Необоснованото искане на ГЕРБ за билет от 1.60 в София виси на един глас в СОС

Как се формира тази цена, питат останалите политически групи

Снимка: БГНЕС

ГЕРБ може да не прокара поскъпването на билета за градския транспорт в София от 1 на 1.60 лв. от 1 май. Това стана ясно по време на заседанието на комисията по транспорт към Столичния общински съвет (СОС).

Предложението за икономическата рамка на обществения транспорт в столицата, в което е заложено и поскъпването на билета, беше одобрено с гласовете на шестимата съветници от ГЕРБ в СОС. Те имат мнозинство в комисията, но не и в СОС, където не им достига един глас.

Останалите политически сили се обявиха против. Причината е липсата на икономическа обосновка на предложението и яснота относно финансовите резултати на "Центъра за градска мобилност".

Нещо повече – вече над година столичният кмет Йорданка Фандъкова чака от общинското дружество да предложи нов модел за таксуване на пътниците – вместо карти и хартиен билет въвеждане на електронен за изминато разстояние, който се определя като по справедлив начин на заплащане. За това се говори от десетилетие и дори по времето на кмета Стефан Софиянски беше изхарчен европейски грант от няколко милиона лева за въвеждане на е-билет. Безвъзмездните средства обаче се оказаха достатъчни само за внедряване на електронна карта в трамваи и тролеи.

Днес поскъпването на билета се защитава от заместник-кмета по транспорта Любомир Христов с аргумента, че той се ползва инцидентно. Целта е насърчаване покупката на карти, чиито цени не се променят. За да се стимулира ползването им, се предлага въвеждането на три нови превозни документи. Това са карта "метро плюс" за метро и една линия наземен транспорт на цена от 43 лв., тридневна карта за всички линии от 10 лв. и карта "София" с отстъпки при посещения на културни и исторически забележителности от 20 лв., обясни Христов. Комбинираната карта за транспорт и музеи се предлага да бъде въведена от 1 октомври 2016 г.

Предвижда се също талоните да поскъпнат от 8 на 12 лева.

Растящи дългове

Въпреки смените в ръководството на общинското дружество през последните години, дълговете на "Центъра за градска мобилност" продължават да растат средно с по около 10 млн. лв. годишно и достигат над 126 млн. лв. към края на 2014 г., от когато е последният публикуван финансов отчет на дружеството.

Изпълнението на транспортната задача е излязло на столичани 200 млн. лв. Това е с 23 млн. лв. по-малко спрямо 2013 г., но е намален и изминатият пробег (с 1310 километра).

Приходите са се увеличили с 5.8 млн. лв. до 220.5 млн. лв. От тях по-малко от половината (95.6 млн. лв.) са от продажба на билети и карти, а останалите са дотации от Столична община и държавния бюджет.

Директори от актива на ГЕРБ са получавали средно по 4600 лева

Броят на работещите в общинското дружество се е увеличил с 63-ма души и достига 1222 през 2014 г. при средна работна заплата от 886 лв. месечно. В същото време 5-членният директорски борд, който трябваше да предложи новия модел за таксуване на пътниците, е получавал средно по 4600 лв., като всяка година има индексиране на възнагражденията им. Съветът на директорите на предприятието е съставен от активисти на ГЕРБ.

Тяхното предложение е всичко да остане по старому и цената на билета да се вдигне с 60 стотинки. Мотивират се с това, че едно пътуване реално струва средно 1.64 лв., докато сегашната цена е един лев.

Освен чрез билетите и картите, издръжката на градския транспорт в София става и чрез дотация от общинския бюджет. През последните години тя е средно около 100 млн. лв. годишно и е за сметка на всички столичани. Още около 25 млн. лв. идват от държавния бюджет за покриване на безплатните карти на полицаи и деца до 7 години.

Двоен ръст на глобата за нередовен пътник

Двойно поскъпване на глобата за нередовен пътник от 20 на 40 лв. предлага зам.-кметът Любомир Христов. Наказателното постановление при написването на акт пък се увеличава четворно – от 100 на 400 лв.

Христов отчете, че се работи активно по събиране на наложените санкции, включително и чрез съдия изпълнител. Така през последната година са събрани около 70 – 80 хил. лв. от над 10 хиляди наказателни постановления, каза Христов.

Целта е глобите да бъдат ефективни и събираеми така, че хората, които биха решили да пътуват гратис, да бъдат разубедени да го правят, обясни Христов.

Гражданите, ползващи градския транспорт, обаче имат съвсем различни преки наблюдения – контрольорите никога не успяват и дори не се опитват да глобяват някои категории пътници, като не става дума само за такива от ромската общност, но и агресивно настроени мъже и младежи и др.

Обновяването на автомобилния парк

През последните години, благодарение на средствата от Европейския съюз, беше направено значително обновяване на парка на градския транспорт в столицата. Купиха се нови автобуси, тролейбуси и трамваи. Пусна се безплатен интернет в тях. В новите автомобили работят и климатици през горещите дни и парно през студените.

Изтеглен беше и заем от 122 млн. лв. от Европейската банка за възстановяване и развитие за закупуване на още нови автобуси. Първите от тях се очаква да пристигнат през тази година. Така средната възраст на автобусите в столицата ще падне под 7 години до края на 2018 ж., каза Христов.

Как се формира тази цена, питат останалите политически групи

Възраженията на другите политически сили не са срещу поскъпването на билета, чиято цена не е вдигане от 2008 г., а от начина, по който се случват нещата.

"Не е ясно как е формирана цената от 1.60 лв. за един билет. ГЕРБ еднолично и самостоятелно поемат отговорността за поскъпването му", каза председателят на групата на БСП в СОС Калоян Паргов.

"Не подкрепяме налагането на новата цена чрез силов подход", коментира и съпредседателят на група "Пет" Симеон Славчев, който е от партията "Движение 21".

Реформаторският блок и АБВ, които подкрепят управлението на национално ниво, също са против поскъпването на билета без икономическа обосновка.

Групата на "Патриоти за София", в която влизат ВМРО и "Атака", също са противници на предложението заради падналата цена на горивата и настояват за преразглеждане на договорите с транспортните оператори.

Водачи на автобуси също са против предложената цена от 1.60 лв., тъй като ще ги затрудни при връщането на ресто. Предложението им е за някаква кръгла сума от 1.50 лв. или 2 лв., за да е удобно и на пътуващите и на водачите.

Предстои предложението да бъде обсъдено и от комисиите по финанси и по стопанска политика в СОС. Крайното решение се очаква да бъде взето от СОС на 14 април.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес