Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Нинова манипулира, че една от най-добрите оферти за летище "София" е турска

9 коментара
Нинова манипулира, че една от най-добрите оферти за летище "София" е турска

Продължаващите твърдения на БСП и лидера ѝ Корнелия Нинова, че държавата ще даде летище "София" на Турция, както и манипулативни медийни публикации, провокираха Френско-българската търговска и индустриална камара да направи изявление в петък, че това не е вярно. Малко преди това пък транспортният министър Росен Желязков каза, че изборът на концесионер на летището нито е предопределен, нито все още е избран победителят в процедурата.

Ден по-рано бяха отворени офертите https://www.mediapool.bg/letyasht-start-za-frensko-turski-konsortsium-v-nadprevarata-za-letishte-sofiya-news293033.html на петимата кандидати за управляват летището в следващите 35 години. От тях стана ясно, че френско-турският консорциум между френският летищен оператор "Аеропорт де Пари"(Aéroport de Paris) или "Ей Ди Пи") и турската "ТАB Хавалиманларъ Холдинг" (ТАV) предлагат на държавата най-високо концесионно възнаграждение от 33 млн. евро година (десет пъти над влизащата в бюджета за миналата година печалба на дружеството) и инвестиция над 900 млн. евро. Само британско-китайският консорциум "Витоша" предлага малко по-високи вложения от 1 млрд. евро, но пък предлаганата концесионна такса е най-ниската сред петте оферти – под 20 млн. евро.

Това накара Нинова да продължи отколешната атака на социалистите срещу концесионната процедура, да я вкара в предизборната кампания на левицата и да обяви пред журналисти в София: "Кое е европейското в това да дадеш летище "София“ на Турция?". По думите ѝ не е вярно, че държавата е лош стопанин и доказателството за това бил фактът, че "вчерашните кандидати, чиито оферти са отворени, са държавни фирми". Тя посочи още, че летището подобрявало финансовите си резултати.

"Няма нито предопределен, нито избран концесионер за летище "София", отвърна ѝ от Бургас транспортният министър Росен Желязков. Той припомни, че в следващите седмици специална комисия ще разгледа и оцени конкретните предложения на кандидатите. Шансовете им да се класират към момента са равни, обяви Желязков.

Той предупреди, че концесионната процедура за аеропорта е във фаза, в която всяко "волунтаристично говорене поднася много лош сигнал към всички чуждестранни инвеститори в държавата".

От Френско-българската търговска и индустриална камара разпространиха изявление на своя председател Стефан Делайе, че водещ партньор със 75 процента в консорциума "Ей Ди Пи"/ТАВ е френският летищен оператор, който от своя страна притежава над 46 на сто в ТАВ. "Поради това би било неточно представянето на компанията да бъде ограничавано до турския ѝ произход", посочва Делайе.

Той припомня, че "Аеропорт де Пари" е базирана в Париж френска компания и настоящ световен лидер в летищните операции, с повече от 281 милиона пътници по целия свят през 2018 г. Тя е регистрирана на Парижката борса. Основните акционери на компанията са френската държава (50.6%), холандската група "Дъч Роял Схипхол Груп" (Dutch Royal Schiphol Group) с 8%, както и различни частни индустриални и финансови инвеститори.

TAВ е младшият партньор в този консорциум, с едва 25% от акциите. Освен това, от юни 2017 г. 46.12% от акциите на TАВ са на "Ей Ди Пи", което я прави част от тази международна група, а не от турска компания, обясняват от камарата. "Този контрол е отразен и в управлението на компанията. Председателят на Съвета на директорите на ТАВ Едуард Аркрайт е заместник-изпълнителен директор на Групата "Аеропорт де Пари". Другите акционери са предимно международни (основно американски и британски компании. От организацията допълват, че TAВ е активна в много европейски страни, с инвестиции и операции в Хърватия, Северна Македония, Латвия и други държави. От април 2019 г. компанията вече не е оператор на летище Истанбул.

Делайе допълва, че " вярва, че би било чудесна възможност за летище София да се присъедини към мощната глобална мрежа на Групата "Аеропорт де Пари". "Изборът на този партньор ще бъде чудесен символ за динамиката на френско-българските икономически отношения, които са особено активни в производството на части за авиотранспортния сектор, откакто наскоро бе открит и заводът на "Латекоер“, допълва шефът на камарата.

