Независимите медии в Полша спряха новините в знак на протест

"Медия без избор". Посланието на "Газета Виборча"

Полските независими медии спряха отразяването на новини, а страниците на водещите новинарски агенции в страната останаха празни в сряда сутринта. Те протестират срещу новия данък върху рекламата, който би подкопал свободата на медиите на страната, съобщи "Политико", цитиран от БГНЕС.

"Това е просто изнудване", пише в отворено писмо на 43 медийни организации до полския премиер Матеуш Моравецки.

Към писмото са се присъединили най-големите издатели на вестници и списания в Полша, както и водещите независими телевизионни мрежи като Ringier Axel Springer Polska, швейцарско-германски консорциум – собственик на водещи полски медии, германската "Axel Springer", която притежава POLITICO Europe.

Новият данък върху приходите от бизнес реклама, който варира от 2 до 15 % в зависимост от размера на компанията, трябва да бъде гласуван от парламента. Правителството настоява, че това е начин за възстановяване на публичните финанси, засегнати от пандемията, като парите ще отиват за здравеопазване и култура. Освен това, според управляващите, промяната ще принуди големите международни корпорации да плащат справедливия си дял от данъци.

"Не може бедните да стават по-бедни, а богатите да стават по-богати", заяви Моравецки по време на пресконференция във вторник. Според него, полският законопроект е подобен на правилата за налозите във Франция, Италия и Испания.

Той обаче не реагира на основната жалба на издателите, че данъкът е несправедлив опит да се вземат пари от полските медийни организации. Те настояват правителството да се фокусира върху влиянието, което законопроектът ще има върху онлайн гиганти като Facebook или Google.

Медийните групи и политическата опозиция възприемат данъка като опит за овладяване на независимата преса от правителството.

"Те копират повече или по-малко унгарския подход, за да намалят жизнеспособността на независимите медии. Твърдят, че приходите от данъка са за справяне с пандемията, но парите просто ще отидат за пропагандни дейности структури, близки до "Право и Справедливост", заяви ръководител на частна медия.

Полският държавен оператор, TVP, също ще бъде засегнат от новия данък, но е получил огромна субсидия от 2 милиарда злоти (440 милиона евро). Плюс това телевизията се поддържа от задължителни потребителски такси. TVP е строго контролирана от Право и Спаведливост и е превърнат в проправителствен рупор - нещо, което спечели международна критика на Полша, пише "Политико".

Новият данък е структуриран по такъв начин, че много десни проправителствени издатели няма да бъдат обхванати от него, тъй като са твърде малки.

Адам Боднар - полският омбудсман за правата на човека, написа в Туитър: "Не се съмнявам, че целта е да се ударят независимите медии."

Приходите от новия данък, наричан от правителството "принос", ще отидат за полския Национален здравен фонд, както и за защита на националните паметници и новосъздадения фонд за подкрепа на "културата и националното наследство в медиите", обяви миналата седмица финансовото министерство.

В своето отворено писмо медийните организации се оплакаха, че различните такси са "възмутителни" и че промяната на условията на съществуващите лицензи за излъчване е неприемлива в държава, управлявана от върховенството на закона. Те заявиха също, че данъкът ще събере най-много 100 милиона злоти от глобалните интернет гиганти, докато медийните компании, работещи в Полша, ще платят 800 милиона злоти.

Подозренията относно мотивацията на правителството се подкрепят от честите коментари на висши служители, призоваващи за по-голям контрол над независимите медии. Те се оплакват, че чуждестранните медийни компании, особено германските, играят водеща роля в Полша.

На фона на тази правителствена политика, някои издатели просто няма да оцелеят, а други ще се продадат на правителството, смятат експерти. Ако законът бъде одобрен, това ще означава пълен контрол на "Право и Справедливост" върху медиите.

Контролираната от правителството рафинерия PKN Orlen наскоро купи от германско издателство една от най-големите вестникарски групи в страната, с което предизвика опасения, че има за цел да я постави под контрола на управляващата партия.

Правителството на Унгария вече контролира по-голямата част от медиите в страната. Във вторник един от последните независими телевизионни оператори беше принуден да излезе от ефир, след като лицензът му за излъчване не беше удължен, припомня Политико.

През последните години Унгария и Полша се сринаха в класацията на "Репортери без граници" за свобода на медиите.

Споделяне

Още от Свят