Неизвестност около "Джи Пи" в търгове за 650 млн. лв.

ГБС е големият печеливш за тунел "Железница"

Неизвестност около "Джи Пи" в търгове за 650 млн. лв.

Неизвестност витае около два големи търга с еврофинансиране, в които "Джи Пи Груп" участва заедно с чужди фирми, след като премиерът нареди компанията да се извади от обществените поръчки с европейско и държавно финансиране. Единият е за реконструкцията на ж. п. линията Елин Пелин – Костенец (354 млн. лв.). Другият е за изграждането на газовата връзка с Гърция (290 млн. лв.).

Двете процедури са на етап разглеждане на техническите оферти на кандидатите и по закон двата консорциума, с участието на "Джи Пи Груп", няма как да бъдат извадени от търга, коментираха неофициално представители на възложителите пред Mediapool.

На запитване на Mediapool от "Джи Пи Груп" не отговориха дали ще се оттеглят и от тези два проекта.

Компанията вече публично обяви, че се отказва от сключването на договора за тунел "Железница" (185 млн. лв.) в петък. В понеделник столичният кмет Йорданка Фандъкова съобщи, че фирмата е уведомила Столичната община, че се отказва и от договора за ремонт на трасето на трамвай №5 (40 млн. лв.).И двата проекта се финансират със средства от еврофондовете.

Търгът за ж.п. линията Елин Пелин – Костенец

В най-големия железопътен търг у нас за над 1 млрд. лв. за реконструкцията на линията Елин Пелин – Костенец "Джи Пи Груп" участва заедно с австрийската "Щрабаг" в консорциум  "Щрабаг Джи Пи Рейл 2017" ДЗЗД.

Те са подали оферта за изграждането на 11 километра железен път между Ихтиман и Костенец, от който близо половината е под земята, с прогнозна стойност от 354 млн. лв. без ДДС. В проекта е заложено изграждането на 8 еднотръбни тунела с обща дължина от 5478 метра, както и 13 моста и виадукта.

Общо подадените оферти са четири. Другите трима кандидати са ДЗЗД "Железници АМ Лот 2" с участници "Автомагистрали - Черно море" АД, "Традеко Инфраеструктура" СА ДЕ СВ и "Иновасионес Текникас ен Симентасионес" СА ДЕ СВ, обединение "Комса – Геострой", в което влизат "COMSA" S.A.U и "Геострой"АД и консорциум "Булрейл 2018", съставено от "Чайна Комюникейшън Кънстракшън Къмпани" ЛТД и "Трейс - София" АД.

В момента комисията преглежда техническите оферти на кандидатите и все още не е излязла с решение кои от тях ще бъдат допуснати до етапа за подаване на ценови предложения.

Този проект се финансира със средства от оперативна програма "Транспорт", като 80% от тях са безвъзмездна европейска помощ, а останалата част са от държавния бюджет.

Газовата връзка с Гърция

За проектирането, изграждането и въвеждането в експлоатация на газовата връзка с Гърция с прогнозна цена от 145 млн. евро "Джи Пи Груп" играе заедно с "Главболгарстрой Интернешънъл" и италианската "Бонатти" (Bonatti), която има над 70-годишен опит в строежа на газопроводи. За поръчката беше създадено обединението "Ай Джи Би – 2018".

В търга участие заявиха общо 11 кандидати, сред които всички големи български строителни компании в обединения с чужди, както и няколко чужди. В момента проектната компания "Ай Си Джи Би" с акционери поравно "Българския енергиен холдинг" и гръцко-италианската "Посейдон" , която провежда търга, разглежда заявленията на кандидатите и оценява дали отговарят на предквалификационните условия в поръчката. Комисията, преглеждаща техническата документация, е установила пропуски и в рамките на настоящата седмица ще поиска допълнителна информация за отстраняване на нередностите. До края на следващата седмица се очаква да стане ясно кои петима от 11-те претенденти продължават в конкурса и ще могат да подадат оферта. Ако "Джи Пи" не се откаже сама от участието си, "Ай Си Джи би" няма правни аргументи за отстраняването ѝ, още повече че компанията играе с класни играчи.

