Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Нито една автомобилна компания не планира да затвори производството си у нас

Половината от бранша е спрял работа през април заради Covid-19, но през май всички са възстановили производството си

2 коментара
Нито една автомобилна компания не планира да затвори производството си у нас

Въпреки драстичния спад в продажбата на нови автомобили на световния пазар, нито една компания от автомобилната индустрия не планира да затвори производството си в България заради коронавируса. Напротив всяка десета заявява, че ще продължи с експанзията си у нас. Това показва проучване на консултантската компания "Колиърс" (Colliers) направено в края на април.

През април почти половината от компаниите са преустановили дейност за времето, през което производителите на оборудване, на които доставят компоненти също са спрели работа. Другата половина - компании, доставчици на компоненти и задруги сектори, са продължили дейността си, но с по-забавени темпове или са преструктурирали процесите си, показва още проучването.

Преобладаващата част от компаниите у нас участвали в проучването са с централа в Германия, които имат между 250 и 1000 служители в България. Те представляват доставчици от първо ниво, които взаимодействат директно с основния производител (ОЕМ) и обикновено произвеждат автомобилен хардуер и софтуер. Близо 90% от тях имат една локация в България, а останалите - по две или повече производства на територията на страната

През месец април около половината от 270 компании, които произвеждат части за автомобилната индустрия у нас, спряха работа за различен период - основно за две или три седмици, а една малка част за близо месец, каза арх. Любимир Станиславов изпълнителен директор на "Аутомотив Клъстер България" пред Mediapool.

С днешна дата почти всички от тях, с едно, две изключения, са възстановили производството си на около 20 на сто от капацитета на предприятието, допълни той. Очакванията ни са през юни производството да се повиши на 50 – 60 на сто от капацитета, а през юли и август да се върне на обичайните нива, каза арх. Станиславов.

Запазването на персонала

Автомобилната индустрия е най-бързо развиващата се през последните години у нас. Заетите в сектора са близо 65 000 души. Преди настъпването на кризата, предизвикана от Covid-19, браншът изпитваше глад за работна ръка. Това е една от основните причини компаниите да направят всичко възможно да запазят персонала си, като имаше незначителни съкращения, каза арх. Станиславов.

Още в началото на извънредното положение, част от компаниите са пуснали работниците си в платен и неплатен отпуск или са преустроили производството си в работа на смени, а там където е възможно и от дома.

Близо половината от автомобилните производители (47%), са споделили в проучването на "Колиърс", че са кандидатствали за финансова подкрепа от правителството по схемата "60/40". Останалите смятат, че не се нуждаят от тази подкрепа на този етап или че мярката не е адекватна за бизнеса им.

Вместо това предлагат друг вид помощ, която считат за по-ефективна - "50/0" или "60/0", която да се предостави за по-дълъг период от време. Другите предложения са свързани с намаляване на бюрокрацията при кандидатстване за подкрепа, както и да се помисли за помощ на индустрията в периода след излизане от извънредното положение.

Всяка десета компания продължава експанзията си в България

Кризата предизвикана от Covid-19 няма да има тежки последици за бранша и да доведе до фалити на предприятия, смята арх. Станиславов.

Всяка десета компания, участвала в проучването на "Колиърс" съобщава, че продължава с плановете си по разширяване на дейността си в България с нови производствени мощности.

В следващите 18 месеца една трета от производителите ще продължат дейността си както досега, а други 33% обмислят различни възможности за повишаване на ликвидността на компанията си, сочи още изследването.

Спад в производството неминуемо ще има, но се очаква той да е средно около една четвърт през тази година спрямо 2019 г., каза арх. Станиславов. Той прогнозира, че фирмите, които работят в сферата на автомобилната електроника, дори ще отбележат ръст в приходите от 15 до 30 на сто.

За последните десетина години производството на компоненти за автомобилната индустрия расте, като произведената продукция през миналата година надхвърля 6.5 млрд. евро. Това е около 11% от брутния вътрешен продукт на страната, докато през 2012 г. този показател беше под 1%, каза арх. Станиславов.

Според него възстановяването на бранша ще зависи най-вече от това колко бързо ще се възстанови пазарът на нови автомобили в света – до една или няколко години.

В момента данните показват сериозен срив в продажбите на автомобили не само на европейския пазар, но и по света. В Англия продажбите през миналия месец са паднали с 94 на сто, а у нас спадът е над 80 на сто. За март данните бяха за намаляване на продажбите на нови автомобили на европейския пазар с 50%, а в България с над 55 на сто.

"Глобалният пазар на нови автомобили е в криза през последните три, четири години, когато китайският пазар се насити.  Кризата, предизвикана от Covid-19, подейства като стабилизатор и ускори продажбата на нови технологии и в нашия бранш. Електрическите и автономните коли занапред ще заемат все по-голям дял", коментира арх. Станиславов.

Той посочи, че в момента всички големи производители работят за 2021 г., когато започва новият период в автомобилната индустрия. Очакванията са до три години пазарът на нови автомобили да се възстанови с продажби на около 100 млн. коли в света годишно. От тях около една четвърт се падат на Китай, 17% на САЩ и 15% на Европа.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Филка Русофилка
    #2

    Нaпълнo paзбиpaeм e oгpoмният интepec нa тpoлoвe и пoлeзни идиoти към cтaтиятa зa буpнoтo paзвитиe нa бългapcкaтa aвтoмoбилнa индуcтpия и колко уcпeшнo тя ce cпpaвя и c кopoнa-виpуca, и c кopнeлa-виpуca. 2012 г. 1% oт БВП бeшe 822,1 млн.лв, a 2019 г. 11% бяxa 13 053,6 млн.лв. Зa 7 гoдини пpoизвoдcтвoтo e нapacнaлo 15,9 пъти или c 15 800% ! 270 нoви зaвoдa caмo в aвтoмoбилнaтa индуcтpия ! Пpи coциaлизъмa щяxa дa ни тpябвaт някoлкo пeтилeтки caмo дa ги бoйдишeм ! Кoгa уcпя да ги нaпpaви бaт Бoйкo, кога успя дa ги бoядишe? Никoй нe paзбpa ! :)

  2. Горскио
    #1

    Мярката "60/0" била по-адекватна за бизнеса им. Тази мярка се нарича [обезщетение за] безработица (за работник, който е плащал съответната осигуровка за последните 24 месеца). Хаха!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.