Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Никой не търси пилотска грешка в катастрофата с МиГ-29, увери военният министър

23 коментара
Георги Панайотов, Снимка: БГНЕС

Никой не си е помислял да стовари вината за катастрофата с МиГ-29, при която загина летецът майор Валентин Терзиев, върху пилота. Това заяви пред бТВ военният министър Георги Панайотов. Според него нито военна полиция, които разследват инцидента, нито той самият твърдят нещо подобно.

"Не става дума за пилотска грешка в никакъв случай. Вчера съобщих, че се провеждат две разследвания. Едното на военна полиция, което се стреми да установи фактите и обстоятелствата, а другото на прокуратурата, което търси вина. Аз боравя с данни на военна полиция, които са на мое подчинение. Те вина не търсят и пилотска грешка не е тяхно заключение. Не е и мое заключение, не е и наше заключение", заяви Панайотов.

Инцидентът стана при нощни стрелби по движеща се мишена на 9 юни край Шабла. Майор Терзиев падна с изтребителя си в морето. Едва в четвъртък бе открита "черната кутия" на самолета. Тя обаче се оказа повредена и в момента се правят опити за извличане на информацията от нея.

Не е било прекалено ниско

Причините за инцидента все още не са ясни и се разчита на информацията от "черната кутия". От военното министерство съобщиха, че Терзиев е трябвало да направи допълнителна маневра, за да порази падащата мишена. Подозренията си, че е имало проблем с нея. Мишената е поразена е пилотът е докладвал, че излиза от атака, но малко след това се губи радиовръзката с него.

Според Панайотов малко преди катастрофата Терзиев е летял на 1200 м. височина. Движел се е вероятно с около 950 км./ч.

"Не съм пилот, но бях уверен от моите подчинени във ВВС, че не е критично ниска височина. 1200 м е една доста ниска височина и на това учение пределната височина е била 2000 м, но 1200 м е височина, от която пилотът може да се измъкне, може да вземе решение, но все пак става дума за непрогледна нощ и няма хоризонт. Тук идва ролята на тези, които го командват къде се намира над земята", каза министърът,

Според него мишената е спусната на 7000 метра, както предивжда нормативът, а стрелбите са започнали между 4000 и 7000 метра.

Кой беше този болен мозък?

Че има грешка в ръководенето на полета се усъмни жената на загиналия пилот – Димитрина Попова. Тя заяви, че мишената е била пусната много ниско, което е наложило Терзиев да увеличи скоростта, за да изпълни задачата. Според министъра "черната кутия" трябва да даде информация за последните 13 секунди преди катастрофата.

С пост в социалните мрежи Попова му отговори, че това всъщност няма значение.

"Нещата са много по-мащабни, далеч по-опасни и засягат доста по-високи етажи от командването. Кой допусна пилотите ни до участие в това учение с по 1 стрелба годишно (почти сигурно е, че същата подготовка имат и останалите военни формирования)", написа тя.

Попова разкритикува военните, че преди учението в Шабла са се биели по гърдите, а след това са се скрили.

"И още по-далеч: Кой беше този "болен мозък", който реши да провежда такова мащабно, съвместно учение само на база изготвени документи, без да си подготви подчинените и каква беше крайната цел, че при този смъртен случай не ни става ясно?", написа тя.

Панайотов заяви, че не говорел празни приказки и щяло да се установи какво се е случило по данните от "черната кутия".

"Установен е контакт с производителя на изтребителя и очакваме да разберем кой е производителят на "черната кутия" – в Русия или в Украйна", а дали устройството ще бъде изпратено на производителя или ще се ремонтира тук зависи от препоръката на прозиводителия, така че то да не се повреди", каза той.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

23 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bлaдo
    #23

    в тъмнината и над водата НИЩО от този миг29 не е сигнализирало, че вече е твърде ниско.... И второ - този самолет не е в състояние (който и гений да го кара) рязко да премине от пикиране към кабриране... (ако изобщо майорът е имал време да опита такова нещо...)

  2. Mz/X
    #22

    Говоря за Кенеди младши който с малък самолет в който е семейството му се забива в океана и всички загиват. Вижте линка който давам.

  3. Какви глупости говорите за Кенеди ?! Той не е летял,а е бил командир на торпедна лодка,ударена от японците. Ей,големи познавачи на история се извъдихте! Ама,нали, щом е за американец,ще друсаме лъжите!

  4. ivancho ivanov
    #20

    Президентът в бъдещето на САЩ Кенеди,JFK, участва във WW II като комадващ торпедна лодка ударена от японците и едва ли не загива, спасява го умението да плува(#18 и то дълго! Военният ни министър Панайотов е добре да спре да "говори празни приказки" докато не се разбере какво е станалом от "черната кутия" или другаде!

  5. Филка Русофилка
    #19

    Вчepa вoeнният миниcтъp Пaнaйтoв кaзa, чe щe иcкaт opигинaлeн лeнтoв кaбeл зa „чepнaтa кутия“ oт зaвoдa-пpoизвoдитeл в Укpaйнa. Кoмaндиpът нa aвиoбaзaтa във вce oщe нeпpeимeнoвaнoтo Гpaф Игнaтиeвo твъpди, чe щe ce тъpcи Pуcия. Пo тoзи пoвoд бившият вoeнeн миниcтъp Никoлaй Нeнчeв зaяви, чe пpoмянaтa изключвa дa ce paзбepe дaли инцидeнтът нe ce дължи нa caбoтaж или дивepcия.

    AТЛAНТИЧECКИ CЪВEТ НA БЪЛГAPИЯ:
    КЪДE ВИ E ЧECТA, „НAТOВCКИ ГEНEPAЛИ“ – УПЛAШИXТE CE,
    ЧE УКPAЙНA, A НE PУCИЯ ЩE PAЗЧИТA ЧEPНAТA

  6. milan
    #18
    Отговор на коментар #15

    Кенеди катапултира и пада в морето, плува дълго и се спасява. Това го издига в очите на американците, като герой.

  7. Джелсомино
    #17
    Отговор на коментар #12

    Тодоре, изтребителят не е лека кола на пътя, тук горе и долу доста често няма. Има само една почти неподвижна цел на екрана на радар в прицелен режим, която се стремиш да я вкараш в отметките на радара за да я хване търсещата топлинна глава на ракетата. В пространството сте ти и целта неподвижни, само земята, в случая морето, се приближава към вас от някъде, но не знаеш от къде, ако потърсиш авиохоризонта ще изтървеш целта. След запуск поглеждаш уредите да разбереш къде си и ако имаш време оправяш самолета. Може да го е нямал това време, защото целта е падала с висока скорост.

  8. ivancho ivanov
    #16

    Немослимо било да е пилотска грешка, тогава какви са мислимите причини и "кутията"не е дадена на независим изследовател, руският не е по дефиниция - г-н Панайотов не заслужава поста който има защото усуква, не е възможно да е глупав! Но г-жа Димитрина Попова, съпругата ма майор Терзиев е вдовица, бършейки си очите промълвява, когато някой я утешава "Ние сме добре финансово", БРАВО, но много тъжно!

  9. Mz/X
    #15

    Кенеди също е летял над море когато се дезориентира и се забива в морето.

  10. Mz/X
    #14
    Отговор на коментар #12

    След унищожаването на мишената вече няма никакъв ориентир. Освен това скоростта на падащата мишена е пренебрежимо малка спрямо скоростта на самолета и за пилота тя е практически неподвижна. Звездите и луната се отразяват в морето което прави ситуацията за пилот не летял над море апокалиптична.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.