Незаетите търговски площи в София нараснаха след затварянето на "Карфур"

Засилващо се скандинавско присъствие у нас в търговията на дребно, моловете губят наематели

Незаетите търговски площи в София нараснаха след затварянето на "Карфур"

Свободните търговски площи в столицата се увеличават през третото тримесечие на годината. Основната причина за това е продължаващото освобождаване на обекти от веригата "Карфур" (Carrefour) и свиването на търговската мрежа на "Пикадили". Това показват проучвания на консултантските агенции за бизнес имоти MBL|CBRE и "Фортън", представител на "Кушман и Уейкфилд".

Двете агенции дават различни нива на свободни площи в София. Различават се и оценките им за запълването на помещенията.

Според MBL|CBRE незаетите търговски площи нарастват значително в сравнение с предходното тримесечие от 13.3% на 18% в София, докато в провинцията делът им несъществено намалява от 19.5% на 18.9%. Очакванията на експертите от MBL|CBRE са делът на свободните площи в София да се запази на сравнително високо ниво, а в близко бъдеще интерес ще представлява запълването на освободените от "Карфур" магазини.

Според "Фортън" през третото тримесечие на 2016 г. заетостта е намаляла до 90% при средни нива 93-95% година по-рано. Това обаче е само временно явление и освободените пространства ще бъдат заети сравнително бързо от нови наематели, смятат експертите на "Фортън".

Общият обем на търговските площи запазва нивото си от 760 хил. кв.м към края на септември 2016 г., сочат данните на MBL|CBRE. Според "Фортън" липсата на нови проекти задържа общите обеми на нивото от 718 хил. кв.м.

Така в страната средно на 1000 жители се падат 100 кв. м магазини, а в София на същия брой хора двойно повече – 276 кв. м търговска площ.

Очакванията са тези показатели да не се променят в следващите години. Единствените анонсирани проекти са на турския инвеститор "Гаранти Коза". В "Гранд Каньон" в жк."Младост" и "Площад София" на бул."Тотлебен" се планират търговски зони, всяка от които с площ от 35 хил. кв.м. Приключването на проектите се планира за 2019 и 2020 г.

Веригите супермаркети са най-активни на пазара

Веригите супермаркети остават най-активните участници на пазара на търговски площи и през третото тримесечие. Именно сред тях се наблюдават размествания в освободените магазини.

В "София Ринг Мол" на мястото на "Карфур" влиза "Лидл". "Била" заема мястото на "Пикадили" в "Сердика център". "Пикадили" пък има намерение да влезе в половината от освободената от "Карфур" площ в "Парадайз център". Българската верига "АБО" има намерение да се нанесе в магазините на "Карфур" в "България Мол" и в The Mall на бул."Цариградско шосе".

Експанзията на "Била" продължава и компанията отвори три нови магазина в периода юли – септември. По този начин затвърди първата позиция по брой опериращи обекти.

В същото време "Кауфланд" (Kaufland), който води по обща площ на търговските си помещения, обяви своето намерение да отвори два нови обекта във Варна в рамките на една година.

Дрогериите Lilly и dm също продължават да се разрастват в страната.

Засилващо се скандинавско присъствие в България

Освен активността на веригите, през изминалия период се наблюдава засилващо се скандинавско присъствие на българския пазар, посочват от MBL|CBRE.

Шведският гигант "Икеа" (IKEA) добави още един център за поръчки в страната – първият в Бургас. За първи път веригата отвори обект в мол, като зае освободените площи на "Карфур" в "Галерия Мол".

Датската компания "Юск" (JYSK) увеличи своя пазарен дял с девети магазин във Варна. Средносрочните планове на компанията са да има 35 обекта у нас.

Най-голямата верига ресторанти за бързо хранене във Финландия и балтийските републики – "Хесбургер" стъпи на българския пазар с отварянето на първия си ресторант в Стара Загора. Плановете ѝ са да открие поне 4 обекта през следващата година, съобщи "Колиърс".

Само един нов мол отваря врати, друг беше модернизиран

През септември беше представена визията на ребрандирания "Сити Център София", който вече е с ново име "Парк Център" до хотел "Хемус". Сред основните промени в търговския център са реновираната фасада и общи части на сградата, местоположението на ескалаторите, разместване и нови наематели. В "Парк Център" вече са представени търговски марки като Betty Barclay, Scandal, The North Face, CCC, Sport Depot, Reserved, детският център Capella Play и други.

Единственият мол, който отвори врати тази година, е "Марково тепе" в Пловдив в края на октомври. Сред марките, които отварят магазини в новия търговски център са Tom Tailor, Guess, Liu Jo, Yves Rocher и др.

Най-голямата сделка в сегмента на търговските площи е новият магазин на "Джъмбо" в Стара Загора. Очаква се той да отвори врати в края на ноември в "Парк мол" на площ от 11 600 кв.м.

Високият клас модни марки остава активен предимно в столицата, докато средният клас и бюджетните брандове продължават експанзията си в страната през третото тримесечие. Сред по-значимите сделки за периода са влизането на LC Waikiki в "Ритейл Парк Пловдив", обувният бранд CCC в "Панорама Мол" в Плевен.

Интересът към столичния булевард "Витоша" остава висок

На пазара на търговските улици столичният бул . "Витоша" остава във фокуса на наемателите, въпреки липсата на подходящи свободни площи, показва проучването на "Фортън".

Интересът задържа наемите на 46 евро/кв.м/ месечно за магазин с площ 100 - 150 кв.м. Делът на незаетите площи на булеварда остава по-малко от 5%.

Наемите на топ местата в търговските центрове в София също са стабилни – 28 евро/ кв.м/месечно с потенциал за ръст.

Още от Бизнес