Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Николай Нанков: Бюджетът няма да плаща за изграждането на тол системата

2 коментара
Николай Нанков: Бюджетът няма да плаща за изграждането на тол системата

Ние въведохме гъвкав модел на изплащане (на тол системата – бел. ред.). Т.е. от бюджета понастоящем на етап изграждане на системата да не се разходва ресурс. 150 млн. лв., с 50 млн. лв. по-малко от обявената цена е стойността на договора, който ще подпишем с избрания изпълнител. В рамките на три години след въвеждане на системата, след нейното функциониране, от бъдещите постъпления, т.е. ако трябва да смятаме по около 50 млн. лв. на година, за три години ще изплатим разходите, извършени от фирмата."

Това казва министърът на регионалното развитие Николай Нанков в интервю за бТВ на 15 януари 2018 г. (4 минута от записа – бел. ред.) - денят,в който е подписан договорът с изпълнителя.

Договорът за изграждането на смесената система за таксуване по пътищата с обединението "Капш Трафик Солюшънс" беше подписан на 15 януари 2018 г. в Министерството на регионалното развитие. Стойността на договора с тях е близо 150 млн. лв. без ДДС (близо 180 млн. лв. с ДДС).

Изпълнителят ще плати

При подписването на договора министърът на регионалното развитие Николай Нанков казва, че "Капш" ще внедри системата за своя сметка, а след това разходите ще му бъдат изплатени от бъдещи постъпления за период от 2-3 години.


В официалното прессъобщение на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) по този въпрос е посочено - "Изграждането ѝ ще бъде за сметка на изпълнителя".

Също в официално прессъобщение на МРРБ преди подписването на договора с "Капш" от същия ден е посочено следното: "Стойността на договора е 150 млн. лв., като разходите ще се изплатят от бъдещи постъпления за период от 2-3 години, след като системата започне да функционира, информира още той (Нанков – бел.ред)." 

Всъщност парите са от бюджета

Около половин година по-късно – на 25 юли 2018 г., Министерският съвет взима решение за увеличаване на тавана за поемане на задължения за 2018 г. на МРРБ със 180 млн. лв. заради тол системата и електронната винетка.

Правителството увеличи със 179 996 400 лв. - стойността на договора с "Капш" с ДДС, утвърдените за 2018 г. максимални размери на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети от МРРБ, съобщиха от правителствената пресслужба.

Промяната е свързана с подписания в началото на годината договор за въвеждане на електронна система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа, с която ще се въведе по-справедлив модел за събиране на пътни такси, е посочено в съобщението на кабинета.

Няма обяснение защо се налага да се поеме този разход от държавния бюджет.

Малко по-късно пред журналисти в парламента същия ден министър Нанков обяснява, че с приетото постановление на Министерския съвет не се дава нито лев повече от договорените средства за тол системата. Казва още, че тръжната процедура за проектиране, изграждане и въвеждане на тол системата и електронната винетка е приключила в края на 2017 г., но договорът е сключен през януари тази година. В прессъобщението на МРРБ по този повод доуточняват, че заради обжалването парите не са били предвидени в тазгодишния бюджет.

Това очевидно е било ясно на Нанков още в началото на годината, когато твърди, че внедряването на системата ще е за сметка на изпълнителя. Към момента няма официален коментар от регионалния министър защо обръща палачинката – израз, който стана нарицателен за министъра на регионалното развитие по времето на тройната коалиция Асен Гагаузов.

Какво пише в договора

От публикувания договор между Агенция "Пътна инфраструктура" и "Капш Трафик Солюънс" ДЗЗД става ясно, че държавата ще плати на изпълнителя за тол системата, след като я внедри успешно.

Това ще стане на два етапа – първо 40 на сто от сумата при пускането на електронните винетки за леките коли и остатъка от 60% след въвеждането и на тол системата за превозните средства с тегло над 3.5 тона. Затова се изисква да има подписан между страните приемно-продавателен протокол и одобрен окончателен доклад. Това се разбира от разделите 3 и 4 в договора "цена" и "начин на плащане".

Точната цена за изпълнението на договора е 149 997 000 лв. без ДДС или 179 996 400 лв. с ДДС. Тя е е единственото възнаграждение за изпълнителя и възложителят не дължи на изпълнителя каквито и да е било други суми, е записано в договора.