Финансирането за строежа на газовата връзка с Гърция ще бъде осигурено чрез заем, за който "Българският енергиен холдинг" подписа с Европейската инвестиционна банка меморандум за осигуряване на преференциален кредит на база на предоставената от българското правителство държавна гаранция за 110 млн. евро. Това означава, че БЕХ и българската държава ще са гарант за тази част от финансирането, която ще се връща после от компанията от дейността ѝ. Сумата е почти половината от стойността на интерконектора от 240 млн. евро.

Като се има предвид, че 45 млн. евро от парите бяха дадена от Европейската комисия още през 2010 г. за предпроектните проучвания и дейността на компанията досега, а 39 млн. евро ще се предоставят от българската оперативна програма "Конкурентоспособност", реално двамата акционери трябва да осигурят по равно останалите 46 млн. евро. Очакваше се Гърция също да задели част от своите еврофондове за строежа на връзката, но това все още не е станало, а и първоначално планираните около 15 млн. евро вече са сведени до около 6 млн. евро.

АПИ чака официален отказ на "Джи Пи" за тунел "Железница"

Въпреки че "Джи Пи Груп" публично обяви, че се отказва от поръчката за тунел "Железница" (185 млн. лв.), която спечели, към момента в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) няма внесено такова обявление. Очаква се оттеглянето да бъде официализирано във вторник, за когато има насрочена среща между ръководството на АПИ и пътната компания.

След това възможните хипотези са две.

Едната е АПИ да изчака решението на съда по жалбата на "Актор". Гръцката фирма обжалва класирането пред Комисията за зщита на конкуренцията. Антимонополният орган може да отхвърли жалбата или да я уважи.

Ако жалбата на "Актор" бъде отхвърлена, тогава според Закона за обществените поръчки следва да се покани вторият класиран да подпише договор. В случая това е обединение, включващо ГБС, с оферта за строежа на тунела за 191 млн. лв. без ДДС. Обединение от фирми на ГБС вече беше избрано за строител на трасето преди тунел "Железница" с дължина 720 м с цена от 28.4 млн. лв. без ДДС. Ако се стигне до подписването на договора и за самия тунел, компанията на Симеон Пешов ще излезе големия печеливш около скандала с "Джи Пи Груп".

Тъмни облаци над компанията след разследване на "Биволъ"

"Джи Пи Груп" попадна под прицела на обществото и премиера след разследвания на сайта "Биволъ" за възможни злоупотреби с европейски фондове. За случая Европейската комисия сезира ОЛАФ и тя вече проверява твърденията за корупция и машинации при спечелени от компанията проекти с еврофинансиране.

Отделно българската прокуратура започна разследване срещу компанията. По искане на държавното обвинение бяха и запорирани банкови преводи за 14 милиона евро на "Джи Пи Груп". В понеделник вечерта главният прокурор Сотир Цацаров заяви, че служител на "Джи Пи Груп" се разследва за пране на пари.

"Едновременно с това на ДАНС са възложени други действия, които са свързани с установяването на всички механизми на финансирането на съответните европейски проекти, както и това, че всъщност парите са усвоявани от свързани лица и свързани фирми", каза Цацаров пред Нова телевизия в понеделник.

През настоящия програмен период (2014 – 2020) самостоятелно или като част от обединения "Джи Пи Груп" има спечелени напълно законно обществени поръчки и проекти за около 600 млн. лв. от еврофондовете, показва справка в публичните регистри.

Отделно компанията е във фокуса на общественото недоволство и заради скандалите около ремонта в центъра на София.

Още по темата
Още от Бизнес

Изненадани ли сте, че Антикорупционната комисия не откри нередности около "Апартаментгейт"?