Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Нов мост над Дунав край Русе ще намалява опашките от тирове

Директно ще поема магистралния трафик и ще създава икономическа перспектива през Северна България

4 коментара
Нов мост над Дунав край Русе ще намалява опашките от тирове

Приоритет на правителството на ГЕРБ ще е изграждането на втори мост над река Дунав при Русе на концесия, който да намали сегашните километрични опашки на сегашното 60-годишно съоръжение като поема директно автомобилния трафик от София, както и от бъдещия скоростен път Русе-Велико Търново. Това реши Министерският съвет в сряда, когато одобри подписването с Румъния на меморандум за проучвания за изграждане на нов мост над Дунав между Русе и Гюргево на съвместно заседание на кабинетите на двете страни следващата седмица.

"Знаете, че много идеи има, много пресконференции са проведени за изграждане на не един, два, три моста между България и Румъния. До този момент са два. Дунав мост ІІ беше един абсолютно провален проект, който благодарение на нашите усилия се реализира. В интерес на истината трябва да ви кажа, че е натоварен в пълния му капацитет", посочва премиерът Бойко Борисов, цитиран в публикуваната от кабинета стенограма от заседанието.

"По отношение на Дунав мост І, всички сме свидетели: мине не мине седмица – километрични опашки на Русе. С изграждането, защото предполагам, че вече никой не се съмнява, че като кажем нещо то става, по начина, по който се проектира, търгува и се движи магистрала "Хемус“, и тя ще стане. Проектира се в момента и Русе – Велико Търново, скоростният път, магистрален. В рамките на няколко години – тунелът под Шипка, минахме сигурно 350-ия метър вече, огромно съоръжение. С Каракачанов си говорихме, какво огромно съоръжение от мостове и тунели там се случва. Сиреч, след няколко години Северна България ще изглежда така, както в момента изглежда Южна България с "Тракия“, "Струма“, "Марица“. Това означава много повече инвестиции и това не са празни думи, защото виждате: завод след завод се строи там. Хората очакват тунела под Шипка и съответно "Хемус“ и двата пътя (тук не трябва, разбира се, да пропускаме Ботевград – Мездра). Това са стратегически пътища за развитието на Северна България", коментира премиерът.

Той обяснява още, че докато водените разговори за мостове над Дунав край Никопол и Оряхово не се случват, русенският мост е изключително натоварен. "Независимо че ние основно реконструирахме, модернизирахме, преасфалтирахме, но опашките са километрични. А там трафикът ще се удвои, утрои, със сигурност. Още повече, сега работим с гръцкото правителство и с колегите в Брюксел за големия формат Солун – Александруполис – Бургас – Варна – Русе. А и Румъния има голям интерес Букурещ, който е на 60-70 километра от Русе, да се свърже със София, оттук – със Солун, магистралата София-Белград, тя следващите две-три години ще стане факт, този трафик от Азия за Европа по хоризонтала, ако няма и вертикалната линия, която Букурещ изключително я интересува…"о допълва Борисов.

Пред министрите си той напомня, че на 3 октомври след откриването на ГКПП с Румъния Кайнарджа-Липница, в което ще участва и румънският премиер. След това във Варна ще има съвместно заседание на двата кабинета, в което ще се включат и премиерът на Гърция Алексис Ципрас и президентът на Сърбия Александър Вучич.

Борисов заяви, че и от румънска страна имало голям интерес за втория мост над Дунав при Русе. "От всички други мостове не сме се отказали, но засега те са на само ниво добри пожелания, докато вторият мост при Русе, първо, е на най-тясното място, на равно място, така че направо магистралата ще влезе в него. Минава извън града, малко встрани от Русе – там, където е газовата ни връзка почти. Ще даде възможност и на Румъния да се подсигури, както и на България, разбира се, с много по-голям трафик", посочва премиелът.

