Незаконните сондажи по трасето на "Струма" са дело на "Пътпроект 2000"

Незаконните сондажи по трасето на "Струма" са дело на "Пътпроект 2000"

"Пътпроект 2000" се оказа фирмата, която е правила незаконните сондажи по предстоящ за изграждане участък на магистрала "Струма" в Кресненското дефиле, за които съобщи Антикорупционният фонд. Към момента няма официална информация от прокуратурата да е предприела мерки по случая.

Компанията е направила идейния проект на трасето на магистралата между Крупник и Кресна (лот 3.2), т.нар. източен обход на Кресна. Той е основата, върху която кандидатите за изграждането на магистралата подготвят офертите си. Крайният срок за подаването им изтича тази седмица.

Правени са временни пътища и сондажи в Крененското дефиле миналото лято без знанието на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), каза Любен Симеонов, управител на "Пътпроект 2000".

В понеделник от АПИ заявиха, че не са възлагали изпълнението на никакви дейности по трасето на магистрала "Струма" между Крупник и Кресна (лот 3.2), свързани с извършването на сондажи, прокарването на временни пътища или на каквото и да било друго.

Началникът на Югозападното държавно предприятие, което отговаря за горския фонд, Дамян Дамянов също каза, че не знае за прокарването на пътища на територията, за която отговаря. Единствено от Държавното горско стопанство в Кресна обявиха, че знаят за проучванията, но не се спомниха името на фирмата, която ги е правила.

Обяснението на "Пътпроект 2000"

"Заедно с изготвянето на идейния проект, който започна през 2016 г., ние трябваше да направим подробно инженeрно-геоложко проучване на трасето и масива, през който минава набелязаното развитие на автомагистралата. Миналото лято сме направили около 20 сондажа с дължина около 400 метра, а през 2016 г. сме изработили 1700 метра линейни сондажи....През 2017 г. информирахме горското стопанство. Сега, разчитайки на информацията от 2017 г., през 2018 г. направихме допълнителни сондажи", обяви Симеонов пред бТВ.

Управителят на "Пътпроект 2000" инж. Любен Симеонов Сн. btvnovinite.bg

Той обясни, че фирмата е възстановявала само "стари пътища, силно ерозирали в следствие на атмосферните условия". Според Антикорупционния фонд са направени около 7 км незаконни временни пътища.

"За да достигнем до набелязано място да сондираме, сме направили допълнително площадки и пътища. Не може да са 7000 метра, не зная колко са, трябва да се обърна към инженер-геолога...Има отклонения, за да стигнем до мястото, което сме набелязали за инженерно-геоложко проучване", каза Симеонов.

Той обясни, че АПИ е възложила на "Пътпроект 2000" актуализиране на парцеларния план през април 2018 г. Той е необходим за провеждането на отчуждителни процедури за трасето през Кресненското дефиле. За да няма пропуски в проекта и за да не подведат правителството и бъдещите изпълнители от фирмата, фирмата решила за собствена сметка да проучи допълнително обекта. Изхарчени за целта били около 100 000 лв., каза Симеонов.

"Исках да проверя дали този откос, който съм заложил в идейния проект, отговаря на инженерно-геоложките условия. Ние сме го проверили, но чрез друг метод, не конкретно чрез инженерно-геоложко сондиране", каза проектантът.

Има и още едно противоречие – в идейния проект, който предава фирмата на АПИ пише, че "Пътпроект 2000" е правила сондажи на 10 ноември 2016 г. В същото време обществената поръчка за избор на изпълнител е обявена седмица по-късно, твърди бТВ. "Не зная как е станало", коментира Симеонов.

Управителят на "Пътпроект 2000" каза, че не поема чужда отговорност по повод съмненията, че сондажите са правени от някой от бъдещите кандидати за строителството на участъка.

Предварителните проучвания на трасето дават предимство на кандидатите, защото това ще им помогне да изработят по-прецизен работен проект. Той е основата, на която ще се строи. Геоложките проучвания дават информация на каква дълбочина ще трябва да се набиват пилотите за бъдещите мостове и естакади. Освен това дават информация и дали скалата може да се използва като фракция за направата на пътя. Всичко това помага на кандидат-строителя да изготви по-точна оферта, която може и да е по-евтина и ще му даде предимство в търга.

Според транспортния министър няма конкурентно предимство

Министърът на транспорта Росен Желязков също коментира случая със сондажите по трасето на магистрала "Струма" в Кресненското дефиле, очевидно без да е запознат с фактите.

В момента държавата не е във фаза на открита обществена поръчка за отсечката от магистрала "Струма", за която се твърди, че са правени сондажи, каза Росен Желзяков пред бТВ. Според него при липсата на открита процедура не може да се говори за "конкурентно предимство".

Багери, прокарват временни пътища около Кресна сн. btvnovinite.bg

За петък – 15 февруари, е насрочено отварянето на офертите на кандидатите за строителство за единия лот от магистралата през Кресненското дефиле, а за понеделник – 18 февруари и на другия лот, за който се твърди, че неправомерно са правени сондажи.

Тази информация беше публикувана от АПИ в понеделник в профила на купувача, след излъчването на разследването на Антикорупционния фонд и бТВ.

Поръчката за избор на изпълнител на най-скъпия участък през Кресненското дефиле на магистрала "Струма" за около 1 млрд. лева беше обявена на 28 август 2018 г. Изпълнението на пътя в посока от гръцката граница към София, т.нар. източен обход на Кресна, е разделено на два лота. Първоначално офертите на кандидатите трябваше да бъдат отворени до средата на ноември 2018 г. Сроковете обаче бяха удължавани няколко пъти по различни причини, включително и заради обжалване на процедурата.

Сега, според Антикорупционния фонд, дни преди подаването на предложенията се оказва, че кандидати са поставени в неравностойно положение. Причината е в неправомерното проучване на трасето.

 

Още от Бизнес

Кой печели предизборно от поредната драма около Изборния кодекс?