Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Негодни проби": Регионалният министър възлага нови проверки за "тънките" магистрали на ГЕРБ

Започва "образна диагностика" със скенер на пътищата в гаранция

9 коментара
Служебната власт мери дебилината на асфалта Сн. МРРБ

Казусът с "тънките" магистрали на ГЕРБ най-вероятно върви към архив. За това, че при строежа на магистрали е влаган по-малко асфалт от необходимото, съобщи през февруари т.г. бившият регионален министър Иван Шишков. Най-фрапантният пример беше с изследването на Северната скоростна тангента, когато се оказа, че около една трета от асфалта липсва, според служебната власт.

Новият регионален министър Андрей Цеков (ПП) сега обаче констатира, че служебното правителство е взимало проби без да спазва утвърдената методика на Института за пътища и мостове. Това на практика означава, че при констатирана намалена дебелина на настилката, държавата не може да предяви претенции, каза Андрей Цеков в понеделник пред Нова телевизия.

По тази причина сега отново ще се прави "образна диагностика" на магистрали и пътища с помощта на скенер и георадар, допълни той.

Първо ще се проверяват трасетата, които са в гаранционни срокове, за да може при евентуална установена нередност, държавата да отправи искове срещу строителите, каза Цеков.

Новото обследване на пътища и магистрали се очаква да започне до месец. То ще бъде по официално утвърдената методика на Института за пътища и мостове. Ако диагностиката покаже намалена дебелина на асфалтовия слой, ще бъдат взети ядки съгласно методиката - през определено разстояние от всеки участък, каза регионалният министър.

Той обясни, че взетите ядки асфалт от предходния екип на Министерството на регионалното развитие са били единични, от участъци с изтекъл гаранционен срок и не по официално утвърдената методика на Института за пътища и мостове.

Служебната власт официално съобщи за взети проби от магистрала "Тракия" в района на Стара Загора, Северната скоростна тангента и т.нар. нулев лот на магистрала "Хемус". В края на март арх. Шишков обеща след парламентарните избори през май да съобщи резултатите от проверките, но това така и не се случи. Вместо това периодично се изнасяше информация по колко сантиметра от асфалта липсват.

Публично не стана ясно дали арх. Шишков е взел проба от път, който е в гаранция или от някой от строящите се в момента участъци на магистрали.

Два месеца и половина след смяната на властта, новият министър Цеков и екипът му създават впечатление, че нямат желание да навлизат в темата за сериозните злоупотреби и нарушения в пътното строителство, наследени от кабинета "Борисов -3".

Магистрала "Хемус" стига до Плевен в края на 2025 г.


Магистрала "Хемус" между София и Варна продължава да стои на трупчета. "В последните две години и половина по магистрала "Хемус" не се строи реално", каза Андрей Цеков. Според него това е така, защото нито един негов предшественик не е имал смелостта да погледне фактите такива, каквито са.

Довършването на започната по времето на социализма магистрала, която да стигне до родното място на Тодор Живков - Правец, беше възложено по времето на третото правителство на ГЕРБ. Това стана с два договора с вътрешно възлагане подписани в края на 2018 г. и 2019 г. Те бяха между пътната агенция и държавната компания "Автомагистрали", която на свой ред подписа договори за доставка на услуги и техника с големите строителни компании, избрани по неясен начин.

След падането от власт на ГЕРБ строителството на магистралата спря. Причината беше, че начинът ѝ на възлагане вече бе определен като порочен, открито бе и незаконно строителство. МВР пък разкри за изнесели милиони в чували, а прокуратурата повдигна обвинения на десетина души, предимно теглилите парите от банките. В същото време авансите за "Хемус" се оказаха инвестирани в луксозни хотели и воли и изнесени в Обединените арабски емирства. h

За дострояването на "Хемус" ГЕРБ отпусна 2.7 милиарда лева. Но сега се оказва, че тези пари не стигат. Към момента цените, на които са сключени договорите не отговарят на пазарните условия и ще се наложи индексация, каза регионалният министър. По думите му ще са необходими около 600 млн. лв. допълнително за индексиране на цените.

Два са вариантите за завършването на аутобана. Едната е държавата да поеме риска да загуби авансите за над 1 млрд. лв. или да търси начин да "санира" допуснатите закононарушения така, че да продължи строителството по вече сключените договори, каза Андрей Цеков.

Според него най-добрият вариант е сега чрез законодателни мерки да се даде възможност да продължи строителството.

"В момента се работи малко в първите три участъка на магистралата, за които са сключени договори през 2018 - 2019-та година. Първият участък е готов на 76%, втори и трети - на около 40%. Това означава, че в рамките на следващите две години, в края на 2025-та година, може да са готови още около 80 км от аутобана", каза Цеков.

Според него магистрала "Хемус" е показателен пример за това как не трябва да се осъществява магистрално строителство. Ако са били съблюдавани законът и общественият интерес, "Хемус" отдавна щеше да е построена, смята Андрей Цеков.