Според него с въвеждането на тол системата интересът към концесиониране на подобни съоръжения става голям и няма да де вадят пари от бюджета, а "концесионерът, който, примерно, за хикс години (ще кажат министрите и съответно с румънското правителство каквото се договорим) след това за хикс години се изплаща мостът и се придобива тогава от държавата". С тол таксата всеки тир, който минава оттам, си плаща и вече с тол система сметките излизат за концесиониране на подобно съоръжение, допълва Борисов.

Министърът на отбраната Красимир Каракачанов коментира, че това е правилно решение, тъй като "инвестициите в Северна България са осем пъти по-малко отколкото в Южна България и точно една от причините е липсата на тази връзка, която в момента коментираме.

"С втория мост на Дунав, с магистрала "Хемус“, с тунела под Шипка на практика даваме икономическа перспектива на Северна България, допълва Каракачанов и предлага в поректа за проучването за втори мост край Русе да се вкара и рехабилитацията на жп отсечката Русе-Букурещ. "Тя сега е в изключително лошо състояние и товарите, които минават през Дунав мост, за да стигнат до Букурещ, губят около три часа – нещо, което за 70 километра не е нормално", аргументира се той..

Борисов отвръща, че нищо не пречи това да стане и ще се съгласува от министрите на транспорта на двете държави.-

В началото на септември премиерът Бойко Борисов съобщи, че се предвижда втория мост при Русе да бъде изграден с парите от тол таксите или да бъде даден на концесия.

Министерският съвет е одобрил и проект на споразумение между Изпълнителна агенция "Морска администрация" и Румънската морска администрация за предоставяне на достъп на кораби, нуждаещи се от помощ, до места за убежища.

С подписването му ще се изпълнят изискванията на Директива 2002/59/ЕО за създаване на система на Общността за контрол на движението на корабите и за информация.

Споразумението определя процедурите за сътрудничество с румънската страна за съставянето на план за приемането на кораби в пристанищата в Черноморския регион и обезпечаването на тяхната безопасност.

Регламентират се принципите на двустранното сътрудничество, както и вземането на решения при предоставяне на място за убежище на кораб с оглед избягване на ненужен риск за корабоплаването и околната среда.

Ще се подобри обмяната на информация за улеснение на координацията между компетентните органи в двете държави за навременна намеса, оказване на помощ и предоставяне на места за убежища.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. brambar
    #4

    Тоя Тиквун не се научи, че с изграждането на пътна инфраструктура България се обрича на зависимост от руските горива. Вместо да плещи за трети мост, да вземе да развие железопътните товарни превози, за да няма убийства по пътя. Тия тирове направо ни съсипват живота. Само като ги видя по магистралите ми става лошо. Така или иначе малките населени места се нуждаят от качествена и удобна инфраструктура. Какво като има магистрала, като не мога да стигна до нея. Положението в малките населени места е отчайващо, няма пътища, тротоари, да не говорим за канализация и водоснабдяване. Тиквун обаче обича да реже ленти на нещо голямо, а не на нещо, което ще е от полза на хората.

  2. dimitardi100
    #3

    Браво! Само във Виена има 5 моста на Дунав! Между комунистическите България и Румъния по време на развития социализъм имаше само един ?!?

  3. Роберт Тодоров
    #2

    Какво може да се каже: Докато се натуткат, ще има нужда от трети мост! Ама нали се управляваме от "прости" по техни думи, какво да се прави-висят хора и стока, камиони, и ние си кесим и чакаме помощ от Господа!... Защо ги търпим? Ами защото сме същите-глупави, мързеливи и много крадливи!... Ами коридор № 8-за него какво да кажем! Нямаме интереси! Нашите интереси са такива, че да се харесат на сибирската мафия префасонирана като държава!

  4. tim
    #1

    Изключително тъпа идея. От двете страни на Кулата са магистрали, но опашки винаги има. Те са от лайнен.те чиновници. Със съгурност и при Русе е така. Ако ремонтират моста и изведат митниците и гр. контрол настрани, моста ще си е много добре.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.