Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Неслучващото се е-управление ще глътне още 30 млн. лв.

От изготвените 180 електронни услуги за гражданите и бизнеса работят едва 14

12 коментара
Неслучващото се е-управление ще глътне още 30 млн. лв.

След като правителството на ГЕРБ наля над 75 млн. лв. в електронното управление и въпреки обещанието то не се случи, сега новата тройна коалиция ще вложи още 30 млн. лв. от европейските фондове като целта е през следващата година планираните 180 електронни услуги вече да може да се ползват. Това става ясно от отговора на Министерството на транспорта, съобщенията и информационните технологии (МТСИТ) на въпроси на Mediapool.

Финансирането на е-управлението става основно с европейски средства чрез оперативна програма "Административен капацитет". По нея досега са договорени проекти за над 100 млн. лв. В началото на октомври беше обявена поредна процедура за още 10 млн. лв. за нови електронни услуги на администрацията. Отделно МТСИТ разработва проект за 20 млн. лв. за надграждане на съществуващите системи на електронното правителство.

Поредно удължаване на сроковете

От двата големи проекта за е-управление, започнати по времето на ГЕРБ, вече приключи този за подобряване на административното обслужване по електронен път, което струваше 10.6 млн. лв. По него беше обновен порталът за е-управление - www.egov.bg , на който в момента са качени 164 електронни услуги за бизнеса и гражданите предоставяни от държавната и общинската администрация. За да се ползват те обаче е задължителен електронният подпис, регистрация или т.нар. електронно ЕГН, което представлява електронна карта с личен код за достъп до системата. По проекта бяха направени 5000 електронни карти, раздадени безплатно на журналисти, лекари, адвокати, брокери и чиновници. Целта беше те да тестват как работи системата. Тези карти са валидни до февруари 2016 г.

На практика обаче се оказва, че голяма част от качените е-услуги са неизползваеми, основно на общините. Причината е, че другият проект за развитие на административното обслужване по електронен път за 18.4 млн. лв. все още не е приключил и е получил поредната отсрочка за изпълнение. Този проект предхождаше този с картите, но по неясни причини сроковете му за изпълнение непрекъснато се отлагат. Сега новата крайна дата е януари 2014 г. Тогава се очаква граждани, бизнес и администрация най-после да имат достъп до всички услуги, качени на сайта egov.bg.

Към момента най-търсените е-услуги от страна на гражданите са одобряване на технически и работни инвестиционни проекти за обекти на техническата инфраструктура за повече от една област, плащане на данъци и осигуровки по интернет с дебитни карти, представяне на справка за здравно или за социално осигуряване, както и подаване на "декларация/искане по §19и, ал.2/ал.4 от ПЗР на ЗЗО по електронен път".

За бизнеса най-търсените е-услуги са регистрация на ДДС върху електронните услуги, издаване на предварителни разрешения за геозащитни мерки и дейности и за строителство на сгради и съоръжения в свлачищни райони, категоризация на заведения за хранене и развлечение в пловдивските райони "Южен" и "Западен", както и одобряване на технически и работни инвестиционни проекти за обекти на техническата инфраструктура за повече от една област. Това показва справка на сайта за е-управление.

Въпреки че Столичната община и служебният министър на електронното управление откриха ползването на е-услуги по този проект, засега това е невъзможно. От общината коментираха пред Mediapool, че причината е в забавянето на изпълнението на поръчката от страна на Министерството на транспорта.

Освен разработването на 50 административни услуги от Столична община, по проекта трябваше да бъдат вързани и 35 ключови държавни регистъра от общо 140. Целта беше данните да се обменят електронно и хората и бизнесът да не се разкарват от едно място до друго. Например връзването в една мрежа на регистъра за гражданска регистрация, моторните превозни средства, имотния и търговския регистри, кадастъра и личните данни, както и общините. Именно включването на администрациите в една обща база данни се е оказало пречката за успешното приключване на проекта и за това е поискана поредната отсрочка за удължаването му, коментираха експерти пред Mediapool.

Голям интерес към е-референдум

В рамките на проекта за подобряване на административното обслужване беше разработен е-референдум, но той все още също не може да заработи заради факта, че не е приключил предхождащия го проект, обясниха от МТСИТ.

Иначе има голям интерес към е-референдум, включително и по актуални теми в момента, посочиха от МТСИТ.

Надграждане за още 30 млн. лв.

Междувременно МТСИТ е подготвило нов проект за надграждане на е-управление за 20 млн. лв. Сред новите системи, които ще бъдат създадени в рамките на бъдещия проект, са проверката на валидността на документ по електронен път, както и eлектронно връчване на документи. Една от дейностите предвижда разработване на мобилна версия за ползване на портала на електронното управление от смартфони и таблети, се казва в отговора на МТСИТ до Mediapool. Този проект ще се финансира по оперативна програма "Административен капацитет.

Другата процедура по програмата е за 10 млн. лв. и по нея ще могат да кандидатстват централните администрации, като те ще получат до 800 хил. лв. за разработване и внедряване на електронни административни услуги.

Регламентация на е-карта

Липсата на законова регламентация за е-карта – кой има право на нея, как се издава и от кого е друга причина, която затруднява развитието на е-управление. По тази причина Министерството на транспорта е подготвило промени в Закон за електронното управление, с които се разписва механизмът за интеграция на електронната идентификация към електронните системи на институциите, които предоставят административни услуги, е посочено в отговора от МТСИТ. В момента проектът е изпратен за междуведомствено обсъждане на министерствата.

Скъпият е-подпис също е пречка за масовото използване на е-услуги. Причината е, че услугата е сравнително скъпа за хората, а възможностите да го ползват са малко. Неудобство е, че и срокът му на валидност е една година. Затова сега е-подпис се ползва предимно от фирмите, като около 200 000 компании имат е-подпис. С негова помощ те могат да подават декларации в НАП, НОИ, НЗОК, Агенцията по вписванията, като ползват предоставените е-услуги.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #12

    Почти седем десетилетия откак комунистите са стиснали българина за гушата и го душат ли душат. От ограничения достъп на кислород(свобода), българина си е загубил разсъдъка. Както правилно забеляза бизнесмена от Мадрид, нещо много му е повреден чипа на българина. С каквато и добра кауза да се заеме намира начин да я опорочи. В случая с електронното правителство, колко поредни правителства видяха една бездънна каца от която да гребат, да гребат безспир?

  2. Анонимен
    #11

    Не знам за какво са изхарчени въпросните 100 милиона, но според община Русе моята лична карта е издадена на 27.07.1800 година.....

  3. Анонимен
    #10

    Ще има, ама друг път! Тия тикви как ще дерат народа после? Вълците да сковат ограда на кошарата? "А дано, ама надали"...

  4. Анонимен
    #9

    Още няма работещи е/услуги, защото така корупцията ще се избегне отдалеко. Кой писарушка ще се откаже просто така от тлъстите бакшиши? Да не говорим за банките и идиотските държавни такси... Не са дават лесно, които спъват иновациите - но баламите са тези, които не стават да негодуват срещу явната манипулация, и поредна лъжа, за която никой никого и никога не подвежда под отговорност - "Хей, какво става със срока?"

  5. Анонимен
    #8

    Нямаме електронно правителство до сега, защото никъде в света не е направена електронна Мафия!!! Кога ще гласуваме за НС по Интернет???

  6. Анонимен
    #7

    Другари от тройната коалиция (СерГЕЙ Станишев- потомствено комунистическо еврейче, Лютфи Местан-агент Павел и председател на турско-мюсолманска партия, Болен Лидеров-руски агент и нацист) и марионетката ви Олигарски-Оглушарски, престане да огрбвате народа. Слава Богу скоро, много скоро ще отидете в историята и ние ще възкръснем.

  7. Анонимен
    #6

    Oще много дълго време трябва да мине, за да се оттървеме от дебелогъзите служителки в държавната администрация. Вероятно след като ги пенсионират, ще може да се отвори път за е-услуги.

  8. Анонимен
    #5

    Ако чакате да се случи нещо, което да ограничи кражбите и грабежа в България, то никога няма да се случи, защото най-големите крадци и рушители на България са в партиите, парламента и администрацията на държавата! Електронното управление би означавало свободен достъп не само до административно обслужване, но и до информация за това къде и как се харчат парите ни, събрани от данъци , за осигуровки и пенсии. А точно това, партиите, пръкнали си от утробата на "славната ни комунистическа партия", никога няма да допуснат. Иначе "кльопачката" ще свърши и ще лъснат голите им и крадливи з.а.д.н.и.ц.и.

  9. Анонимен
    #4

    "Неслучващото се е-Управление" , не се случва не заради друго , а защото няма воля да се случи и не случайно, така ще продължаваме да наливаме пари за това и то винаги ще бъде "Неслучващо се"..., но ако беше в някоя друга нормална държава то отдавна да е заработило..., от кога се говори за това е-правителство и само толкова! Аз бих казал че това е само един такъв пример за липса на желание да се доведат нещата до край! В България има много такива кравчета ...

  10. Анонимен
    #3

    Нямали сме пари, а?! Криза имало! Дай ми ти на мене един такъв проект да "изработя" - и повече не ме търси!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.