Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Неравностойната битка за новия завод на "Фолксваген"

Росен Плевнелиев: Решението на компанията в полза на Турция отслабва Европейския съюз

14 коментара

Критиките срещу решението на Фолксваген да строи новия си завод в Турция се увеличават.

Макар окончателната позиция на Надзорния съвет на концерна да не е официално обявена, вече е ясно, че германският автомобилен гигант очевидно е предпочел Турция пред България.

"В продължителни месеци на пазарлъци "Фолксваген" остави България и Турция да наддават една срещу друга", пише в тази връзка германският "Тагесцайтунг".

Изданието отбелязва и причината, поради която везните са натежали в полза на Турция. Според неназовани източници от Еврокомисията, Ердоган е обещал на "Фолксваген" преки държавни субсидии в размер на 400 милиона евро, както и покупката на 40 000 автомобила за турското правителство.

 

"Неравностойна битка"

 

Евродепутатът от партията на "Зелените" Райнхард Бютикофер е силно притеснен от решението на най-големия в света автомобилен концерн.

Бютикофер е особено възмутен от факта, че страна като Турция, която погазва човешките права, свободата на печата и принципите на правовата държава, излиза победителка от съревнованието с държавата-членка на ЕС България - и то само защото турското правителство обещава субсидии, които в този размер не са позволени в ЕС.

"При това Турция е в Митническия съюз на ЕС и всъщност би трябвало да спазва правилата за горните граници на държавните субсидии", казва Бютикофер.

А тази горна граница възлиза на 250 милиона евро, което е значително по-малко от 400-те милиона, обещани от Турция. И докато Ердоган просто е игнорирал това ограничение, България е била длъжна да се съобрази с него, заключава изданието.

Преди няколко дни по същия повод критика отправи и председателят на фракцията на ЕНП в Европарламента Манфред Вебер. Политикът от германския ХСС дори призова еврокомисарката за защита на конкуренцията Маргрете Вестагер да провери дали обещаните от Турция субсидии не нарушават европейското право.

"Не е логично нашите страни-членки да са длъжни да се придържат към строгите правила за конкуренцията и субсидиите, а Турция да отпуска субсидии за едно производство, които ще се изнася на европейския пазар", посочва Вебер.

 

За "неравностойна битка" говори и бившият български президент Росен Плевнелиев. В разговор с германския "Ханделсблат", който е озаглавил статията си "България не се предава в битката за "Фолксваген", Плевнелиев разказва, че правителството в София е направило всичко възможно, за да засили натиска над компанията.

Българска делегация дори е била в Берлин, но от канцлерството се чули само общи фрази и уверението, че ставало дума за "решение на бизнеса".

 

"Решението на Фолксваген в полза на Турция отслабва Европейския съюз", казва Плевнелиев пред "Ханделсблат".

Той добавя, че "Ердоган не се придържа към европейските правила. Хиляди са в затворите, а сега ще бъде подкрепен с една милиардна инвестиция от Германия".

 

В тази връзка "Ханделсблат" пише, че автомобилната индустрия е сред малкото бурно развиващи се сектори в България. Сред най-известните инвеститори са фирми като "Магна", "Фесто", "Грамер" и "Костал". В страната се произвеждат и спирачки за "Порше", както и софтуер за "Мерцедес-Бенц".

 

Едно от големите "предимства" на Турция

 

Инвестицията на "Фолксваген" отива в Турция не само заради огромната държавна субсидия, твърди на свой ред "Тагесцайтунг".

Изданието обяснява, че едно от големите предимства на Турция е всъщност сериозен недостатък. В тази страна стачките на практика са забранени, а чуждестранни концерни, в това число и от Германия, безскрупулно се възползват от предимствата, които произтичат от репресиите срещу синдикатите, пише германското издание.