Докато беше премиер Бойко Борисов многократно обещаваше от София до Варна да се пътува по магистрала през 2024 г. Сега за нов пусков срок не се говори, а само "евентуално", че може да стигне до разклона за Плевен/Ловеч до края на 2025 г.

Магистрала "Струма" през дефилето по ново трасе

Продължават усилията за намиране на решение и за завършването на магистрала "Струма". В момента се работи по вариант за запазване трасето по източния склон на Кресненското дефиле и се търси алтернативен маршрут в обратната посока извън дефилето.

"Идеята е досегашният път да бъде запазен като локален между населените места, така ще се запази и биоразнообразието в района", каза регионалният министър.

По думите му веднага щом Европейската комисия одобри този вариант, до края на тази година може да започне проектирането.

Трасето трябва да се изгради до 2027-ма година, каза Цеков. Той допълни, че по този начин ще се даде възможност за алтернативно транспортно решение в региона.

Регионалният министър обеща строящият се от няколко години участък от магистрала "Европа" до границата със Сърбия най-после да бъде завършен в края на годината.

Разширяване на "Тракия" между София и Пловдив

Вече са започнали предпроектни проучвания за разширяване на магистрала "Тракия" между София и Пловдив, каза Андрей Цеков.

По думите му след това трябва да се извървят процедурите по оценка за въздействие на околната среда (ОВОС) и проектиране. Реалистично до строителство на допълнителни ленти може да се стигне най-рано след 3 години, прогинозира Андрей Цеков.

Идеята за разширение на магистралата от София до Бургас в най-стария участък до Пловдив беше лансирана за пъри път по времето на правителството на Пламен Орешарски. За последно беше рефрешната от служебната власт, но реално до момента няма направено нищо за реализацията ѝ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Honest John
    #9

    Сглобката да каже какво стана с парите в чували?

  2. кривак
    #8
    Отговор на коментар #7

    Смешник, ти ходил ли си в Германия или само си щавил коошки в някой коптор, кой в Европа преасфалтира през 5 години. Боклуци некадърни и крадливи, вие гербер@стите от сектата на Бойко "Велики " ако сте олиг0френи не правете и другите на такива. Били построени без пари, пълен олиг0френ.

  3. xa_poznai
    #7
    Отговор на коментар #5

    Ей такива наивни палячовци като тебе гласуват за громителите на корупция... Магистрала Тракия е построена БЕЗ пари. По това време магистрално строителство у нас просто нямаше, може да провериш и цената каква е - в пъти по-ниска от сегашната. И да немците преасфалтират на 5 години ама имат пари хората, а тука матряла иска без пари да стане, че ако може и вечно да е, а забравих и безплатно да го ползва... Само за сравнение Трейс строи при цена от 2,2млн евро за километър лот 2 на Тракия, а сегашната цена за Русе-Велико Търново е 11,2 млн евро за километър. Ореха ти толкова ли е закостенял, вземи го напъни малко... Току виж проблеснало нещо...

  4. rusonefil
    #6
    Отговор на коментар #5

    И аз това питам. Но умнокрасотата трае гузно и повтаря мантрите. До вчера асфалтът беше тънък. Днес не съвсем. Утре ще е направо дебел. Кво става с умокрасивото правителство? Решили са да се включат в далаверата?

  5. кривак
    #5

    Ма кви магистрали кви пет лева, по магистралите на Бойко Велики дупки няма, десните ленти не са криви просто всички така си въобразяват, това е нова гербер@стка технология, като пътуваш към морето да свикваш с вълните. Боклуци крадливи и некадърни.

  6. rusonefil
    #4

    Е как негодни? Основна опорка на умнокрасотата се оказва негодна?

  7. xa_poznai
    #3

    В крайна сметка ще ни остане бонуса от 600 милиона оскъпяване и забавяне с 2,5 години както е споменато в статията - цената на "громенето на корупцията" като точно забавянето води до оскъпяването... И само може да се благодарим, че договорите са сключени по този начин, защото иначе оскъпяването щеше да е приблизително милиард и половина. А иначе нека някой си постави задачата да сравни новите договори по начина дето "трябвало да бъде магистралното строителство" и да каже как така внезапно стана с 50% отгоре цената при "нулева корупция". Ако използваме и цитати от "громенето" като примерно "50% от парите се крадат" явно сега цената се утроила... Бедни ми, наивни гласоподавателю!

  8. xa_poznai
    #2

    След колосалната кампания с куфарите с парите на Хемус (дето били откраднати ама тя се строяла без пари), след Огромната корупция с инхаус възлагането, всички чакахме цените да паднат ама те взеха че станаха с 50% по-високи на новите възлагания. Поддръжката и тя поскъпна двойно, а сега магически и асфалта ще се удебели... Въобще питам се има ли още кухи лейки, които вярват на всяка глупост която се пише в медиите въпреки ясните политически интереси на същите. Искам някой да посочи едно нещо, което се е подобрило последните години или един "скандал" който да е получил реално развитие отвъд политическите словоблудства?!?

  9. Мазен Кумунис
    #1

    Абе ще кацнете чак на дебелия пожарникарски маркуч, ама ..... ;)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.