"Предложението на консорциума ADP/TAV е 100% френска оферта, която потвърждава нарастващия интерес на френските инвеститори към България", заключава той..

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. перо
    #9

    Защо ВМРО се казва така? В Уикипедия пише - исторически причини и самоопределяне! От вождовете в близкото минало...Седалище - бившият Македонски дом, построен с събраните средства от прилепчани, кукушани, битолчани, охридчани, дойранчани...много са страдащите Българи, които потърсили и намерили нов дом и живот в майка България! Властта им разрешила да си имат културно средище (както добруджанци, тракийци и други общности по географски признак.И дошъл...09.09.`44 и ...някъде през 50те години всичко това изчезна. Понеже такава беше повелята...пък и хубава сграда в центъра...дежавЮ...с чужди пари...

  2. перо
    #8
    Отговор на коментар #3

    Некой(и), които се бъркат в джоба (накрая пак нашият) и инвестира(т) щедро в напористото младо петле! Добра инвестиция!

  3. Франция за пореден път ИЗНУДВА България. Френска концесия за 35г, срещу по-нататъчна интерграция на Бг. Франция искаше да ни продаде корвети, срещу членство в НАТО. Същото го предложи и на Грузия. Франция продаде -възможно най-неподходящите-според КОнстантин Димитров-хеликоптери Кугър. Срещу 25% комисионна за Гигов-според в.24 часа! Пътя на България към €вропа е постлан с коруцпия, изнудване и КРАЙНО НЕизгодни сделки. Като подяряване овдите на Места и нарязване 1-4 блок. Концесия за водата в София. Всяка концесия в Бг крие ОГРОМЕН корупционен риск. Страна, където пейките струват по 10 000 лв! Където от Бг участник от Америка за България посочва КОЙ да е архитектът на американския колеж.

  4. Френско-българската търговска камара. София още не се е отървала от 25 годишната ФРЕНСКА концесия за водата. Печална. Като ВДИГНАТА цена, като НУЛЕВИ резултати при ДАДЕНИ обещания. КОЙ дава най-големи "инвестиции"за Летище София? Същите. Как се отчитаха инвестициите във френската Веолия-софийска вода? Химикалки, тоалетна хартия и езикови курсове на съпругите на управителите са отчитани И ПРИЕМАНИ от конторлните органи в БГ за"инвистициа". Веолия праща корумпиран управител-Бруно Рош-от Букурещ в София. От румънската концесия-тук. Защото там ще го съдят за даване подкуп. Тук-управител.

  5. Отговор на коментар #3

    a ти защо ги гледаш? По задължение, или със свободна воля? Между другото, Джамбазки е смилсеното лице в Бг политиката. Което казва нещата с истинските им имена. Но зад него се крият същите корумпета. Че и по-големи

  6. boriana
    #4

    КОЙ иска да измести въпросите за Европа за българите и непрекъснато ни налага да слушаме националистическите и по същество антиевропейски цели на Джамбазки.

  7. boriana
    #3

    НА ВНИМАНИЕТО? КОЙ ВСЕКИ ДЕН НИ НАТРАПВА ДЖАМБАЗКИ? КАКВО ЦЕЛИ ТОВА? Трите национални телевизии се състезават да го лансират!

  8. не е ли вярно, че държавата е вложила над 900 млн лв в летищще София? Не е ли вярно, че след концесионирането на вода, смет,-те поскъпнаха многократно и даже се влошиха? Не е ли вярно,ч е след приватизация на ЕРП-тата всичко си остана същото на многократно по-висока цена? Доверието към всички институции е НИСКО, отрицателно. Подобни сдлеки крият ОГРОМЕН корупционен риск. На всички избори ще гласувам ПРОТИВ концесиите. И за развалянето им! Който си умира за концесии, да ходи в Буркина Фасо и Габон.

  9. Г. Димитров
    #1

    "...волунтаристично говорене" !?! Май моронично юзване на форейни фрейзи от др. Желязков

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.