НЕК иска ново свиване на цената и сроковете от кандидатите за АЕЦ “Белене”

НЕК иска ново свиване на цената и сроковете от кандидатите за АЕЦ “Белене”

Офертите на двамата кандидати за изграждането на АЕЦ “Белене” са неудовлетворителни по отношение на цена, време за строеж и технически параметри. Това съобщи министърът на икономиката и енергетиката Румен Овчаров на спешно свикана във вторник пресконференция. Затова комисията на Националната електрическа компания (НЕК), която разглежда предложенията на двамата кандидати – руската “Атомстройекспорт” и чешката “Шкода Алианс”, настоява за подобряване на предложенията.

В рамките на месец ще се водят преговори за исканото от държавата намаление на цената, съкращаване на изграждането и изясняване на възможностите за използване на доставеното вече оборудване на площадката на бъдещата АЕЦ “Белене”.

Държавата веднъж вече поиска подобряване на офертите за изграждане на двата блока в бъдещата атомна централа с по две години – първи блок да е готов за 6 години и втори да стане за 8 години. Според Овчаров обаче строежът може да се съкрати още, а намалението на цената било съвсем малко и това не удовлетворява българската страна. “Не би следвало параметрите за доизграждане на една централа да са толкова близки до цената за строеж на нова”, коментира министърът.

По думите му основният проблем остава свързан с цената на инсталиран киловатчас, но отново не пожела да коментира какви са последните предложения на руснаците и чехите, нито каква отстъпка са дали от първоначалните си изчисления. Министърът само заяви, че “не са много близки офертите на двамата кандидати” и че се различават доста в техническите параметри. В отговор на въпрос възможно ли е “Шкода Алианс” да дострои първи блок, а “Атомстройекспорт” да изгради втори, Овчаров каза, че “подобна екзотика е изключена”.

От “Шкода Алианс” отказаха да коментират исканията на българската страна, докато не получат официалното писмо от комисията.

С новото искане за подобряване на офертите процедурата, която по график трябваше да приключи в края на юни, ще се проточи поне до края на август. В отговор на въпрос дали ще бъде прекратен изборът на изпълнител на строежа на АЕЦ “Белене”, ако държавата отново не е удовлетворена от предложенията, Овчаров каза, че “засега се работи по тази процедура”.

Опит за отстраняване на “Газпром”?

Според повечето мнения, ако се спре търгът, няма да има смисъл от нов, защото явно това са единствените кандидати. Ако имаше други, те щяха да откликнат на поканата за участие, която бе изпратена до всички водещи компании от бранша.

Според експерти от бранша обаче е възможно при обявяване на нова процедура за изпълнител на строежа на АЕЦ “Белене” да кандидатства консорциумът “Фраматом”, обединяващ френската  “Арева” и германската “Сименс”, който първоначално имаше интерес към изграждането на атомната централа, но не подаде оферта. Допуска се дори, че натискът върху сегашните кандидати е заради договорка с “Фраматом”, зад която се крият политически договорки на София с Париж и Берлин – двете столици, които още не са ратифицирали договора ни за членство в ЕС.

Вкарването на френско – германския консорциум би било и в съзвучие с усилията на ЕС и САЩ за намаляване на енергийната зависимост от Русия и по-специално от държавния мнополист “Газпром”, който стои зад двете оферти за втората българска АЕЦ.

“Имаме нещо предвид”

Запитан как държавата иска от кандидатите едновременно намаляване на цената и на срока, при положение, че ускореното изпълнение излиза по-скъпо, Овчаров заяви, че “щом искаме това, имаме нещо предвид”, но отказа да каже какво има предвид.

Всъщност, при положение, че веднъж кандидатите са се съгласили да свалят цената, макар и според думите на Овчаров минимално, съкратили са и сроковете за строеж с две години, във финансово изражение това не е толкова нищожно.

Това означава, че блоковете в централата ще започнат да произвеждат ток две години по-рано и по-бързо да се връща инвестицията за изграждане и да влизат пари в бюджета. Освен ако офертите на двамата кандидати не са безбожно високи и съществената разлика в цените им не е колкото за процедурата, с ясното съзнание, че държавата трябва да избере единия от двамата претенденти, зад които в различна степен стои вездесъщата “Газпром”. Руският газов монополист е мажоритарен собственик на “Атомстройекспорт”, а в “Шкода Алианс” присъства чрез “Шкода Ядрено машиностроене”, която е на притежаваната от “Газпром” компания ОМЗ. “Шкода Ядрено Машиностроене” е водещият участник в “Шкода Алианс”, където останалите съдружници са “Шкода Прага”, собственост на CEZ, и Институтът за ядрени изследвания, Ржеж, също контролиран от CEZ.

В отговор на въпрос защо на финала на процедурата за избор на изпълнител за втората АЕЦ  държавата афишира толкова спешно натиска си върху кандидатите за подобряване на офертите, Овчаров каза, че това не е случайно. И с многозначителна усмивка пропусна да отвърне защо.

Част от преговорите с “Газпром”?

Знае се, че държавата преговаря с “Газпром” по исканата от руснаците промяна в дългогодишния договор за транзита на природния газ през наша територия и премахването на плащането на транспортните такси със съответните количества в натура от синьо гориво за вътрешния пазар.

Овчаров неведнъж е заявявал, че това може да стане срещу гаранции от страна на руснаците, че ще се увеличи сериозно транзитираният газ и през страната ни ще има още тръбопроводи. Последният срок, който бяхме договорили с руснаците за изготвяне на обща позиция по въпроса, бе 30 юни. Тази дата мина отдавна, а Овчаров продължава да твърди, че с руснаците се съгласуват мнения и се преговаря. Така се създава впечатление, че българската страна протака, за да печели време за отлагане на поскъпването на синьото горива за страната ни, което ще е неминуемо при промяна на транзитния договор с Русия. По-вероятно е обаче министърът на икономиката и енергетиката да играе по-сложна игра с “Газпром” и дори Европейския съюз, в която разменна монета да е и бъдещата АЕЦ “Белене”. 

Споделяне

Още от Бизнес

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?