Нов доклад за руската дезинформация показва нейния мащаб и размах в САЩ

Facebook закри десетки страници и акаунти, създадени от руската Агенция за интернет изследвания

Доклад, подготвен за американския Сенат, съдържа най-широкия досега анализ за руската дезинформационна кампания около изборите в САЩ през 2016 г., в която са използвани всички големи платформи на социалните медии. Публикуваните текстове, изображения и видеоматериали са "скроени" според интересите на избирателите по начин, който да съдейства за избирането на Доналъд Тръмп за президент, а след това са работили още по-силно в негова подкрепа. Това пише американският в. "Вашингтон пост", който разполага с проектодоклада.

Документът представлява първото задълбочено проучване на милиони постинги, предоставени от големите технологични компании на Комисията по разузнаване в Сената, водена от сенатора републиканец Ричард Бър и демократа Марк Уорнър. Засега комисията не казва дали ще одобри доклада, но възнамерява да го публикува в края на седмицата заедно с друго изследване.

Таргетирани послания към ключови групи по интереси

Проучването, извършено от Проект за компютърна пропаганда към Оксфордския университет и компанията за мрежови анализ Graphika, съдържа нови данни за това как руснаците от Агенцията за интернет изследвания (известна като фабрика за тролове на Кремъл), е разпределила американците на ключови групи по интереси, към които да насочва таргетирани послания. В течение на времето акцентите са променяни, достигайки своя пик в ключови политически моменти като президентските дебати или партийните конференции, установява докладът. По-рано т.г. американските власти повдигнаха обвинения на базираната в Санкт Петербург Агенция за интернет изследвания за намеса в президентската кампания в САЩ през 2016 г.

Данните за проучването са предоставени от Facebook, Twitter и Google и обхващат няколко години до средата на 2017 г., когато социалните медии заличиха известните им руски акаунти. Докладът не обхваща най-новите политически развития като междинните избори в САЩ през ноември 2018 г.

Ясно е, че всички послания са ясно насочени в помощ на Републиканската партия и в частност на Доналд Тръмп, пише в доклада. Тръмп е най-често споменаван в кампаниите, насочени към консерваторите и десните избиратели, като съобщенията са окуражавали тези групи в негова подкрепа. Основните групи, които са оспорвали избирането на Тръмп, са получавали съобщения, които да ги объркат, отвлекат и в крайна сметка да ги откажат от гласуване.

Сенаторите от комисията по-рано се запознаха с разкритията на разузнавателната общност на САЩ от 2017 г., според които Москва е целяла да помогне на Тръмп. През юли представители на Сената обявиха, че разследващите са стигнали до точни заключения. Независимо от това някои републиканци продължават да се съмняват в естеството на руската намеса в изборите през 2016-та.

Руснаците са положили особено енергични усилия да активизират консерваторите по теми като имиграцията и личното оръжие. Спрямо афроамериканските избиратели, които са клонели наляво, целта е била да ограничат политическото им влияние чрез подкопаване на вярата им в изборите и подвеждаща информация за това как да гласуват.

Много други групи – испаноговярщите, мюсюлманите, християните, хомосексуалните, южняците, ветераните – са в обсега на вниманието на руската кампания, разпространявана чрез хиляди акаунти в социалните медии.

Докладът съдържа и първия по-сериозен анализ за ролята на YouTube (дъщерна компания на Google), и на Instagram (собственост на Facebook) в руската кампания, както и за това как са били ползвани други платформи като Google+, Tumblr и Pinterest. Руснаците освен това са използвали имейл акаунти от Yahoo, Hotmail и Gmail.

Социалните медии се превръщат в заплаха за демокрацията

Авторите на доклада обръщат внимание на "закъснялата и некоординирана" реакция на технологичните компании спрямо дезинформационната кампания и посочват, че след като тази кампания е разкрита, компаниите не са предоставили достатъчно данни на разследващите.

Facebook, Google и Twitter за пръв път разкриха миналата година, че са идентифицирали руско вмешателство в сайтовете си. След като първоначално се съпротивляваха, компаниите предприеха мерки за противодействие.

В доклада се изказва тревога за цялостната заплаха, която социалните медии представляват за политическия дебат в страната, предупреждавайки, че преди години те са били възприемани като средство за освобождаване на арабския свят и други места по света, а сега – като заплаха за демокрацията.

