Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Нов доклад за руската дезинформация показва нейния мащаб и размах в САЩ

25 коментара

Доклад, подготвен за американския Сенат, съдържа най-широкия досега анализ за руската дезинформационна кампания около изборите в САЩ през 2016 г., в която са използвани всички големи платформи на социалните медии. Публикуваните текстове, изображения и видеоматериали са "скроени" според интересите на избирателите по начин, който да съдейства за избирането на Доналъд Тръмп за президент, а след това са работили още по-силно в негова подкрепа. Това пише американският в. "Вашингтон пост", който разполага с проектодоклада.

Документът представлява първото задълбочено проучване на милиони постинги, предоставени от големите технологични компании на Комисията по разузнаване в Сената, водена от сенатора републиканец Ричард Бър и демократа Марк Уорнър. Засега комисията не казва дали ще одобри доклада, но възнамерява да го публикува в края на седмицата заедно с друго изследване.

Таргетирани послания към ключови групи по интереси

Проучването, извършено от Проект за компютърна пропаганда към Оксфордския университет и компанията за мрежови анализ Graphika, съдържа нови данни за това как руснаците от Агенцията за интернет изследвания (известна като фабрика за тролове на Кремъл), е разпределила американците на ключови групи по интереси, към които да насочва таргетирани послания. В течение на времето акцентите са променяни, достигайки своя пик в ключови политически моменти като президентските дебати или партийните конференции, установява докладът. По-рано т.г. американските власти повдигнаха обвинения на базираната в Санкт Петербург Агенция за интернет изследвания за намеса в президентската кампания в САЩ през 2016 г.

Данните за проучването са предоставени от Facebook, Twitter и Google и обхващат няколко години до средата на 2017 г., когато социалните медии заличиха известните им руски акаунти. Докладът не обхваща най-новите политически развития като междинните избори в САЩ през ноември 2018 г.

Ясно е, че всички послания са ясно насочени в помощ на Републиканската партия и в частност на Доналд Тръмп, пише в доклада. Тръмп е най-често споменаван в кампаниите, насочени към консерваторите и десните избиратели, като съобщенията са окуражавали тези групи в негова подкрепа. Основните групи, които са оспорвали избирането на Тръмп, са получавали съобщения, които да ги объркат, отвлекат и в крайна сметка да ги откажат от гласуване.

Сенаторите от комисията по-рано се запознаха с разкритията на разузнавателната общност на САЩ от 2017 г., според които Москва е целяла да помогне на Тръмп. През юли представители на Сената обявиха, че разследващите са стигнали до точни заключения. Независимо от това някои републиканци продължават да се съмняват в естеството на руската намеса в изборите през 2016-та.

Руснаците са положили особено енергични усилия да активизират консерваторите по теми като имиграцията и личното оръжие. Спрямо афроамериканските избиратели, които са клонели наляво, целта е била да ограничат политическото им влияние чрез подкопаване на вярата им в изборите и подвеждаща информация за това как да гласуват.

Много други групи – испаноговярщите, мюсюлманите, християните, хомосексуалните, южняците, ветераните – са в обсега на вниманието на руската кампания, разпространявана чрез хиляди акаунти в социалните медии.

Докладът съдържа и първия по-сериозен анализ за ролята на YouTube (дъщерна компания на Google), и на Instagram (собственост на Facebook) в руската кампания, както и за това как са били ползвани други платформи като Google+, Tumblr и Pinterest. Руснаците освен това са използвали имейл акаунти от Yahoo, Hotmail и Gmail.

Социалните медии се превръщат в заплаха за демокрацията

Авторите на доклада обръщат внимание на "закъснялата и некоординирана" реакция на технологичните компании спрямо дезинформационната кампания и посочват, че след като тази кампания е разкрита, компаниите не са предоставили достатъчно данни на разследващите.

Facebook, Google и Twitter за пръв път разкриха миналата година, че са идентифицирали руско вмешателство в сайтовете си. След като първоначално се съпротивляваха, компаниите предприеха мерки за противодействие.

