Неясно още какъв орган ще надзирава пътната безопасност

Хем ще е от експерти на сегашните отговорни звена, хем подчинен на премиера, хем независим

Томислав Дончев, архивна снимка БГНЕС

След зверската катастрофа край Своге, взела 17 жертви, правителството смята да създаде нов държавен орган за надзор над пътната безопасност, който едновременно се планира да на пряко подчинение на премиера и да е независим, но да е съставен от експерти на досегашните държавни структури с отношения към темата като КАТ и вътрешното, регионалното, социалното и образователното министерства, пътната агенция и други ведомства.

Концепцията на новия орган тепърва ще се изяснява, стана ясно от думите на вицепремиера Томислав Дончев пред журналисти в Министерския съвет в сряда след състояла се извънредна среща при министър-председателя Бойко Борисов

Още не ясно какъв ще е този орган - държавна агенция, комисия или нещо друго, но ще е максимално приближен до Министерския съвет и вероятно ще е подчинен пряко на премиера, посочи Дончев.

По думите му към този орган ще са всички държавни служби, които имат отношение към безопасността по пътищата.

"По този начин няма да има типичното, особено в критична ситуация, разделяне на отговорностите. Сложният въпрос от всички ведомства кой е най-отговорен за нередностите и, не дай, Боже, за инцидент. Логиката не е толкова да изземе функции. КАТ си остава в МВР. Основната функция е да упражнява силен контрол по отношение на всички останали държавни служби по темата пътна безопасност и да ги контролира, да им предписва, за да могат по-добре да си вършат работата", каза Дончев.

Предстои "изчистване на техническите детайли" - тип структура, състав и детайлно изчистване на правомощията, посочи вицепремиерътотносно тази ясно по-скоро своеобразна шапка да формира политики и да дава предписания за пътната безопасност на останалите звена в държавната структура, ангажирани с тези въпроси.

Още днес започваме техническа работа по идеята, за да излезем с проекторешение, включително и законодателно, каза вицепремиерът. Детайли по въпроса се очакват идната седмица.

Основната логика в предложението е, че е много трудно един министър сам да предпише неща сам на себе си или да се критикува или сам да се накаже., обясни още Дончев.

Това ще е външен, в известна степен независим орган, който да има правомощия да предписва на министри и на министерства, но в него ще влизат експерти от сегашните ведомства и "нови щатове няма да има".

Като друга мярка за справяне с пътните катастрофи регионалният министър Николай Нанков обяви извършването на мониторинг, "а защо не и паспортизация на пътищата в България". По думите му още следващите дни ще бъдат обявени "крути мерки" за въвеждане на паспортизация на всички бъдещи обекти. Няма да се спрем на проверките на една или две фирми, а на всички, закани се той.

Нанков коментира и инцидента от събота край Своге, за който се подозира, че е допринесло и лошото състояние на ремонтирания само преди две години път, но засега овбинение е повдигнато само на шофьора, който е карал 13 км над разрешената скорост на завоя от 40 км/ч.

Той посочи, че на Националната следствена служба са предадени по надлежния ред документи, че проучванията на пътната настилка, направени от Института по пътища и мостове към Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), показват, че материалите не отговорят на нормативните изисквания и на спецификациите на АПИ за тежко и много тежко движение.

Нанков съобщи още, че една от фирмите от консорциума, правила пътя край Своге, още в понеделник е започнала ремонт, по предписанията на пътната агенция.

Днес в МРРБ получихме писмо, че и другата фирма започва ремонт, макар това да е "след дъжд качулка", каза още Николай Нанков. Санкции към фирмите обаче ще има, защото са се забавили. Задължително ще има и нормативни промени в правомощията на възложителите по обществени поръчки, каза министърът. Факт е обаче,че това е първият случай за година и половина, в който строител отказва да отстрани дефекти в определен срок, допълни той.

Още по темата
Още от България