От естествена инфраструктура за споделяне на колективно недоволство и координиране на гражданско участие, социалните медии се превърнаха в инструмент за социален контрол, манипулиран от ловки политически консултанти и достъпен както за политиците в демократичните страни, така и за диктатурите, се казва в доклада.

Данните съдържат доказателства за проявена небрежност от страна на руснаците, която е могла да съдейства за по-ранното идентифициране на тяхната дезинформационна кампании – така например за закупувана реклама е плащано в рубли, използвани са руски телефонни номера за контактна информация. Освен това са оставени технически обозначения в компютъризираните логове, като интернет адреси в Санкт Петербург, където е базирана Агенцията за интернет изследвания.

Руските усилия за манипулиране на американците се засилват рязко през 2014

Авторите на доклада свързват възникването на руските операции за онлайн влияние с вътрешната политика на Русия през 2009 г. Руските амбиции са се променяли през годините и през 2013 г. включват в обсега на операциите си американската политика - в Twitter. От туитовете, предоставени от компанията на комисията, 57% са на руски език, 36% са на английски и малко количество – на други езици.

Усилията за манипулиране на американците рязко се засилват през 2014 г. и продължават за да се засилват през следващата година, като нови екипи разпростират работата си в повече платформи и акаунти, за да влияят на все по-големи прослойки от американските избиратели, таргетирани от географски фактори, политически интереси, раса, религия и др. признаци.

Руската операция започва с акаунти в Twitter, след това се добавят Youtube и Instagram и накрая Facebook, посочва докладът.

20-те най-популярни страници във Facebook достигат до десетки милиони американци

В него се казва още, че платформата на Facebook е била особено ефективна за таргетиране на консерватори и афроамериканци. Над 99% от цялата активност – харесвания (лайкове), споделяния и други реакции – идва от 20 страници във Facebook, контролирани от руската Агенция за интернет изследвания, включително такива страници като"Being Patriotic", "Heart of Texas","Blacktivist" и "Army of Jesus".

Взети заедно, тези 20 най-популярни страници, са генерирали 39 милиона "лайкове", 31 милиона споделяния, 5.4 милиона реакции и 3.4 милиона коментари. Представители на компанията заявиха пред Конгреса на САЩ, че руската кампания е достигнала 126 милиона души във Facebook и още 20 милиона в Instagram, където руснаците са управлявали 133 акаунта, съсредоточени основно върху теми за расата, националността и други форми на лична идентичност.

Общата интензивност на активността в платформите е нараствала от година но година, достигайки пика си през първите шест месеца след изборите през 2016 г.. Този ръст е особено ясно изразен Instagram. През 2016 г. там са помествани по 2.6 хиляди постинга на месец, а през 2017 г., когато компаниите започнаха да закриват акаунти, вече са били по 6 хиляди постинга месечно. За трите години, осветени в доклада, руските постинги в тази социална мрежа са получили 185 млн. харесвания и 4 млн. коментари от потребителите ѝ.

Руската Агенция за интернет изследвания е използвала активно линкове към видеа вYouTube, което не оставя съмнение, че интересът на руснаците е била използват видеоплатформата на Google с цел да таргетират и манипулират аудиториите в САЩ, пише в доклада.

Руснаците са работили ловко с различни платформи, усъвършенствайки тактиките си спрямо специфични групи, публикувайки линкове и позовавания между акаунти и сайтове, за да разширят успеха на операцията си във всеки от сайтовете.

Така например, движението "Black Matters US" е имало акаунти в Twitter, Instagram, Youtube, Google+, Tumblr и Paypal. Свързвайки публикациите между тези платформи, руските агенти са били в състояние да събират дарения, да организират реални протести и митинги и да насочват интернет трафика към сайт, контролиран от руснаци.

Изследователите откриват, че когато Facebook закрива тази страница през август 2016 г., скоро се появява нова, наречена "BM", в която има повече публикации за култура, отколкото за политика. Докладът установява, че руснаците са купували реклами в Google да промотират сайта "Black Matters US" с провокативни съобщения като: "Ченгетата убиват черни деца. Сигурен ли сте, че вашият син няма да е следващият?". В свързания акаунт в Twitter същевременно се изразява съжаление за закриването на страницата във Facebook, като технологичната компания е обвинена, че поддържа идеите за "превъзходството на бялата раса".

Още по темата
Още от Свят

Защо премиерът говори за "Костинброд 2" по "учебниците на КГБ"?