Немарливост и остаряла техника виновни за влаковия сблъсък

Немарливост и остаряла техника виновни за влаковия сблъсък

Транспортният министър Александър Цветков определи като основни причини за тежката жп катастрофа между международен пътнически влак и служебна композиция на БДЖ човешка "немарливост" и остарелите системи за сигурност.

"Има и нарушение на технологичните правила от страна на трима диспечери. Все още не може да се изясни дали локомотивът, в който се е блъснал пътническият влак е тръгнал регламентирано или не", коментира във вторник пред бТВ Цветков. Според него сблъсъкът е станал "буквално за секунди, въпреки комуникационната връзка помежду машинистите".

При катастрофата в понеделник край гара Драгоил бяха ранени 26 души. Инцидентът стана около 7.50 ч. сутринта, когато влакът, идващ от Сърбия, удари композиция с един вагон, която всяка сутрин вози служители на железниците от Драгоман.

По думите на министъра органите са реагирали бързо и всички ранени са били извозени към съответните болници.

Шефът на "Гранична полиция" бе на мястото на инцидента и хората бяха извозвани с лични автомобили. Превозът на пострадалите хора ставаше с автобус на БДЖ, допълни Цветков. Той призна, че пътниците са чакали около час на гара Драгоман, но е оказана навременна медицинска помощ на всички. По думите му линейките са реагирали адекватно.

Цветков каза още, че машинистът на пътническия влак е скочил в движение, след като е видял локомотива срещу себе си. Преди това обаче бил задействал спирачките.

Системите за безопасност на българските железници са на по 30-40 години. Те са полуавтоматични, което означава, че с тях работят диспечери, в крайна сметка има малко или много субективен фактор и възможност за грешка, обясни транспортният министър.

Изграждането на модерна автоматична система за основните жп линии в България струва около милиард и двеста милиона лева, каза министърът. "Това на този етап не е възможно, да бъдат подменени всички системи. Това се прави с модернизацията и реконструкцията на железопътните линии".

"Това, което е реалистично да очакваме, е след приключването и на втория програмен период на оперативна програма "Транспорт" по-голямата част от основните трасета в България да бъдат модернизирани“, каза Цветков.

Това означава, че чак след 2020 г. може да се очаква някаква модернизация на жп сигнализацията.

“При липса на инвестиции в железопътната инфраструктура в продължение на 20 години не можем да очакваме, че през 2010 година инфраструктурата ни е на европейско ниво. Пак казвам, системите за сигурност наистина са остарели, но в случая системата е работила безотказно. Тоест не е виновна системата", каза Цветков.

"Тук става въпрос за немарливост. Това е нарушение на технологичните правила. Когато се нарушават технологични правила, това не се прави от незнание, това е нарушение, и точно затова се носи отговорност. И тези трима диспечери вече са понесли своята административна отговорност. Тепърва предстои да се установи дали ще носят наказателна отговорност. Но следствените органи трябва да приключат следствието си", обясни министърът.

Споделяне

Още по темата

Още от България