В доклада се изказва тревога за цялостната заплаха, която социалните медии представляват за политическия дебат в страната, предупреждавайки, че преди години те са били възприемани като средство за освобождаване на арабския свят и други места по света, а сега – като заплаха за демокрацията.

От естествена инфраструктура за споделяне на колективно недоволство и координиране на гражданско участие, социалните медии се превърнаха в инструмент за социален контрол, манипулиран от ловки политически консултанти и достъпен както за политиците в демократичните страни, така и за диктатурите, се казва в доклада.

Данните съдържат доказателства за проявена небрежност от страна на руснаците, която е могла да съдейства за по-ранното идентифициране на тяхната дезинформационна кампании – така например за закупувана реклама е плащано в рубли, използвани са руски телефонни номера за контактна информация. Освен това са оставени технически обозначения в компютъризираните логове, като интернет адреси в Санкт Петербург, където е базирана Агенцията за интернет изследвания.

Руските усилия за манипулиране на американците се засилват рязко през 2014

Авторите на доклада свързват възникването на руските операции за онлайн влияние с вътрешната политика на Русия през 2009 г. Руските амбиции са се променяли през годините и през 2013 г. включват в обсега на операциите си американската политика - в Twitter. От туитовете, предоставени от компанията на комисията, 57% са на руски език, 36% са на английски и малко количество – на други езици.

Усилията за манипулиране на американците рязко се засилват през 2014 г. и продължават за да се засилват през следващата година, като нови екипи разпростират работата си в повече платформи и акаунти, за да влияят на все по-големи прослойки от американските избиратели, таргетирани от географски фактори, политически интереси, раса, религия и др. признаци.

Руската операция започва с акаунти в Twitter, след това се добавят Youtube и Instagram и накрая Facebook, посочва докладът.

20-те най-популярни страници във Facebook достигат до десетки милиони американци

В него се казва още, че платформата на Facebook е била особено ефективна за таргетиране на консерватори и афроамериканци. Над 99% от цялата активност – харесвания (лайкове), споделяния и други реакции – идва от 20 страници във Facebook, контролирани от руската Агенция за интернет изследвания, включително такива страници като"Being Patriotic", "Heart of Texas","Blacktivist" и "Army of Jesus".

Взети заедно, тези 20 най-популярни страници, са генерирали 39 милиона "лайкове", 31 милиона споделяния, 5.4 милиона реакции и 3.4 милиона коментари. Представители на компанията заявиха пред Конгреса на САЩ, че руската кампания е достигнала 126 милиона души във Facebook и още 20 милиона в Instagram, където руснаците са управлявали 133 акаунта, съсредоточени основно върху теми за расата, националността и други форми на лична идентичност.

Общата интензивност на активността в платформите е нараствала от година но година, достигайки пика си през първите шест месеца след изборите през 2016 г.. Този ръст е особено ясно изразен Instagram. През 2016 г. там са помествани по 2.6 хиляди постинга на месец, а през 2017 г., когато компаниите започнаха да закриват акаунти, вече са били по 6 хиляди постинга месечно. За трите години, осветени в доклада, руските постинги в тази социална мрежа са получили 185 млн. харесвания и 4 млн. коментари от потребителите ѝ.

Руската Агенция за интернет изследвания е използвала активно линкове към видеа вYouTube, което не оставя съмнение, че интересът на руснаците е била използват видеоплатформата на Google с цел да таргетират и манипулират аудиториите в САЩ, пише в доклада.

Руснаците са работили ловко с различни платформи, усъвършенствайки тактиките си спрямо специфични групи, публикувайки линкове и позовавания между акаунти и сайтове, за да разширят успеха на операцията си във всеки от сайтовете.

Така например, движението "Black Matters US" е имало акаунти в Twitter, Instagram, Youtube, Google+, Tumblr и Paypal. Свързвайки публикациите между тези платформи, руските агенти са били в състояние да събират дарения, да организират реални протести и митинги и да насочват интернет трафика към сайт, контролиран от руснаци.

