Дистрибутори:

Неравностоен контрол на пазара на горива стимулира контрабандата

Алармираха за нелегално разтоварване на танкери на наши пристанища, БСП ще инициира законови поправки

Неравностоен контрол на пазара на горива стимулира контрабандата

Държавата да осъществява еднакъв контрол върху всички работещи на пазара на горива, искат от Българската петролна и газова асоциация (БПГА). Според организацията, чиито членове са най-големите производители и дистрибутори на горива у нас, в момента различните участници на пазара не се третират равностойно и това създава предпоставки за развитието на контрабандата. Представители на БПГА се срещнаха в петък с депутати от Българската социалистическа партия, за да им представят проблемите си, а идната седмица предстоят подобни разговори и с депутати от ГЕРБ, ДПС и АБВ, поискана е среща и с Реформаторския блок.

След дискусията по проблемите в сектора в петък, лидерът на БСП Михаил Миков обяви, че социалистите ще внесат законови поправки за еднакъв подход към всички производители и дистрибутори на горива.

"Очевидно е, че незаконният внос и дистрибуция на горива се увеличава през последните месеци и трябва да бъдат предприети мерки”, заяви пред журналисти в парламента след разговорите с БПГА Михаил Миков. Той обаче не уточни откога точно се наблюдава тази тенденция и с колко е нараснала контрабандата на горива.

Председателят на асоциацията Андрей Делчев посочи пред Mediapool, че неговата организация ползва данните на финансовото министерство за сивия сектор в отрасъла, оповестени от Владислав Горанов в дискусията около намерението на ГЕРБ да сложи уреди за измерване на продаваните от ведомствените бензиностанции горива. В крайна сметка управляващите решиха тези обекти само да се регистрират, но от статистиката на ведомството стана ясно, че в момента 35% от пазара на горивата в транспорта е в сивия сектор. "Това означава, че за всеки трети литър гориво, използван у нас, не се плаща акциз, от което губи хазната и всички данъкоплатци", каза Делчев, но не можа да се ангажира с информация от кога това е така.

Той обаче също смята, че контрабандата на горива се увеличава и посочи, че членове на асоциацията алармират за забелязани от тях случаи, в които танкери с горива декларират, че влизат за ремонт на пристанищата Бургас, Варна и Русе, а всъщност разтоварват суровината директно в автоцистерни на места, където няма уреди за измерване на получаваните количества горива.

Миков също посочи, че партията му ще поиска да се засили контролът върху всички пристанища у нас и въобще входните точки на енергийни суровини и те да имат измервателни уреди за влизащите на тях горива.

"Част от промените, които БСП ще предложи, ще бъдат свързани с еднакъв контрол върху митнически и данъчни складове, защото се оказва, че в момента режимът е различен. При едните има монтирани уреди, а при другите няма такива. Трябва да се въведат уреди на всички места”, заяви лидерът на социалистите.

От БПГА отново изразиха несъгласието си с направените от правителството на Борисов отстъпки за ведомствените бензиностанции, които вместо са бъдат принудени да монтират измервателни уреди за отчитане на продадените количества горива, минаха на регистрационен режим. До крайния срок за вписването на ведомствените бензиностанции, който изтече на 9 март, са се регистрирали 6600 тази обекти. Според Делчев обаче поне още 4 хил. ведомствени бензиностанции са останали в сивия сектор и през тях минават част от каналите на контрабандата на горива.

От БПГА смятат още, че лансираните от финансовото министерство промени в наредбата за монтирането на измервателни уреди в данъчните складове, изискващи алтернативно електрозахранване за нивомерите при спиране на тока, създават административни тежести за фирмите, които работят на светло, и толерират неизрядните складове.

Асоциацията не е съгласна също така с предложените от Реформаторския блок промени в Закона за акцизите и данъчните складове, според които трябва да има измервателни уреди на всички отклонения на тръбопроводите на "Лукойл", а не само на входа и на изхода на системата. Поправките бяха обсъдени преди ден на второ четене в парламентарната комисия по бюджет ни финанси и отложени след бурен дебат, заради поискана от "Лукойл" отсрочка от поне 6-7 месеца за монтирането на тези уреди.

"Това е все едно държавата да накара хората да си монтират за тяхна сметка електромери във всяка от стоите на жилището, за да се сравняват техните данни с електромера на входа на жилището или общото табло в блоковете", аргументира се Делчев пред Mediapool. Според него това са излишни разходи, които бизнесът ще направи, ако, правителството така реши, но със сигурност после ще си ги избие в крайните цени. "Отсега ви давам отговор на въпроса, който ще дойде през лятото – защо горивата поскъпват?", допълни представителят на БПГА.

Организацията отново повдига и въпроса за приемане на законодателна промяна, с която да се възстановява ДДС на товарните автомобили от страни извън Европейския съюз, които зареждат гориво у нас. Заради липсата на такава възможност в момента турските превозвачи например ни прескачат и не зареждат горива у нас. Според Делчев има европейска практика за връщане на ДДС при зареждане на гориво от автомобили от трети страни, както и механизми за контрол, които да предотвратяват източването на пари от българската хазна, ако се предприеме тази мярка. По думите на председателя на петролната и газова асоциация, подобен механизъм ще донесе 800 млн. лв. годишно под формата на акцизи.

Асоциацията предлага също така, подпомагането на фермерите чрез намаляване акциза върху използваните от тях горива да става не чрез ваучери, а с издаването на специални карти за зареждане на гориво, по които да се превежда съответната сума за годината на селскостопанския производител. В момента много бензиностанции отказват да приемат ваучерите за горива, тъй като смятат, че те са лесни за фалшифициране, което съответно ощетява фермерите.

По думите на Миков трябва да се помисли и как в агенция "Митници” да не се концентрират всички функции по писане на правилата, контрол върху тях и наказване. "Очевидно е, че функцията по писане на правилата трябва да остане за парламента и Министерския съвет, респективно Министерство на финансите”, допълни той.

Според Миков трябва да се засили и контролът върху качеството на продаваните горива, за да не се съсипват двигателите на автомобилите.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?