Срокът за внедряването на електронните винтеки за леките коли изтича на 16 февруари 2019 г., а срокът за въвеждането на тол таксите за превозните средства над 3.5 тона е до 16 август 2019 г. Това означава, че средства ще са необходими едва през следващата финансова година най-рано. Тоест през настоящата година регионалното министерство не трябва да преведе нито лев на изпълнителя и обяснението за увеличаването на тавана на разходите на регионалното министерство е несъстоятелно.

МРРБ: Изпълняваме бюджетна процедура, нищо повече

Mediapool изпрати въпрос до МРРБ кое е наложило промяна на решението за плащане на тол системата от изпълнителя с пари от бюджета. От ведомството на министър Нанков отговориха следното:

"Няма промяна в начина на плащане по договора. Изграждането и внедряването на електронната система ще бъде авансово финансирано от изпълнителя. След успешното ѝ внедряване през 2019 г., инвестицията ще се възвръща от събраните приходи. Съгласно Закона за държавния бюджет, на МРРБ е утвърден план на ангажиментите, които може да поеме в резултат на сключени договори. Към месец януари 2018 г., когато е подписан договорът, максималният размер на ангажиментите на МРРБ не е бил достигнат, което е позволило сключването на договора. Увеличаването на размера на ангажиментите, които могат да бъдат поети, беше направено в резултат на нормативно изискване на Министерството на финансите, което следи този показател периодично през годината. Става дума за изпълнение на бюджетна процедура и нищо повече."

Заключение

От досегашните обяснения на регионалния министър Николай Нанков обществото остана с впечатление, че изпълнителят ще изгражда системата, управлява я и след това от тол таксите в рамките на три години му се изплаща направената инвестиция.

От прегледа на всички документи обаче се оказва, че това не е така. Изпълнителят няма да управлява системата, а държавата чрез Агенция "Пътна инфраструктура". Така изпълнителят ще си получи парите, след като внедри системата на два транша - първо за леките коли, а после и за тировете. Това може да се случи още през 2019 г., съгласно сроковете в договора, с пари от бюджета.

Именно по тази причина се завишава таванът за поемане на разходи на МРРБ със 180 млн. лв. В Закона за държавния бюджет е посочено, че максималният размер на новите задължения за разходи, които може да поеме МРРБ през тази година, възлизат на над 373 млн. лв. Няма публично достъпна информация дали въпросните 180 млн. лв. са били първоначално включени в тази сума.

Дори да се приеме на доверие тезата на министър Нанков, че разходите за тол системата не са били включени в разходния таван на МРРБ, това означава лошо планиране от страна на ведомството. То идва на фона на непрекъснатото говорене как всеки момент тол системата ще заработи. Неслучайно на едно от последните правителствени заседания премиерът Бойко Борисов казва: "Тол системата ни е толкова важна, защото действително тя ще стане за държавата печатница за пари".

Въпреки всички аргументи на МРРБ, остават съмнения как така изведнъж ведомството се сеща в средата на годината, че е забравило да включи разхода за тол системата при положение, че договорът с изпълнителя ѝ е подписан през януари.

Следователно твърденията на регионалния министър Николай Нанков за плащането на тол системата са неверни.

  

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Entdecken
    #2

    Този Нанков иска да ни каже че няма да плащаме обяда т.е. че е измислил перпетомобилето. При положение че не въвеждат плащане на такса на база изминат път и за леките автомобили ннищо не правят дащото има хора които пътуват на къси разсдтояние извън столицата например и то не толкомва често и ще трябва да си платят едногодишна винетка както тези които пътуват всеки ден на примерно 100 км разстояние. Е тогава тези първите ще търсдят друг вид транспорт и няма да си купят винетки и нява да харчат от бензина на ЛУКОЙЛ. Ако това им е целта - постигнали са я умниците милиционери - само да не им се скарат от кабинета на товарищ Путлер.

  2. Ние всикчи знаем, че политиците са лъжци! Че зад лъжите си прикриват беззаконя и далавери! !Че всички тез, поУитиците, заслужават едно, едничко наказание. Въпросът е КАК? Да благодарим на демокрацята, за 28-те години ВИДИМИ резултати. На НАТО! На ЕС! На ЕНП! На Ханс Зайдел! Които легитимират като с печат всяка далавера и измама на управляващите! Да благодарим и на медиите, които с изключение на Медияпул, гнусно сводничат на управяващите, и се възползват от слабата памет на населението

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.