Нито една автомобилна компания не планира да затвори производството си у нас

Половината от бранша е спрял работа през април заради Covid-19, но през май всички са възстановили производството си

Нито една автомобилна компания не планира да затвори производството си у нас

Въпреки драстичния спад в продажбата на нови автомобили на световния пазар, нито една компания от автомобилната индустрия не планира да затвори производството си в България заради коронавируса. Напротив всяка десета заявява, че ще продължи с експанзията си у нас. Това показва проучване на консултантската компания "Колиърс" (Colliers) направено в края на април.

През април почти половината от компаниите са преустановили дейност за времето, през което производителите на оборудване, на които доставят компоненти също са спрели работа. Другата половина - компании, доставчици на компоненти и задруги сектори, са продължили дейността си, но с по-забавени темпове или са преструктурирали процесите си, показва още проучването.

Преобладаващата част от компаниите у нас участвали в проучването са с централа в Германия, които имат между 250 и 1000 служители в България. Те представляват доставчици от първо ниво, които взаимодействат директно с основния производител (ОЕМ) и обикновено произвеждат автомобилен хардуер и софтуер. Близо 90% от тях имат една локация в България, а останалите - по две или повече производства на територията на страната

През месец април около половината от 270 компании, които произвеждат части за автомобилната индустрия у нас, спряха работа за различен период - основно за две или три седмици, а една малка част за близо месец, каза арх. Любимир Станиславов изпълнителен директор на "Аутомотив Клъстер България" пред Mediapool.

С днешна дата почти всички от тях, с едно, две изключения, са възстановили производството си на около 20 на сто от капацитета на предприятието, допълни той. Очакванията ни са през юни производството да се повиши на 50 – 60 на сто от капацитета, а през юли и август да се върне на обичайните нива, каза арх. Станиславов.

Запазването на персонала

Автомобилната индустрия е най-бързо развиващата се през последните години у нас. Заетите в сектора са близо 65 000 души. Преди настъпването на кризата, предизвикана от Covid-19, браншът изпитваше глад за работна ръка. Това е една от основните причини компаниите да направят всичко възможно да запазят персонала си, като имаше незначителни съкращения, каза арх. Станиславов.

Още в началото на извънредното положение, част от компаниите са пуснали работниците си в платен и неплатен отпуск или са преустроили производството си в работа на смени, а там където е възможно и от дома.

Близо половината от автомобилните производители (47%), са споделили в проучването на "Колиърс", че са кандидатствали за финансова подкрепа от правителството по схемата "60/40". Останалите смятат, че не се нуждаят от тази подкрепа на този етап или че мярката не е адекватна за бизнеса им.

Вместо това предлагат друг вид помощ, която считат за по-ефективна - "50/0" или "60/0", която да се предостави за по-дълъг период от време. Другите предложения са свързани с намаляване на бюрокрацията при кандидатстване за подкрепа, както и да се помисли за помощ на индустрията в периода след излизане от извънредното положение.

Всяка десета компания продължава експанзията си в България

Кризата предизвикана от Covid-19 няма да има тежки последици за бранша и да доведе до фалити на предприятия, смята арх. Станиславов.

Всяка десета компания, участвала в проучването на "Колиърс" съобщава, че продължава с плановете си по разширяване на дейността си в България с нови производствени мощности.

В следващите 18 месеца една трета от производителите ще продължат дейността си както досега, а други 33% обмислят различни възможности за повишаване на ликвидността на компанията си, сочи още изследването.

Спад в производството неминуемо ще има, но се очаква той да е средно около една четвърт през тази година спрямо 2019 г., каза арх. Станиславов. Той прогнозира, че фирмите, които работят в сферата на автомобилната електроника, дори ще отбележат ръст в приходите от 15 до 30 на сто.

За последните десетина години производството на компоненти за автомобилната индустрия расте, като произведената продукция през миналата година надхвърля 6.5 млрд. евро. Това е около 11% от брутния вътрешен продукт на страната, докато през 2012 г. този показател беше под 1%, каза арх. Станиславов.

Според него възстановяването на бранша ще зависи най-вече от това колко бързо ще се възстанови пазарът на нови автомобили в света – до една или няколко години.

В момента данните показват сериозен срив в продажбите на автомобили не само на европейския пазар, но и по света. В Англия продажбите през миналия месец са паднали с 94 на сто, а у нас спадът е над 80 на сто. За март данните бяха за намаляване на продажбите на нови автомобили на европейския пазар с 50%, а в България с над 55 на сто.

"Глобалният пазар на нови автомобили е в криза през последните три, четири години, когато китайският пазар се насити.  Кризата, предизвикана от Covid-19, подейства като стабилизатор и ускори продажбата на нови технологии и в нашия бранш. Електрическите и автономните коли занапред ще заемат все по-голям дял", коментира арх. Станиславов.

Той посочи, че в момента всички големи производители работят за 2021 г., когато започва новият период в автомобилната индустрия. Очакванията са до три години пазарът на нови автомобили да се възстанови с продажби на около 100 млн. коли в света годишно. От тях около една четвърт се падат на Китай, 17% на САЩ и 15% на Европа.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Какво да се прави при бързото разрастване на коронавирусната зараза?