Изследователите откриват, че когато Facebook закрива тази страница през август 2016 г., скоро се появява нова, наречена "BM", в която има повече публикации за култура, отколкото за политика. Докладът установява, че руснаците са купували реклами в Google да промотират сайта "Black Matters US" с провокативни съобщения като: "Ченгетата убиват черни деца. Сигурен ли сте, че вашият син няма да е следващият?". В свързания акаунт в Twitter същевременно се изразява съжаление за закриването на страницата във Facebook, като технологичната компания е обвинена, че поддържа идеите за "превъзходството на бялата раса".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

25 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Real ''Mickey''
    #25

    РАЗМАХ????? Ха-ха-ха. Само ватенки могат да си повярват на тази идиотщина. П.С. Останалите са наритани турбо-Инернационал-Глобалист-левендури , който си търсят оправдание за получените Шутове , по червените комунистически задници.

  2. Bлaдo
    #24

    печелят, че не е другият (Хилари, която им беше начертала план-графика на агонията)... ... Эй! точно по тия тъповати въпроси се разпознава мигом тъnuят трол - без мисъл, без логика... - само повтаряне на нЭква мантра, продиктувана от зкпч-Это...

  3. анита хегерланд
    #23

    Не могат да преглътнат характера на Доналд Тръмп и искат да го изкарат "чужд избор"?! А какво печелят руснаците от този президент?

  4. Лизи Гугуткова
    #22

    Контра Пропаганда 26 минути · Където стъпят руските ботуши, трева не никне. След тях има само смърт, разруха и страдания. В Крим окупаторите са разрушили паметник на Пушкин. На снимките ще видите състоянието на паметника през украинското управление /2013/ и сега при руската путинска власт. https://www.facebook.com/kontraprop/photos/pcb.790217421329881/790216091330014/?type=3&theater

  5. Лизи Гугуткова
    #21

    Най-голямото наказание ще бъде ако САЩ наложат санкции /да разгонят/ на Газпром и другите фирми и банки!/ /// В партии Меркель призвали к мерам против Nord Stream 2//// Това ще бъде повече от $50 милиарда преки загуби и още толкова пропуснати ползи за рашките! АКо наложат същото на "Турския паток " още толкова!Там има вече голяма загуба още на руска територия-дори демонтираха много километра тръби /готвеха се за 4 тръби по "Южен поток"/. ЩЕ ФАЛИРАТ!

  6. Коментарът е изтрит в 08:36 на 18 декември 2018 от автора.
    #20
  7. Лизи Гугуткова
    #19

    Общото събрание на ООН прие резолюцията на Украйна за милитаризация на Крим Общото събрание на ООН прие гласуване с обикновено мнозинство на резолюцията на Украйна относно За милитаризацията на Крим и Севастопол, както и части от Черно море и Азовско море 66 държави гласуваха за антируския документ, срещу - 19, мнозинството се въздържаха - 72. Резолюцията изразява "сериозна загриженост за постепенната милитаризация на Крим от Руската федерация като окупационна сила", както и за положението в Черно и Азовско море.

  8. Miau
    #18
    Отговор на коментар #16

    НЕ САМО ТОВА:руските тролове са организирали и реални акции и митинги в Америка, а не са останали само на виртуалното ниво.Как ще организираш митинги под носа на ФСБ в сибирската джамахирия????Изобщо, те използват пролуките и пробойните в едно отворено, демократично общество, докато руското КГБ общество е монолит, затворена, тоталитарна система.Да не говорим, че путя късия отровител изтрепа всичките си противници дори в чужбина.

  9. edin.drug
    #17

    Не се съмнявам, че дедото е сключил сделка. Сигурно го е направил именно 2014, когато е запланувал президентството си. Отдалеч е опекъл работата и най-вероятно рашките не са единствените, които са работили за него. Това обаче не обяснява докрай големия процент манкрути, които гласуваха за този фашизоиден клоун.

  10. edin.drug
    #16
    Отговор на коментар #15

    Яндекс и вконтакте са под неприкритото наблюдение на путлеристките тайни служби. Единствено Телеграм отказа да даде достъп и затова бяха подгонени с масова атака. Пенсионерските ти другари от "Отряды Путина" гориха логото и го погребваха. Не че разбираха какво собствено означава, но... Свещенодействие на набожния путлеристки пенсионер.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.