Нено Димов иска държавите, забраняващи дизеловите коли, да спрат износа им

Екотаксата за електромибили да е 0 лв., а за хибриди – минимална

Нено Димов иска държавите, забраняващи дизеловите коли, да спрат износа им

България ще иска въвеждането на нов европейски регламент, който да задължи държавите, въвеждащи забрана за движение на дизелови автомобили, да ограничат и износа им към други страни. За това ще настоява министърът на околната среда Нено Димов пред колегите си в Европейския съюз.

По думите му забраните за движение на дизелови коли "изкривяват пазара". Държавите, които въвеждат такива забрани, трябва да гарантират, че няма да извеждат такива автомобили в други страни от Европейския съюз, каза Нено Димов пред БНТ.

Някои градове вече въведоха забрана за движение на стари дизелови автомобили. В Брюксел забраната влезе в сила от началото на тази година за дизелови автомобили, произведени преди 1997 г., а от 2019 г. в града няма да могат да се движат и регистрираните преди 2006 г., както и бензинови, произведени преди 2001 г. Рим забранява дизеловите коли от 2024 г., а Париж - от 2030 г.

Нещо повече - редица страни обявиха намерения да забранят продажбата на нови коли с двигатели с вътрешно горене. Норвегия и Холандия се готвят да направят това през 2025 г., Германия - от 2030 г., а Франция и Великобритания – от 2040 г.

Целта е да се увеличи покупката на електрически автомобили и така да се намалят замърсяванията в големите градове, тъй като транспортът е един от основните виновници за мръсния въздух в градовете. Над две трети от държавите в ЕС имат проблеми с чистотата на въздуха. Сред тя е и България.

Една от новите мерки за стимулиране на покупката на екоавтомобили е промяна в екотаксите за тях. Предложението е за електромобилите екотаксата да бъде нула, за хибридите и за по-новите автомобили - минимална, а за по-старите - да се увеличи, каза Нено Димов.

Той обясни, че скокът на таксата за употребявани автомобили ще е драстичен при тези, които са по-стари от 5 години. За автомобили на възраст от 1 до 5 години цената при регистрация ще се запази.

В България се предвижда да бъдат въведени и стикери на база на евронормата, която покрива автомобилът. Смисълът на тези стикери е да дават информация за евростандартите на колите, които вървят по пътищата. Идеята е автомобилът да може да бъде различаван по екологичност и при регистрирано замърсяване местната власт да каже - коли с определен цвят стикер не могат да влязат в града, обясни Нено Димов. Той уточни, че по този въпрос са се разбрали с Министерството на транспорта.

Търси се вариант МВР да стане бенефициент по оперативна програма "Околна среда" и със средства от нея да се купуват газ анализатори, с които органите на реда да могат да проверяват на пътя дали колите отговарят на екостандартите, съобщи министърът.

По отношение на замърсяването на въздуха от битовото отопление амбицията е още за следващия отоплителен сезон да има изисквания към съдържанието на сяра и пепел в брикетите и въглищата. Имаме за цел до 2020 г. печките да отговарят на екодизайн, така че да имат по-голям отоплителен ефект и да замърсяват по-малко, каза Нено Димов. Според него въвеждането на стандарти е лесната част - трудната е контролът по спазването им.

Още от Бизнес