"Резултатът от тези репресии: ниски надници и заплати. Дори и за високо квалифицирани кадри. По данни на турския синдикат на работниците в металопреработващата промишленост в турски заводи, сравними с бъдещия на "Фолксваген", се плаща средна надница от 2.40 евро на час, а новоназначените получават дори само 1.40 евро. И макар разходите за труд да не са най-важният фактор, Турция определено предлага райски условия за предприемачите", пише не без ирония "Тагесцайтунг".

*Текстът е публикуван в "Дойче веле"

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. dimitardi100
    #14

    Никога не е имало съревнование между България и Турция! Всичко беше театър , за да се извлече максимума от Ердоган ! Бъдещето е на хибридите и електроавтомоилите, така че ако в България дойде световен концерн в тази област като Хюндай например сегашната "загуба" на България може да се превърне в предимство !

  2. [email protected]
    #13
    Отговор на коментар #12

    След като си гледал "клипчета",не виждаш ли че всеки работник прави,само и единствено строго ограничена дейност по създаването на автомобила.Отделно самите автомобилни заводи ЗАДЪЛЖИТЕЛНО обучават персонала си.Също така ако си бил на поставянето на задния мост,и те сложат да слагаш стъкла и табла,на линията,задължително те преквалифицират.Съвсем естествена дейност за всяка професия,когато от една дейност започваш да вършиш друга!

  3. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #12
  4. Практик от София
    #11

    Не, съвсем не турското лоби във "Фолксваген" спечели битката за местоположението на новия завод. Съвсем друго, базбая мощно лоби в автомобилния концерн целенасочено повлия и попречи България да бъде избрана от германците... Дами и господа, познайте от първия път за кое "лоби" иде реч!

  5. [email protected]
    #10

    Знаете ли как учиха в Търговище,се.ляните които цял живот са доили крави и овце да нареждат кабели?Може би и още е така. На една дъска,бяха забили пирони и бяха оцветили всеки с цвят какъвто кабел трябва да минава,и така правят кабели за автомобили.:))))))

  6. [email protected]
    #9
    Отговор на коментар #8

    Аз като чета статията,става дума за евтина работна ръка,а не за квалифицирани кадри.А иначе,ми бяха разправяли една случка,как в "Алумина Шумен"(който е турски),докарали един "инженер" който бил завършил в Турция.И се оказало че нищо не разбира,и не знае защо е на работа в завода.Само че е "инженер" и взимал тройно повече заплата от работниците.Толкова за турската образователна система.

  7. Преслав
    #8

    Примерът с Полша, Словакия, Унгария, Румъния е много удачен. Те как привличат инвеститори при спазване регулациите на ЕС. Светльо, нямаш идея за капацитета на Турция. Ако можеше само да се поразходиш из някой от университетите им нямаше да напишеш това. Влагат се огромни средства, в БГ само могат да мечтаят за такива. Турция е огромна и със сигурност е много по-лесно да се намерят 2-3-4000 души с квалификация, отколкото в България.

  8. [email protected]
    #7

    Като започне някой да ми пише,че сме нямали подготвени кадри.Да не би в Турция да има?
    Викате,отиват германците построяват завода,и хоп всичко кадри вече квалифицирани и наясно с това как се правят автомобили???
    Трябва да си много наивен човек,за д аповярваш в такова нещо.Д ане казвам че в София 6-7 хиляди работници,много по квалифицирани от амуджите ще се намерят за месец.Стига заплатата да е добра.
    Само че като се прочете статията,става ясно че,там "специалистите" ще работят за БЕЗ ПАРИ.Другите

  9. Дядо ми Петър
    #6

    Абе, Плевньо! Ако не си гледал предаване на Дисковери или Нейшънъл за някой от водещите автомобилни производители - гледай. И тогава вероятно ще ти стане ясно, че тази лъжица не е за нашата уста. Най-малкото защото нямаме и една десета от необходимите квалифицирани специалисти. И че ако заводът е в Кремиковци, ще трябва, както едно време, всички материали и готова продукция да се транспортират от и до морето. При днешното състояние на пътищата ни, особено ЖП.

  10. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #5

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.