Нов автопротест - сега заради принудително сдружаване

Спират за час работа в четвъртък, притеснени от картели в ущърб на малките фирми

Нов автопротест - сега заради принудително сдружаване

По-малко от месец след националния протест на автопревозвачите срещу европакета "Мобилност", браншът насрочи за 14 юни – четвъртък, нови демонстрации – този път срещу принудителното сдружаване на организациите в Българска автомобилна камара (БАК), създавана със законопроект, внесен за разглеждане в Народното събрание от депутати на ГЕРБ, Обединените патриоти и "Воля".

Намеренията са за един час да бъдат спрени автобусните превози в цялата страна, ако законопроектът не бъде оттеглен. Компаниите са подкрепени от Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българската стопанска камара и Българската търговско-промишлена палата, които излязоха с позиция срещу намеренията на народните депутати.

Редица браншови организации са недоволни от това, че правителството смята да сформира една камара в сферата на автомобилния транспорт, на която ще се възложат и държавни функции като лицензирането на превозвачите и контрола върху тяхната дейност. В момента тези функции се вършат от Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация“ към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията като идеята те да се прехвърлят на бранша е саморегулацията му.

Според трите работодателски организации, законопроектът смесва функции и понятия за формирането на автомобилната камара и по този начин я деформира и обезсмисля. Бизнесът опонира на аргумента на депутатите,че така се въвежда европейски регламент и уточнява, че изискванията на ЕК не предвиждат създаване на такъв орган със статут на юридическо лице с нестопанска цел.

Чрез предвиденото задължително членство в БАК на предприятията от сектора се нарушава принципът на свобода на сдружаване, регламентиран в конституцията на България и конвенция на Международната организация на труда, както и се рушат изграждани в продължение на 20 години индустриални отношения, посочват организациите.

Те смятат, че се създават условия за нарушаване на конкуренцията в автотранспортния сектор като в същото време няма да успее да развие основни предимства на саморегулирането – ниски административни разходи, оползотворяване на специфичния експертен опит в професията, висока степен на доверие от страна на членовете и др.

Опасенията се, че в рамките на новата камара ще се създадат условия за картели и договаряне на цените на транспортните услуги чрез прагове.

"Увеличава се административната и финансова тежест върху предприятията в сектора. Към изискванията за упражняване на дейността (лицензионен режим) се добавя и задължението за членство в професионалната организация, задължение за внасяне на неустановен като размер членски внос и вписване в професионален регистър", пише в позицията на работодателските организации. Те дават за пример как според действащите към 2010 г. ценоразписи на услугите на някои браншови сдружения, осъществяващи регулиращи държавни функции по силата на закон, минималният размер за вписване е 1200 лв., а максималният - 80 000 лева. Встъпителният членски внос в някои от тях е по 10 000 лева, обясняват от бизнеса.

Според неговите представители Поради характера на задължителното членство и заплахата от отнемане на лиценз, нарастват възможностите за натиск върху членовете и упражняване на рекет в процеса на вземане на решения.

Друго тяхно становище е, че се узаконява явен конфликт на интереси. Комисията към БАК, която разглежда заявления и предлага на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията издаването или отказа от издаване на лиценз, се състои от лица, осъществяващи дейност в бранша. По този начин законопроектът предоставя право да се упражняват публични функции от лица, които имат безспорен частен интерес при осъществяването им, без да са предвидени защитни механизми и в грубо нарушение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, смята браншът.

Според него "зад текстовете на законопроекта прозират очевидни партикуларни корпоративни лобистки интереси, различни от тези на преобладаващата част от ангажираните в автотранспортния сектор, както и на общия публичен интерес".

Браншовите организации настояват за срещи с парламентарните групи и ресорната парламентарна комисия, по време на които да представят подробно своите възражения. Ако това не стане, са готови на общонационален протест и ново стоварване на автобуси и камиони в София.

"Бихме подкрепили бъдеща законодателна инициатива за приемане на общ Закон за браншовите организации, който да даде ясна регламентация на условията за тяхното учредяване и функциониране, в съответствие с конституционните принципи за доброволност на сдружаването, като създаде ясни правила за аутсорсинг на административни дейности", допълва се в становището на АИКБ, БТПП и БСК.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес