Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Немарливост и остаряла техника виновни за влаковия сблъсък

16 коментара
Немарливост и остаряла техника виновни за влаковия сблъсък

Транспортният министър Александър Цветков определи като основни причини за тежката жп катастрофа между международен пътнически влак и служебна композиция на БДЖ човешка "немарливост" и остарелите системи за сигурност.

"Има и нарушение на технологичните правила от страна на трима диспечери. Все още не може да се изясни дали локомотивът, в който се е блъснал пътническият влак е тръгнал регламентирано или не", коментира във вторник пред бТВ Цветков. Според него сблъсъкът е станал "буквално за секунди, въпреки комуникационната връзка помежду машинистите".

При катастрофата в понеделник край гара Драгоил бяха ранени 26 души. Инцидентът стана около 7.50 ч. сутринта, когато влакът, идващ от Сърбия, удари композиция с един вагон, която всяка сутрин вози служители на железниците от Драгоман.

По думите на министъра органите са реагирали бързо и всички ранени са били извозени към съответните болници.

Шефът на "Гранична полиция" бе на мястото на инцидента и хората бяха извозвани с лични автомобили. Превозът на пострадалите хора ставаше с автобус на БДЖ, допълни Цветков. Той призна, че пътниците са чакали около час на гара Драгоман, но е оказана навременна медицинска помощ на всички. По думите му линейките са реагирали адекватно.

Цветков каза още, че машинистът на пътническия влак е скочил в движение, след като е видял локомотива срещу себе си. Преди това обаче бил задействал спирачките.

Системите за безопасност на българските железници са на по 30-40 години. Те са полуавтоматични, което означава, че с тях работят диспечери, в крайна сметка има малко или много субективен фактор и възможност за грешка, обясни транспортният министър.

Изграждането на модерна автоматична система за основните жп линии в България струва около милиард и двеста милиона лева, каза министърът. "Това на този етап не е възможно, да бъдат подменени всички системи. Това се прави с модернизацията и реконструкцията на железопътните линии".

"Това, което е реалистично да очакваме, е след приключването и на втория програмен период на оперативна програма "Транспорт" по-голямата част от основните трасета в България да бъдат модернизирани“, каза Цветков.

Това означава, че чак след 2020 г. може да се очаква някаква модернизация на жп сигнализацията.

“При липса на инвестиции в железопътната инфраструктура в продължение на 20 години не можем да очакваме, че през 2010 година инфраструктурата ни е на европейско ниво. Пак казвам, системите за сигурност наистина са остарели, но в случая системата е работила безотказно. Тоест не е виновна системата", каза Цветков.

"Тук става въпрос за немарливост. Това е нарушение на технологичните правила. Когато се нарушават технологични правила, това не се прави от незнание, това е нарушение, и точно затова се носи отговорност. И тези трима диспечери вече са понесли своята административна отговорност. Тепърва предстои да се установи дали ще носят наказателна отговорност. Но следствените органи трябва да приключат следствието си", обясни министърът.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

16 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ANTARES
    #18

    Какъв си ти, от къде падна? Напълно неадекватно поведение в условия на криза. И ти си доказателство за хроничния дефицит на министерски кадри в транспорта и в България. Назначават безлични послушници, брокерстващи в нечий интерес!

  2. Отворко
    #17

    Цветков твърди: "Осъвременяването на системите изисква огромни средства". Той явно не знае какво приказва (или подчинените го лъжат, използвайки неговата некомпетентност). От поне 30 години основните линии в БДЖ са оборудвани със системи за гарова централизация (с различна степен на модерност, но всичките с твърди условия за сигурност) и пътна блокировка от различен тип. Това, което се е случило, може да бъде резултат само на престъпно нехайство.

  3. Железничар
    #16

    говори за трима диспечери. На участъкът има само един диспечер, който в случая е в София. А на гарите има ръководители движение, които оперативна се подчиняват на диспечера.

  4. Пеньо
    #15

    Ако утре се ликвидира жепето колко българи ще го почустват?

  5. 123
    #13

    Ти какъв си???? не носиш ли отговорност за остарялата техника и квалификацията на подчинените си, или всички ГЕРБЕРИ прости говорите за министерствата си като наблюдаващи отгоре.

  6. един
    #12

    не може да се изясни... . А бе няма ли компетентни хора да вземат отношение? Ако показанията на гаровата инсталация и блокировката /биват различни типове/ не се записват,то има дневници в които се записва осигуряването на двежение на возилата.

  7. Smartguy
    #11

    Absolutno prav si. I ne samo Gerberite sa takiva - otgovornostta v BG ot komuniskto vreme dosega e neshto, koeto ne vyrvi zaedno s postovete vyv vlastta. Tova mnogo dobre go znaeme. No i dzhurnalistite podhranvat ohotno praznoslovieto ot strana na upravlqvashtite - za da slushame podobni izkazvaniq kataden ot vsi4ki politici.

  8. Владо
    #10

    Ще се окаже, че хората, които отговарят за сигурността на влаковете получават жълти стотинки.

  9. пътник
    #9

    това е резултата от непрекъснатото толериране на автобусната мафия. БДЖ - пълен крах. Мн.ясно че при 50 км/ч да се туткаш 5ч никой неиска и отива на автобуса. А мърсотията мизерията - без коментар. Всичко е разруха. А заплатите - не са толкоз малки щом няма текучество.

  10. misho.eu
    #8

    http://www.misho.eu/?p=176 - Принципът на Питър гласи, че всеки служител се стреми да се издигне йерархията докато достигне собственото си ниво на некомпетентност. Днешното уволнение на шефа на железопътната администрация показа, че министър Александър Цветков явно даже го е надскочил.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.