Нинова обвини АПИ в опит да замете проверката на магистралите

БСП няма да излъчи експерти за преговори с пътната агенция как да стане инспекцията

Нинова обвини АПИ в опит да замете проверката на магистралите

Лидерът на БСП Корнелия Нинова разчете отговора на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за проверка на магистралите като "опит да ни се хвърли прах в очите и случаят да се замете".

В края на работния ден в понеделник пътната агенция публикува писмото, изпратено до БСП в отговор на исканата от социалистите независима експертиза на магистралите и първокласните пътища. От него става ясно, че АПИ е склонна да бъде направена исканата от БСП проверка за качеството на магистралите, но след уточняване на няколко въпроса - вида изследване, точно на кой метър от участъка ще бъде извършено, при какви мерки за безопасност, при какви условия и от кого. За целта АПИ поиска БСП да излъчи свои представители експерти за уточняване на тези въпроси.

Във вторник в парламента обаче Корнелия Нинова и говорителят на парламентарната група на БСП Елена Йончева, която е инициатор на искането, обявиха, че няма да предоставят никакви експерти.

Неприемливо е опозицията да дава експерти на АПИ, за да решат проблемите на строителството на пътища, каза Корнелия Нинова, цитирана от пресцентъра на БСП.

Елена Йончева допълни, че БСП няма да създава експертна група, защото европейските лаборатории, които се занимават с това, имат достатъчна експертиза.

В писмото на АПИ обаче не се искат експерти за решаване проблемите на строителството на пътищата, а за това да се разберат по какъв начин и къде точно ще се взимат пробите, както и за чия сметка.


БСП: В отговора на АПИ има неверни твърдения

В отговора на АПИ има неверни твърдения, заяви още Нинова. Като такива посочва, че "проверки могат да се правят само по време на строителството, но не и когато то приключи". "Неприемливо е и твърдението, че такива проверки трябва да се правят в лаборатория, посочена от изпълнителя. Това не може да гарантира обективност", заяви Нинова.

"За нас това означава или некомпетентност, която АПИ признава, или е поредният опит да ни накарат да се сговорим - чрез наши експерти, строителите и агенцията и да заметем случая", обясни председателят на БСП.

В писмото на АПИ няма такива твърдения. Посочено е, че в законодателството е регламентирано само вземането на проби в етапа на строителството на пътния участък. Логиката е да се вземат всички мерки по време на процеса на изграждане на магистралите, така че те да бъдат построени качествено. По тази причина не е регламентирано как да се взимат проби на вече изградени и влезли в експлоатация пътища и съоръжения. Затова от АПИ предлагат заедно с експерти от БСП да изяснят как да стане това.

Елена Йончева посочи, че след получаване на т.нар. Акт 16 (въвеждането на пътя в експлоатация, което не съвпада с рязането на лентата – бел. ред.) няма никакво законово основание, което да забранява извършване на техническа експертиза. Когато има съмнение и явни повреди на пътя, такава е необходима, защото не е изключено да има недобросъвестно съставени протоколи и лабораторни изследвания, смята тя.

"За пътя в Своге пише, че качеството му е перфектно, включително и в тези 360 м, където загинаха 20 души в катастрофата с автобуса, а след това български министър обяви, че в него са вложени недопустими материали. Направил ли е строителят необходимите ядки на всеки 2000 кв. м?", попита още говорителят на парламентарната група на БСП.

Левицата продължава да настоява за трета, независима страна – европейска независима лаборатория, която не е оперирала досега в България, да направи експертизата, повтори Нинова.

В търсене на истината случаят стигна до ОЛАФ

"Успоредно с нашата кореспонденция с АПИ, Камарата на строителите организира подписка сред своите работници", обяви още Корнелия Нинова.

Тя обясни, че подписката на БСП е за "преустановяване необоснованите и неподкрепени доказателства, публични твърдения за корупция и злоупотреби в строителството.

"Когато казваме нещо, не го твърдим необосновано, а се подписваме под него с имената си. Такова твърдение е подадено в българската прокуратура. Там има и сигнал със същите твърдения, подаден от ОЛАФ", каза още Корнелия Нинова.

Тя се обърна към Камарата на строителите и ги попита - защо не направят подписка срещу ОЛАФ, а я правят срещу опозицията, за това, че търси истината."

В последния доклад на Държавния департамент на САЩ за инвестиционния климат в България се казва, че: "Корупцията в България е ендемична и е свързана с големите инфраструктурни проекти". Кои са големите инфраструктурни проекти?", коментира Йончева.

Тя уточни, че въпреки отказа да предостави пътни експерти, БСП ще посочи конкретните точки от пътищата и магистралите, от които да бъдат взети ядките.

Йончева твърди още, че всички пътни отсечки, които са посочени в писмото до АПИ, са построени или ремонтирани през последните 5 години,. Това е периодът на устойчивост на проектите, според европейските изисквания.

От АПИ обаче казват, че посочените от левицата пътни участъци са строени в периода от 1982 до 2016 г.

 

Още по темата
Още от България

Изненадани ли сте, че Антикорупционната комисия не откри нередности около "Апартаментгейт"?