Нощните влакове до Варна и Добрич се пръскат по шевовете

Нощните влакове до Варна и Добрич се пръскат по шевовете

Средно с 20 до 40% нарасна броят на пътниците през празничните дни, които пътуват с БДЖ, съобщиха в четвъртък от железопътния превозвач. Изчерпани са всички свободни места – спални, кушет и седящи места до 31 декември включително за нощните влакове от София до Добрич и Варна, уточниха от БДЖ. Спални места няма и за нощния влак от Добрич до София, който тръгва веднага след празничните дни – на 2 януари.

От железопътната компания очакват, че пътникопотокът ще е най-голям на 1 януари и в последните дни от ученическата ваканция – 5 и 6 януари.

Най-голям проблем за жп превозвача представлява осигуряването на спални вагони за нощните влакове по дългите дестинации. Традиционно по линията между София и Русе нощните влакове са обслужвани от спални вагони, но поради липсата на достатъчно такива в момента линията се обслужва от кушет-вагони. От БДЖ уточниха, че през 2008 година ще обявят поръчка за доставка на поне 30 спални вагона.

Обслужването на полетите от и за летище София е нормално, показват данните от интернет-страницата на софийския аеропорт. Има анулирани полети от и до Виена, Брюксел и Букурещ, но те не са заради проблеми с метеорологичните условия на столичното летище. “България Ер”, “Скай Юръп” и Австрийските авиолинии отмениха полети до и от Виена в четвъртък и петък. В двата работни дни са анулирани полети и до румънската столица Букурещ от авиокомпаниите “България Ер” и румънската “Таром”. Полети до Брюксел бяха отменени и от Брюкселските авиолинии и “България Ер”.

През следващата година ще започне и ремонтът на вагоните с парите от облигационния заем, който БДЖ реализира през ноември. С него ще бъдат ремонтирани основно 1200 товарни вагона, коментира изпълнителният директор на БДЖ Олег Петков. От компанията очакват през 2008 година товарните превози да нараснат с 1 процент, а пътническите с 2-3 процента.

Очакваната печалба на компанията за отминаваща 2007-ма година е между 5 и 10 млн. лв., поясни Олег Петков. Приходите на железопътния превозвач са се увеличили с 40 млн. лв., а разходите - с около 9 млн. лв. Прогнозата на БДЖ е, че до края на годината ще бъдат превозени общо около 32 млн. души и 20 млн. тона товари.

Проблемът е, че основната печалба на железопътната компания е от продажба на недвижимо имущество, а не от приходи от услугата. По тази причина не може да се очаква, че през следващата година печалбата ще продължи да нараства. С част от парите, реализирани от облигационния заем, БДЖ се разплати с НЕК, с националната компания “Железопътна инфраструктура” и с други кредитори. През тази година задълженията на държавния жп-превозвач са били намалени със 150 млн. лв., поясни директорът Олег Петков.

Още от България

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?