Николай Нанков: Бюджетът няма да плаща за изграждането на тол системата

Ние въведохме гъвкав модел на изплащане (на тол системата – бел. ред.). Т.е. от бюджета понастоящем на етап изграждане на системата да не се разходва ресурс. 150 млн. лв., с 50 млн. лв. по-малко от обявената цена е стойността на договора, който ще подпишем с избрания изпълнител. В рамките на три години след въвеждане на системата, след нейното функциониране, от бъдещите постъпления, т.е. ако трябва да смятаме по около 50 млн. лв. на година, за три години ще изплатим разходите, извършени от фирмата."

Това казва министърът на регионалното развитие Николай Нанков в интервю за бТВ на 15 януари 2018 г. (4 минута от записа – бел. ред.) - денят,в който е подписан договорът с изпълнителя.

Договорът за изграждането на смесената система за таксуване по пътищата с обединението "Капш Трафик Солюшънс" беше подписан на 15 януари 2018 г. в Министерството на регионалното развитие. Стойността на договора с тях е близо 150 млн. лв. без ДДС (близо 180 млн. лв. с ДДС).

Изпълнителят ще плати

При подписването на договора министърът на регионалното развитие Николай Нанков казва, че "Капш" ще внедри системата за своя сметка, а след това разходите ще му бъдат изплатени от бъдещи постъпления за период от 2-3 години.


В официалното прессъобщение на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) по този въпрос е посочено - "Изграждането ѝ ще бъде за сметка на изпълнителя".

Също в официално прессъобщение на МРРБ преди подписването на договора с "Капш" от същия ден е посочено следното: "Стойността на договора е 150 млн. лв., като разходите ще се изплатят от бъдещи постъпления за период от 2-3 години, след като системата започне да функционира, информира още той (Нанков – бел.ред)." 

Всъщност парите са от бюджета

Около половин година по-късно – на 25 юли 2018 г., Министерският съвет взима решение за увеличаване на тавана за поемане на задължения за 2018 г. на МРРБ със 180 млн. лв. заради тол системата и електронната винетка.

Правителството увеличи със 179 996 400 лв. - стойността на договора с "Капш" с ДДС, утвърдените за 2018 г. максимални размери на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети от МРРБ, съобщиха от правителствената пресслужба.

Промяната е свързана с подписания в началото на годината договор за въвеждане на електронна система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа, с която ще се въведе по-справедлив модел за събиране на пътни такси, е посочено в съобщението на кабинета.

Няма обяснение защо се налага да се поеме този разход от държавния бюджет.

Малко по-късно пред журналисти в парламента същия ден министър Нанков обяснява, че с приетото постановление на Министерския съвет не се дава нито лев повече от договорените средства за тол системата. Казва още, че тръжната процедура за проектиране, изграждане и въвеждане на тол системата и електронната винетка е приключила в края на 2017 г., но договорът е сключен през януари тази година. В прессъобщението на МРРБ по този повод доуточняват, че заради обжалването парите не са били предвидени в тазгодишния бюджет.

Това очевидно е било ясно на Нанков още в началото на годината, когато твърди, че внедряването на системата ще е за сметка на изпълнителя. Към момента няма официален коментар от регионалния министър защо обръща палачинката – израз, който стана нарицателен за министъра на регионалното развитие по времето на тройната коалиция Асен Гагаузов.

Какво пише в договора

От публикувания договор между Агенция "Пътна инфраструктура" и "Капш Трафик Солюънс" ДЗЗД става ясно, че държавата ще плати на изпълнителя за тол системата, след като я внедри успешно.

Това ще стане на два етапа – първо 40 на сто от сумата при пускането на електронните винетки за леките коли и остатъка от 60% след въвеждането и на тол системата за превозните средства с тегло над 3.5 тона. Затова се изисква да има подписан между страните приемно-продавателен протокол и одобрен окончателен доклад. Това се разбира от разделите 3 и 4 в договора "цена" и "начин на плащане".

Точната цена за изпълнението на договора е 149 997 000 лв. без ДДС или 179 996 400 лв. с ДДС. Тя е е единственото възнаграждение за изпълнителя и възложителят не дължи на изпълнителя каквито и да е било други суми, е записано в договора.

Срокът за внедряването на електронните винтеки за леките коли изтича на 16 февруари 2019 г., а срокът за въвеждането на тол таксите за превозните средства над 3.5 тона е до 16 август 2019 г. Това означава, че средства ще са необходими едва през следващата финансова година най-рано. Тоест през настоящата година регионалното министерство не трябва да преведе нито лев на изпълнителя и обяснението за увеличаването на тавана на разходите на регионалното министерство е несъстоятелно.

