Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Несъстоятелността ще стане основен инструмент на икономическата политика

0 коментара

Г-н Стефанов, какво налага отделянето на следприватизационния контрол в отделна институция, както е записано в предизборната програма на НДСВ?

Първата причина е, че контролът върху изпълнението на приватизационните договори се осъществяват от тези, които ги сключват. Това е определен конфликт на интереси. Агенцията за приватизация има право и да променя договорите чрез подписване на анекси, което излиза извън рамките на приватизационната конкуренция между участниците в сделките. Този проблем не е регламентиран. Чрез анексирането на договорите работническо- мениджърските дружества се оказват в условията на меки бюджетни ограничители. Опрощават им се непрекъснато ангажименти по първоначално подписаните договори и това става за сметка на държавата, която не получава договорените работни места и инвестиции.

Втори аргумент за отделянето на следприватизационния контрол е, че в резултат на бързата приватизация икономиката е прехвърлена в частни ръце, но не работи. Тепърва трябва да се предприемат усилия за преструктуриране и за оздравяване. Това, че тя е частна не означава, че държавата няма ангажименти към нея. Тук трябва да заработят вторичните пазарни механизми - механизмите на конкуренцията.

Несъстоятелните собственици трябва своевременно да излизат от бизнеса и на тяхно място да идват други - това е сърцевината на пазарната икономика. Досега свеждахме философията на пазарната икономика преди всичко до частната собственост, а тя трябва да се съчетае със създаването на конкуренция. Това ще отнеме много време. Ако досега основен инструмент на икономическата политика беше приватизацията, то сега трябва да стане несъстоятелността.

Това означава ли, че една от главните задачи на новата структура за следприватизационен контрол ще бъде именно да инициира процедури по несъстоятелност?

Една от функциите на новата структура ще бъде да следи за изпълнението на приватизационните договори. Новите собственици трябва да бъдат поставяни в условията на твърди бюджетни ограничители - т.е. да излизат от бизнеса, когато не са конкурентни. Новата институция трябва да бъде ангажирана и с формиране на държавната политика по преструктуриране на следприватизационната икономика. Трябва да се правят проучвания на тази икономика и да се предлагат на правителството мерки за нейното оздравяване. Тази институция би трябвало да създаде условия механизмите на несъстоятелността да работят. Сега тяхното действие е под всякаква критика. Ако приватизацията имаше много недъзи, то несъстоятелността има още повече - пълен произвол, некомпетентност и на институциите, и на синдиците.

Това означава ли, че ще се наложат промени на Търговския закон в частта му за несъстоятелността?

Би трябвало да се внесе пакет от законови изменения, които да създадат механизми за следприватизационното преструктуриране. Оздравителните планове сега се приемат, без законът да определи някакъв срок за тяхното изпълнение. Несъстоятелността е начин за колективно уреждане на взаимоотношенията длъжник - кредитори. В практиката обаче има много случаи, когато на отделни кредитори съдът издава изпълнителни листове и те сриват изпълнението на оздравителния план. Това е недопустима практика в международен мащаб.

Голям е и въпросът за компетентността на синдиците. Според мен трябва да има система за тяхното лицензиране. Освен това трябва да има професионално институция, на която да бъде поверена тази задача и тя да следи за спазването на определени професионални норми и морал. Иначе се опасявам, че ще се тръгне към атакуване на сделки, пълен произвол, което е много опасно.

Как ще се разпределят правомощията между различните играчи в приватизационния процес - Министерски съвет, отделните министерства, Агенцията за приватизация, следприватизационния контрол и Народното събрание?

Може би България беше изключение с практиката министерствата да се занимават с управлението на държавна собственост. Това отнемаше почти 100% от усилията им и те не можеха да се занимават с основната си дейност - формулиране и прилагане на държавната политика. Агенцията за приватизация трябва да се занимава със сделките, но там не са нужни радикални промени, защото процесът е на привършване. Ако тръгнем да правим радикални промени, има опасност най-малко да забавим раздържавяването.

Преструктурирането на приватизираната икономика трябва да се възложи на друга институция. Преди 10 години се срещнах с бившия министър на финансите на Чили професор Ролф Лудерс. По думите му сред факторите, които са допринесли за успеха на чилийската реформа, на първо място стои наличието на съвършена система за несъстоятелност. У нас е вкоренена една неправилна идеология за свещенност на частната собственост. Частната собственост при капитализма е органически свързана с конкуренцията. Тя е свещена, докато е състоятелна. Трябва да има механизми, които да фиксират максимално бързо несъстоятелността.

© Copyright Mediapool

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.