не може да намери достатъчно работници. Toyobo Co Ltd обяви, че трябва да увеличи производството на фино покритие за дисплеи с плосък екран, но не може да попълни свободните работни места на поточната линия.

Да не се допуска служителите да напускат, а не само да се хвърлят пари за решаване на проблема, е друго изключително важно парченце от пъзела с работната ръка, посочват експерти.

Новият ми работодател ми плащаше повече, но работното време беше ужасно, казва Дайсуке Окамото, 42-годишен счетоводител, който е напуснал рекламния бизнес през април заради пост в компания за потребителски стоки.

"Първо много съжалявах. Сега компанията ми дава по-гъвкаво работно време и свободата от време на време да работя от къщи, така че работата вече повече ми допада", допълва той.

Daikisangyo, който сглобява самолетни фюзелажи и крила за Boeing Co, имаше проблеми със задържането на нови служители. Компанията въведе менторска програма, която сведе до нула текучеството, поне засега.

"Вече не става дума само за парите," казва Цуйоши Сасо, мениджър в Interworks, национален сайт за набиране на служители в промишлеността.

"Те искат да работят и в положителна работна среда с добри колеги", допълва той.

Промяна на работната сила

Чуждестранни работници могат да помогнат за попълване на част от незаетите работни места, макар че те представляват само 2 % от сегашните работна сила, а компаниите, които наемат хора за неквалифициран труд, като работа в селското стопанство, трябва да разчитат на стажанти по стажантска програма, която продължава до пет години.

Правителството каза, че ще създаде нови категории за чуждестранните работници с по-ниска квалификация, но ще издава ограничен брой такива визи.

Доставчиците на Mazda Motor Corp, които обикновено работят независимо, си сътрудничат, за да намерят най-добрия начин за използване на изкуствен интелект и роботи, за да заместят напълно хората работници в уравнението.

Целта ни е да създадем поточни линии, които не са обслужвани от хора и могат да работят 24 часа дневно, 365 дни в годината, каза Масато Уно, председател на асоциацията Hiroshima Manufacturing Engineering - консорциум на доставчиците на Mazda и технологични компании.

"Очакваме това да реши проблемите с производителността и недостига на работна ръка", допълни той.

По БТА

Още от Свят

Ще оттеглят ли управляващите предложението първият ден от болничните да не се плаща?