МРРБ: Изпълняваме бюджетна процедура, нищо повече

Mediapool изпрати въпрос до МРРБ кое е наложило промяна на решението за плащане на тол системата от изпълнителя с пари от бюджета. От ведомството на министър Нанков отговориха следното:

"Няма промяна в начина на плащане по договора. Изграждането и внедряването на електронната система ще бъде авансово финансирано от изпълнителя. След успешното ѝ внедряване през 2019 г., инвестицията ще се възвръща от събраните приходи. Съгласно Закона за държавния бюджет, на МРРБ е утвърден план на ангажиментите, които може да поеме в резултат на сключени договори. Към месец януари 2018 г., когато е подписан договорът, максималният размер на ангажиментите на МРРБ не е бил достигнат, което е позволило сключването на договора. Увеличаването на размера на ангажиментите, които могат да бъдат поети, беше направено в резултат на нормативно изискване на Министерството на финансите, което следи този показател периодично през годината. Става дума за изпълнение на бюджетна процедура и нищо повече."

Заключение

От досегашните обяснения на регионалния министър Николай Нанков обществото остана с впечатление, че изпълнителят ще изгражда системата, управлява я и след това от тол таксите в рамките на три години му се изплаща направената инвестиция.

От прегледа на всички документи обаче се оказва, че това не е така. Изпълнителят няма да управлява системата, а държавата чрез Агенция "Пътна инфраструктура". Така изпълнителят ще си получи парите, след като внедри системата на два транша - първо за леките коли, а после и за тировете. Това може да се случи още през 2019 г., съгласно сроковете в договора, с пари от бюджета.

Именно по тази причина се завишава таванът за поемане на разходи на МРРБ със 180 млн. лв. В Закона за държавния бюджет е посочено, че максималният размер на новите задължения за разходи, които може да поеме МРРБ през тази година, възлизат на над 373 млн. лв. Няма публично достъпна информация дали въпросните 180 млн. лв. са били първоначално включени в тази сума.

Дори да се приеме на доверие тезата на министър Нанков, че разходите за тол системата не са били включени в разходния таван на МРРБ, това означава лошо планиране от страна на ведомството. То идва на фона на непрекъснатото говорене как всеки момент тол системата ще заработи. Неслучайно на едно от последните правителствени заседания премиерът Бойко Борисов казва: "Тол системата ни е толкова важна, защото действително тя ще стане за държавата печатница за пари".

Въпреки всички аргументи на МРРБ, остават съмнения как така изведнъж ведомството се сеща в средата на годината, че е забравило да включи разхода за тол системата при положение, че договорът с изпълнителя ѝ е подписан през януари.

Следователно твърденията на регионалния министър Николай Нанков за плащането на тол системата са неверни.

  

Вярно или не?

Добре дошли във FACT CHECK – зоната за проверка на фактите, изобличаване на неистините и дисекция на полуистините, изричани в публичния дебат. Тук намират място публични изказвания и твърдения, които са значими и важни за обществото, попадайки в обхвата на приоритетните теми, отчетени от авторитетни социологически агенции. Най-често това са изказвания и твърдения на представители на трите основни власти плюс медиите, но не само те.

Целта не е да хванем някого в лъжа и да го посочим с пръст, а да подобрим качеството и отговорността на публичния дебат, което означава дезинформацията бъде пресечена при нейния източник. В днешно време политиците рядко си позволяват откровени лъжи; тяхната "специализация" са полуистините, подвеждащите данни и факти, които да ги представят в най-добра светлина. Като издирваме и представяме фактите такива, каквито са, разсейваме димната завеса и даваме възможност на хората сами да си правят изводи.

Първата в българското медийно пространство платформа "FACT CHECK" стартира през септември 2016 г. с финансовата подкрепа на Институт "Отворено общество" – София за период от седем месеца.

Високият обществен интерес към този вид коректив на "публичното говорене" е причината да продължим рубриката.

Публикуваме анализи и оценки на изказвания на представители на политическия и корпоративния елит в България, подбрани по предварително определени критерии.

Анализите са безпристрастни, основават се на прозрачно извършени проверки, базирани главно на публични източници. В случай, че се докажат допуснати неточности в публикациите, те се коригират и се публикува коригирана версия, в съответствие с методологията на работа.

Повече за идеята на проекта - ТУК

Метод за селекция на изказванията, обект на анализ и оценка в платформата "FACT CHECK" - ТУК

Модел на анализ и оценка на публичните изказвания в платформата "FACT CHECK" - ТУК

Кодекс на принципите - ТУК

Още от Вярно или не?

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?